Monthly Archives: January 2010

En rettferdig sykelønnsordning

Debatten om sykelønnsordningen har fokusert på statistikk.  Hvor mange sykemeldes nå i forhold til tidligere, hvor mange av disse kunne egentlig vært i jobb, og hvor pålitelige er nå disse tallene uansett?

Jeg tror vi har glemt noe viktig.  Vi må ikke bare spørre hvor mye dette koster, men om vi har en rettferdig ordning eller ikke.  For det er jo det som teller.

Den sosialdemokratiske retorikken handler gjerne om å få velferdsordninger som er så “gode” som mulig.  Men en ordning som er for snill er urettferdig den også, akkurat som en ordning som er for streng.  Hvis ordningene vi har i dag er for snille, så hjelper det ikke om vi har råd til dem – pengene kunne vært brukt på bedre ting.  Og om ordningene er for strenge, så må vi bare ta oss råd til å gjøre dem rettferdige, og heller kutte i noe annet.

Dette er viktig ikke bare fordi rettferdighet er et mål i seg selv, men fordi velferdsordninger må oppleves som rettferdige for å overleve.  Når DN skriver at 1 av 3 kjenner en trygdesnylter, så sier det lite om hvor mange som snylter, men det sier noe om hvor lav tilliteten nå er til dagens system.

Uten tillit forsvinner støtten for offentlige velferdsordninger.  Spørsmålet er derfor ikke om vi skal endre på sykelønnsordningen eller ikke.  Spørsmålet er om det er dagens regjering eller en framtidig Høyre/FrP-regjering som skal endre den.

Hva som er mest rettferdig er en annen debatt.  Men det er altså den debatten som er viktigst.

Somewhere a piano began to play

The Cornelius Quartet by Michael Moorcock is not what I expected.  The back cover (not that I ever read back covers)  describes it as “the saga of .. Jerry Cornelius, English assassin, physicist, rock star, messiah to the Age of Science, time-hopping anti-hero”, which implies a certain level of clarity in the narrative.  That’s more than I could find.  The story is fractured across all four books, and treats the reader much like a rodeo bull treats its rider.

It’s disorienting to read a book that, from one chapter to the next, jumps unannounced to a different place, a different time, or even a different timeline, often without offering clues about which (if any) of these have changed.  The same few characters show up everywhere, taking on a different role each time.

Imagine 800 pages of The Surprising Adventures of Sir Digby Chicken Caesar, only not funny:

I didn’t like it.  Well, a bit, but only because I’m impressed by how Moorcock sort of ties it together in the end.  Moorcock is one of my favorite authors, precisely he always surprises me.  I’ll read anything he’s written on trust, even if, in this case, it didn’t pay off.  But it certainly was a wild ride.

Instead of this, read Steve Aylett’s surreal satires.  They’re like the good parts of The Cornelius Quartet, only condensed and somewhat coherent.

40′s movies marathon – Best of 1944

1944 is over, and it’s time to list my favorite movies of the year:

Preston Sturges FTW

The Miracle of Morgan’s Creek

Hail the Conquering Hero

Shadows and dark intentions

Murder, My Sweet

Lifeboat

Ministry of Fear

To Have and Have Not

Dark Waters

The Mask of Dimitrios

Ealing & Powell & Pressburger

A Canterbury Tale

Champagne Charlie

Fiddlers Three

Cheer up, there’s a war on!

Up in Arms

Pin Up Girl

Bands of brothers (and sisters)

Henry V

The Way Ahead

Ichiban Utsukushiku

The Fighting Lady

Other oddities

Jane Eyre

Hets

Ivan Grozny – Part 1

The Hairy Ape

Miyamoto Musashi

Voodoo Man

The True Story of Lilli Marlene

As the new year begins, many questions remain to be answered.  Will the war end this year?  If it does, will war musicals end as well, or mutate into something even more horrible?  And is this the worst decade EVER, or what?