MACICTG.TXT - Magic the Gathering

===============================================================================
     Date: 09-13-96    Time: 01:42p     Number: 4358   
     From: Ivar Nilsen                   Refer: 4350    
       To: Ole_Petter Dybvik          Board ID: INFOLINK        Recvd: No 
  Subject: METW - COTD                      25: Games/RPG      Status: Public 
-------------------------------------------------------------------------------
Ole-Petter,

OD> Hehe, nei! Slapp av, det vare bare ment som en spøk (legg merke
OD> til Smiley`en). :)

Oki... :-)

OD> Jeg har ikke prøvd Magic, det var ikke meningen  å starte noen Magic vs. ME
OD> diskusjon heller. Men du gidder ikke å fortelle litt om magic....?

Jeg er heller ikke intresert i en diskusjon, men jeg kan godt fortelle
litt om Magic, hvis du forteller om METW :))
(jeg er nemlig en stor Tolkien-fan)

I magic går spillet ut på å drepe motstanderen, de kan være to eller flere
spillere, ingen grense for hvor mange egentlig. Alle begynner med 20 liv.
Får å kaste formler (kort), trenger man noe som kalles "mana". Man kan få
tak i mana fra en spesiell type kort som kalles land. Det finnes 5
typer mana, Hvit (kommer fra Plains), Blå (kommer fra Islands),
Svart (kommer fra Swamp), Rød (kommer fra Mountain) og Grønn (kommer fra Forest
Det "koster" ikke noe å legge ut et land, men du kan bare legge ut ett
i runden.
Når du så skal spille kort, så har alle korta en "casting cost", f.eks.
så kan et kort trenge 2 røde og 2 "colorless" mana. Det vil si at du
må "tappe" (snu 45%) to mountains, og to andre land, når det står
colorless mana, så kan du nemlig bruke mana av hvilken farge du vil.
Når man har "tappet" (snudd) et land, kan man ikke snu det tilbake før
det er din egen tur igjen.
Det finnes flere typer formler (kort), det er:

Summon - Dette kortet er et dyr, det finnes mange forskjellige dyr,
         felles for dem alle er at de har "Power" og "Toughness",
         hvis et dyr f.eks. har power 2 og toughness 4, sier vi at
         det er 2/4 dyr. Det kan gi 2 i skade, og det kan ta imot
         3 uten å bli drept (hvis det får 4 i skade, dør det)
         Dyr er hoved-måten å gi motstandere skade på. De kan nemlig
         angripe. Når et dyr angriper, tappes det, og motstanderen får
         like mye skade som power'n til dyret. Men han kan blokkere, hvis
         han selv har dyr ute. Det som skjer da, er at dyret som angriper
         gir sin skade (power) til det blokkerende, og det blokkerende gir
         til det angripende. Hvis ett eller begge av dem får så mye skade
         at de dør (f.eks. om 2/4 dyret får 4 eller mer i skade) så dør det.
         Dyr som har angrepet en motspiller (og dermed blitt tappet) kan
         ikke brukes til å blokkere med om motspilleren angriper i neste
         runde, så det krever litt planlegging.
         Det finnes 100-vis av andre detaljer på dyr, noen kan fly, andre
         kan regenere (vekke til live) andre dyr osv.

Enchant - Det finnes mange typer Enchants, de kan kastes på dyr, på
          andre enchants og på globale ting. Enchants forandrer på
          virkeligheten til den tingen den kastes på. F.eks. så kan
          et kort som heter "Mana Flare", enchant'e hele verden, slik at
          alle land produserer dobbelt så mye mana. Enchantments kan gjøre
          alt mulig rart, de kan gjøre dyr sterkere (mer power), de kan få
          dyr til å tåle mer (mer toughness) de kan gjøre at man må trekke
          flere kort hver runde (kommer tilbake til det med å trekke) osv.

Sorcery - Dette er formler som du kan kaste i din egen runde. Det finnes
          100-vis av forskjellige Sorcery's, som kan gjøre alt fra å gi
          deg flere liv til å drepe alle dyr, ødelegge alle land osv.

Instant - Dette er en "fast-effect", det vil si at du kan bruke den selv
          om det er motspilleren sin tur. Disse gjør gjerne ting som å
          gjøre dyr sterkere, regenerer dyr (vekke til live) osv.
          Disse kortene er ofte ganske bra, siden du kan forandre et
          dyr som angriper, etter at han som blokkerer har sendt et dyr
          for å blokkere det. La oss si at du angrep med 2/4 dyret fra i
          sted, og han blokkerte med et 5/5 dyr (5-power, 5-toughness)
          under vanlige omstendigheter ville 2/4 dyret død (5 i skade),
          mens 5/5 dyret hadde overlevd (2 i skade), men så kan man f.eks.
          kaste en formel som heter "Giant Growth" på 2/4 dyret. Denne formelen
          gir dyret +3/+3 (altså +3 power og +3 toughness), noe som gjør
          det til et 5/9 dyr, som da dreper 5/5 dyret uten å bli drept selv.

Interrupt - Dette er formler som er enda raskere enn Instants, de kan f.eks.
            kontre (stoppe) andre formler o.l.

Når man skal spille må man først ha lagd seg en "Deck" (kortstokk)
Denne decken må inneholde minst 60 kort, og minst 40 "ikke-land" (altså
kort som ikke er land, men noe av de andre).
Det er ingen øvre grense for antall kort. Man kan bare ha 4 av hvert,
bortsett fra noen få kort som man bare kan ha 1 av.
Når man begynner, trekker begge spillere 7 kort. hvis man bare får ett eller
ingen land, kan man trekke på nytt.
spillet er delt opp i turns, man har annenhver turn (eller det går med
klokka, om det er flere enn to spillere)
først i turnen kommer UNTAP... da snur man tilbake de korta som man
har tappa (snudd) i forrige runde, og de er klare til å bli brukt igjen.

Så kommer UPKEEP, i denne fasen kan man betale for spesielle dyr eller andre
kort som krever at man betaler en fast sum av mana i hver runde får å holde
dem i live (dersom man ikke betaler, dør dyret, eller det angriper deg)

DRAW, da trekker man ETT kort fra deck'en sin.

MAIN, her kan man legge ut ETT land, gjøre ETT angrep (man kan angripe med
så mange dyr man vil, men bare ETT angrep). og kaste formler (sorcerys f.eks,
kan man bare kaste nå.)

DISCARD, hvis du har mer en 7 kort på handa, må du kaste kort til du er
nede på 7. (disse går til graveyard'en, som jeg kommer tilbake til etterpå)

END, whoops.. turnen din er ferdig :)

HEAL, her blir skade som er kommet til dine dyr nullet ut. Om 2/4 dyret
fikk 2 i skade, slik at det hadde toughness 2, så går det tilbake til 4
igjen.

Graveyard: Her havner kort som går ut av spillet, sorcery, instant og interrupt
           havner her etter at de er lagt ut. (siden de bare virker EN gang,
           i motsetning til enchants, som varer evig)
           Her havner dyr som blir drept.
           Her havner kort som du må kaste fra handa di.


hmmm... det blei mye tekst, bare spør om det er noe du lurer på......



| Saint / Sliver  (=-=-=)  saint@sn.no  (=-=-=)  http://www.sn.no/~saint |
| - Hvis Mor Nille var så jævla stein, hvorfor kunne hun ikke fly da ? - | 
 
===============================================================================