Facebook-arkiv September 2017

<- Tilbake

2017-09-30 08:17

Jeg har skrevet om EUs nye personvernregler som er på vei mot IT-verden som en knyttneve i slow motion:

En knyttneve er på vei, og noen bør være nervøse. Kronikk av Bjørn Stærk

2017-09-25 04:22

“Norske politikere har helt siden 1990-tallet forsøkt å skape et tydeligst mulig skille mellom klimadebatten og oljedebatten.”

Årets valgkamp ble et gjennombrudd for en ny miljøpolitisk debatt der framtida til Olje-Norge står i sentrum. En ny vitenskapelig forståelse av klimaproblemet gjør at olje trolig kommer til å fortsette å være en hovedsak i klimadebatten framover.

2017-09-23 06:12

Skrivetips jeg skulle ønske jeg kjente til for 20 år siden:

  1. Gå rett på sak. Inntil du vet hvordan, slett de to-tre første avsnittene.
  2. Finn en skriverutine, så du får ting ferdig. For meg ca kl 7-13 på dager jeg ikke jobber.
  3. Skriv ned gode ideer og formuleringer som banker på ubedt. De kommer aldri igjen, og kommer oftere hvis de vet at de er velkomne.
  4. Kladd med små bokstaver, så du er nødt til å renskrive teksten og strukturen ikke føles låst før du er klar til å låse den.
  5. Bruk Scrivener e.l. også til små prosjekter, og definitivt til å holde orden på de store.
  6. Ta kildenotater for hånd. Blir mer konsist, du får repetert når du skriver de inn, og du får egne formuleringer som ligger klar til bruk.
  7. Ha som mål å kunne ta betalt, det er den eneste måten å få mer tid til å skrive på.

2017-09-21 11:51

Kull for miljøet.

Norsk olje og gass er bra for klimaet! Kullindustrien i Australia låner norsk retorikk.

2017-09-20 06:20

https://www.cicero.uio.no/no/posts/nyheter/commentary-did-15c-suddenly-get-easier

COMMENTARY&colon; A new paper suggests a rather significant upward revision of the carbon budget for 1.5°C. This is a potential game changer, but it is too early to reformulate mitigation plans.

2017-09-19 07:29

“Vi har ventet så lenge med å reagere at naturen selv har kastet seg inn i debatten”

Klimadebatten er i ferd med å endres, fordi klimaendringene er blitt synlige.

2017-09-19 06:18

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/goKJ5/Lonner-det-seg-egentlig-a-bygge-ut-nye-oljefelt

Oljens tidsalder er for alvor på vei til å bli utkonkurrert av de fornybare energikildene sol og vind.

2017-09-17 17:04

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/dette-er-fantasi-teknologien-som-skal-redde-verden/a/24117504/

Ingen aner om eller hvordan det vil fungere. Ingen har lykkes hittil. Likevel baserer vi klodens fremtid på fremtidsdrømmen om å fjerne CO₂ fra atmosfæren.

2017-09-17 15:10

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3vwvL/Vind_-sol-og-batterier-utfordrer-Olje-Norge---Terje-Osmundsen

U-landene trenger ikke mer norskprodusert olje og gass, men tilgang på langsiktig kapital for å kunne sette opp vindmøller, solparker og strømnett.

2017-09-16 10:37

Det er noen spørsmål som høres viktig ut men som ikke betyr så mye når det kommer til stykket. Jeg skrev om “ondskapens problem” i Å sette verden i brann. Hvorfor gjør ikke Gud noe med ondskapen i verden? Det høres dypt ut, men de fleste som tror på Gud finner en løsning på det, eller slutter å tro. Enkelt og greit. Det virkelig vanskelige spørsmålet er ikke hvorfor Gud ikke gjør noe med ondskapen i verden, men hvorfor du ikke gjør det. Og det spørsmålet slipper man ikke unna ved å slutte å tro på Gud.

Det spørsmålet Ottosen skriver om her, “hvilket objektivt grunnlag har folk som ikke tror på Gud for moralen sin?”, er litt på samme måte. Det høres viktig ut, og er vanskelig å svare på, men når det kommer til stykket har det ikke så mye å si. Hva det nå enn er som styrer moralen vår så er det ikke noe skarpt skille mellom de som tror og ikke tror. Så da er det spørsmålet bare en filosofisk kuriositet for spesielt interesserte. Et vanskeligere spørsmål er: Hvis Gud gir et objektivt grunnlag for moralen din, hvorfor er kristne uenige seg i mellom om så mange moralske spørsmål? Man er fristet til å be dem bli enige med seg selv før de konfronterer oss andre med vår subjektive moral. Men det ville være for strengt. Jeg beundrer kristen moraltenkning, og hører gjerne på hva de har å si.

En annen nøtt er hvorfor en del av de som snakker mest om kristne verdier også går lengst i å prøve å temme den kristne moraltenkningen, gjøre den til et våpen mot folk de er uenige med. Så roper de om “moralisme” når noen bruker det mot dem selv. Men hele poenget med kristen moral er at vi alle er noen fordervete syndere. Noen vil si at dette er den verste kristne ideen, jeg synes det er den beste. Men kristen moral er uansett et tveegget sverd, du kan ikke bruke det mot andre uten at det også rammer deg. Her synes jeg Ottosen er god. Jeg var i en debatt med ham nylig hvor han forklarte at han prøver å unngå predikantfella hvor man bare snakker om de syndene man ikke lider under selv. Han prøver å ikke gi inntrykk av at han er syndfri. Jeg vil heller høre mer om det enn om objektiv moral, for der kan mange ikke-troende ha noe å lære.

«De som avviser Gud får problemer med å fastholde en objektiv moral»

2017-09-15 17:54

Etter Satanistpartiets valgseier er det på tide at vi i mediene går inn i oss selv.

Vi i mediene må gå inn i oss selv.

2017-09-15 09:04

Jeg har anmeldt Røff guide til Bibelen, en fin apetittvekker for folk som ikke vet hvor de skal starte å lese:

Røff guide til Bibelen er så full av saftige historier at det er vanskelig å motstå fristelsen til å gå videre til kilden.

2017-09-13 17:41

Drill, baby, drill.

The atmosphere is literally changing the food we eat, for the worse. And almost nobody is paying attention.

2017-09-12 05:49

Klimavalget kommer. Fordi klimaendringene, fornybar energi, grønn teknologi og fossilnedturen kommer.

Jeg håper Venstre og KrF i ukene som kommer forstår hvilket ansvar de bærer på for hvordan Norge møter 2020-årene. Frykten min er at vi gjør det som oljenostalgikere som brenner milliarder i håp om Oljeeventyr 2, som enten ikke kommer eller blir en mørk oppfølger.

2017-09-11 08:02

-Politikerne ser ikke ut til å legge vekt på den omdømmerisikoen man utsetter seg for når det gjelder oljeboring i Barentshavet – det er skummelt, mener Nordeas sjefanalytiker Thina Saltvedt.

2017-09-10 12:19

“Norge er tross alt et lite land i verden. Men Norge har tidligere har vist at et lite land kan få stor betydning for klimapolitikken, selv om det er lite kjent. Den globale klimapolitikken vi har i dag ­– kvotemarkeder der rike land kan betale fattige land for å redusere sine utslipp i stedet for å kutte selv – var det Norge som tok initiativ til på 90-tallet. Dagens Næringsliv dokumenterte det allerede i 2009, i den oppsiktsvekkende gravereportasjen «Drivhuseffekten» (21.03.2009). Det var Norge, på Jens Stoltenbergs initiativ, som fikk gjennomslag for ideen om at rike land skulle kunne betale for utslippskutt andre steder. Det var vi som lanserte ideen om kvotemarkedet. Norske diplomater reiste rundt i verden på diplomatisk frierferd, og klarte etter hvert å overbevise fattige land om at det kunne være penger å tjene på slike ordninger. Under Kyoto-forhandlingene i 1997 motsatte Norge seg at de ulike landene skulle bli pålagt å gjennomføre utslippskutt. Og slik ble det.

Kan vi gjøre noe slikt igjen, bare med omvendt fortegn denne gangen?”

Klimakrisen er global, men noen ganger kan selv et lite land få stor betydning. Jeg ønsker å støtte den ene tingen Norge kan gjøre for å unngå at verden havner i en klima-apokalypse.

2017-09-08 06:09

I alle dager..

Opererte med dobbelt så store tall. Kan vise seg å være ulønnsomt.

2017-09-07 16:33

Også i 2317 handlet valget om norsk kultur.

(Ikke betalingsmur på denne.)

Også i 2317 handlet valget om norsk kultur.

2017-09-07 09:25

Det temaet hvor jeg savner den konservative høyresiden mest er ansvar. Vi kan diskutere hvor mye norsk oljepolitikk kan påvirke fremtidens ekstremvær. Men det Tina Bru fra Høyre sier her er at det ikke har noe å si, fordi noen kan bli lei seg av det:

“Det finnes mange folk rundt om i landet som jobber i denne næringen, som nå skal sitte og føle på et ansvar for at menneskeliv kanskje går tapt, ifølge Hansson. Det synes jeg er ugreit.”

I stedet for å finne en sunn balanse mellom ansvar og egeninteresse har høyresiden endt opp med en slags liberal kynisme, hvor det ikke finnes grenser for hva vi kan gjøre, for det blir så kjip stemning.

MDG-lederen mener orkanene vil bli langt verre med Frp, Ap og Høyres oljejakt.

2017-09-07 08:19

Høyre gir velgerne ti grunner til å stemme på partiet, men klima er ikke en av dem.

2017-09-06 07:10

Har bare én ting å si om valget: Stem på det partiet du tror vil gjøre mest for å forhindre fremtidens enda mer ekstreme ekstremvær. Boikott “det årnær sæ”-partiene. Ikke hør på folk som sier at endring og handling er umulig. De kan ikke historie.

2017-09-05 11:32

Virker som om MDGs framgang var det som skulle til for å gjøre høyresiden interessert i klimapolitikk igjen.

– Det beste for klimaet er å tenke kostnadseffektivt, mener økonom og professor Steinar Strøm.

2017-09-04 06:03

Rett og slett ett av de kuleste manifestene som finnes!

2017-09-03 08:34

Jeg har laget Den beste valgomaten, som hjelper deg å finne ditt aller beste parti.

Ta Den beste valgomaten og finn ditt aller beste parti.

2017-09-02 08:34

To typer konservative: De som har en vag idé om at det er omtrent som å være markedsliberal, bare strengere og barskere. Og de som går til kilden og finner miljøbevegelsens pessimistiske bestefar.

MDG er et godt alternativ også for høyresidens miljøengasjerte velgere.

2017-09-01 15:42

Klimapolitikken er det i all hovedsak bred politisk enighet om, det er om oljepolitikken slaget ­kommer til å stå.

2017-09-01 10:06

Jeg skriver om fiksefester og det usunne forholdet vi har til elektroniske dingser.

Det viktigste fiksefestene kan reparere er ikke maskinene våre, men vårt usunne forhold til dem. Bjørn Stærk skal på fiksefest på søndag.

2017-09-01 03:31

Miljøpartiet De Grønne går til valg på å stanse leting etter ny olje og gass. MDG mener oljeselskapene skal få hente opp den oljen som allerede er funnet, men at utvinningen gradvis skal trappes ned i 15 år til, før det er stopp.