dannelse.txt

                              [Image][Faklen]

                                           Faklen nr. 1 ╖ Efterår 1996

    DANNELSE

    Dannelse er blevet umoderne û bare ordet giver associationer til
    snobberi og ligegyldig viden. Selv om de fleste vel kan blive
    enige om, at det er godt at være bredt orienteret, så er det nok
    de færreste, der i dag kunne finde på ligefrem at kræve at få en
    almen dannelse. Det er ikke desto mindre, hvad vi gør. Vi ikke
    blot kræver, at vi får det, men at hele universitetetsuddannelsen
    får en anderledes bred kulturhistorisk basis.

    Det er efterhånden sjældent, at man støder på et dannet menneske.
    Det er ikke, fordi de ikke findes mere, men der bliver bare
    længere imellem dem. Disse mennesker har det overskud, der kommer
    af om ikke at føle sig hjemme overalt, så dog heller aldrig at
    være helt på udebane.

    De har pløjet verdenslitteraturen tynd, har besøgt neanderthaleren
    i hulen, spist med heltene på Olympen, kæmpet ved høvdingers side
    og er på fornavn med profeterne. De sad med ved bordet, da
    Versailles-freden blev underskrevet og flakkede om på vejene, da
    slaveriet blev ophævet i USA. De konverserer guder og mennesker på
    fremmede sprog. De kender historien som deres egen historie.

    Grunden til, at denne dannede del af befolkningen bliver stadig
    mindre, er naturligvis, at de gamle dør, og at ingen û eller meget
    få û nye kommer til.

    Danskerne er ikke, som vi måske inderst inde gerne vil tro, de
    klogeste i verden. Vi gør gerne grin med andre, f.eks.
    amerikanerne, og hænger dem ud som eksempler på, at man sagtens
    kan være både moderne og dum, men måske vi skulle kigge i
    statistikkerne en ekstra gang, før vi gør os alt for lystige.

    ╔n ting er at have på fornemmelsen, at der er noget galt, noget
    andet er at se tal, der rent faktisk viser, at f.eks. 10% af
    eleverne i gymnasiet har voldsomme problemer med at læse og
    skrive.

    Selv på universiteterne, hvor man ellers kunne forvente, eller i
    det mindste håbe på en reaktion mod denne generelle tendens,
    mærker man en overfladiskhed komme snigende. Det er ikke bare
    legalt, men helt almindeligt at sikre sig, at det, læreren står og
    fortæller om, nu også er på pensum û man skulle jo nødig spilde
    tiden.

    Denne udvikling er ikke bare uheldig, den er overordentlig farlig.

    Uvidenhed û intolerancens fundament

    At være udannet betyder naturligvis ikke automatisk, at man er
    hjerteløs og intolerant. Det handler snarere om, at den
    forståelse, som dannelse fører med sig, uvægerlig gør det sværere
    at fordømme andre mennesker, hvorimod usikkerhed og utryghed er
    den ideelle grobund for intolerance.

    For vores generation er ╗den globale landsby½ blevet en realitet.
    Vi færdes ikke længere i den samme verden, som vores traditioner
    blev til i. Den ændrer sig daglig og optager impulser, indtryk og
    ikke mindst mennesker fra fremmede kulturer i et tempo, der ville
    have været umuligt for blot få år siden.

    Vi påvirkes ofte lige så meget af internationale institutioner og
    konflikter som af begivenheder i lokalsamfundet, tag f.eks. EU,
    OECD, ozon-laget, kogalskab etc. Konsekvensen er blevet, at vi har
    fået opmærksomheden rettet udad i en sådan grad, at skellet mellem
    nær og fjern er ved at blive udvisket.

    Denne horisontudvidelse betyder, at vi bliver konfronteret med en
    mængde nye problemstillinger, der desuden er mere komplekse, fordi
    de involverer grundlæggende kulturelle forskelle parterne imellem.
    Modparten bor ikke længere enten til højre eller venstre for
    gadekæret, hun kommer fra Månen.

    Når denne udvikling blandes med den dalende forståelse og
    svigtende tolerance for fremmede kulturer, bliver resultatet
    uvægerlig nationalisme og fascisme û en tendens, der allerede
    tydeligt har vist sig ikke blot i Danmark.

    Dannelse er i bund og grund forståelse. Hvis vi forstår, hvor vi
    kommer fra, bliver nutiden noget andet end en mere eller mindre
    tilfældig sammensætning af normer og traditioner, der kan ændres
    efter forgodtbefindende. Disse indgroede strukturer er ikke kun en
    hæmsko for vores frie udvikling, de er i lige så høj grad ╗dyder½,
    som det kan være betænkeligt at skille sig af med.

    I USA har man netop ╗moderniseret½ bistandssystemet. Det nye
    system skal sikre, at de arbejdende ikke kommer til at forsørge
    dem, der ikke har arbejde. I Danmark ville en sådan lov måske
    umiddelbart møde modstand, men allerede i dag kan de samme
    argumenter risikofrit fremføres af en socialdemokratisk regering
    under henvisning til landets ve og vel. Er forestillingen om
    civiliseret barmhjertighed og omsorg da så dunkel, at vi tør lade
    den fare?

    Med forståelsen kommer alting til at stå i et lidt andet lys; det
    bliver knap så indlysende, hvad der er rigtigt og forkert.

    Kun når man forstår sin tid, er man i stand til at vurdere, i
    hvilken retning udviklingen går, og reagere imod den. Vores nutid
    passer som den foreløbig sidste brik i historien. Det betyder
    ikke, at der er en tvingende historisk kausalitet, der forhindrer,
    at det kunne være gået anderledes, men at alting dog har sin
    årsag. I morgen vil vi være årsagen, og hvis vi ikke tænker os om,
    bliver det ikke til det bedre.

    Dannelse û tolerancens forudsætning

    Universitetet burde være det sted, hvor den dybeste indsigt og den
    bredeste forståelse smelter sammen. Det er trods alt her, den mest
    videbegærlige del af ungdommen samles for at få sin del af ånden
    fra de gamle. Hvis vi ikke hΘr gør noget ved sagen, er det næppe
    sandsynligt, at det vil ske andre steder.

    ╗Humanistisk videnskabsteori½ er navnet på et velment forsøg på at
    bibringe de studerende på Humanistisk Fakultet på ┼rhus
    Universitet en slags teoretisk fundament for deres videnskabelige
    virke. Hvis man er heldig, består undervisningen af en hastig
    gennemgang af filosofihistorien, i værste fald bliver man udsat
    for en ensidig propagandering for ╗fagets metode½.

    Som om niveauet ikke var lavt nok, har man gjort det umuligt for
    underviseren at kræve en seriøs indsats fra studenten ved at lade
    eksamen være en bestået/ikke bestået opgave i et selvvalgt emne.
    Værre kan det næppe gøres. Man giver herved et fejlagtigt og
    latterligt indtryk af, hvad det vil sige at være solidt funderet û
    menneskeligt såvel som professionelt.

    Man må ikke være bange for at kræve en seriøs indsats fra de
    studerende, slet ikke når det gælder det fundament, de skal stå på
    fremover. Netop her må man kræve, at de gider tage sig den tid,
    det tager at sætte sig ind i fremmede stofområder. Hvis det ikke
    er muligt, når grundlaget skal lægges, kan man jo have sine tvivl
    om, hvorvidt det nogen sinde vil kunne lade sig gøre.

    Der er kun Θn vej væk fra den lette, men aldeles naive historie om
    den moderne videnskabs frigørelse fra uvidenhed og overtro: den
    hårde. Vi må lægge drømmen om eget kontor og høj månedsløn på
    hylden lidt endnu til fordel for bøgerne. Først må vi læse, ikke
    gennemlæse eller sætte på pensum, men læse. Vi må blive ved med at
    læse, til vi forstår. Eller rettere: vi må læse, til vi mener, vi
    forstår, og så må vi spørge.

    Til gengæld skal alle studerende uanset studium kunne regne med,
    at den nysgerrighed, de er kommet for at få stillet, bliver mødt
    med en tilsvarende iver efter at oplære nye forskere til at stille
    verden nærgående spørgsmål.

    Man kunne måske indvende, at dette altid har været meningen med
    universitetet, men vi må konstatere, at det ikke er det indtryk,
    man får ved at gå der.

    Derfor har vi i al beskedenhed et forslag til, hvad der burde møde
    studenten, når han starter på universitetet. Det består ganske
    enkelt af en slags obligatorisk, alment dannende ╗filosofikum½,
    der dominerer de første semestre på samtlige studier. I løbet af
    denne periode vil man møde mennesket i alle dets forklædninger og
    blive præsenteret for de forestillinger, det har haft om verden
    til forskellige tider.

    Vi skal ikke tilbagelægge historien som overståede kapitler, men
    som gjorte erfaringer. Det kræver, at vi gør vores yderste for at
    sætte os i den fremmedes sted, ikke ved romantiserende
    ønsketænkning, men ved at kombinere al vores viden om den
    pågældende situation og derudfra foretage den mest sandsynlige
    rekonstruktion. Kun hvis vi forstår, hvorfor disse mennesker har
    handlet, som de gjorde, kan vi kalde det forståelse.

    Morgendagens universitet

    Først må vi prøve at finde ud af, hvad der skete hvornår. Vi kan
    ikke nøjes med en kort facitliste over historiens helte og skurke,
    men må høre historien forfra, som om det var for første gang. De
    enkelte kulturer skal præsenteres i hele deres mangfoldighed:
    teknik, litteratur, kunst, religion, musik, politik, økonomi etc.

    Det er dog ikke alle disse aspekter, der lader sig behandle lige
    uproblematisk. Hvorfor har f.eks. alle kulturer û inklusiv vores
    egen û deres udspring i religiøse forestillinger? Vi har svært ved
    at identificere os med deres fantastiske fortællinger om guder og
    mennesker, men vi støder på dem så ofte, at det er et mysterium,
    der til stadighed må undre os.

    Vi kan ikke forvente, at et sådant totalt fremmed verdensbillede
    er uproblematisk at sætte sig ind i. Det letteste ville
    naturligvis være, hvis vi kunne kategorisere det som ╗overtro½ og
    nøjes med en sociologisk forklaring om naturfrygt, men kan vi det?
    Er det særlig sandsynligt, at en så massiv repræsentation i
    kulturhistorien kan forklares med uvidenhed? Faktisk kunne det jo
    være, at det var os, der var uvidende på dette punkt.

    Når der f.eks. i Det gamle Testamente gives konkrete, minutiøse
    retningslinier for, hvordan en helligdom skal opbygges, er det så
    ikke en lige lovlig grov påstand at kalde den bagvedliggende
    teknik for primitiv? Er det ikke underligt, at mennesker skulle
    bruge enorme ressourcer på at lave monumenter som Stonehenge, hvis
    de ikke havde et særdeles konkret formål? Måske kan vi ikke
    gennemskue de religiøse teknikker, men er det i sig selv et
    argument for, at de er virkningsløse?

    Vi kan altså ikke med god samvittighed sige, at vi forstår andre
    kulturer, hvis vi ikke også forstår deres for os mildest talt
    fremmede verdensbillede. Hvordan skal vi nogen sinde komme på
    talefod med en muslim, hvis vi end ikke anerkender hendes
    religiøse motiver som andet end fanatisme? Det er svært at
    forestille sig noget godt komme ud af den form for diplomati.

    Når vi tænker og handler, tager vi altid udgangspunkt i en mere
    eller mindre implicit verdensmodel. I filosofien tvinger vi os
    selv til at eksplicitere disse grundlæggende forestillinger og
    prøver herudfra at opstille den mest brugbare model.

    Det er ikke nødvendigt med en dyb filosofisk dannelse for at
    udføre de rutiner, som andre allerede har fastlagt for os, men jo
    mere nærgående man bliver i sine spørgsmål til verden, jo mere må
    man anstrenge sig for at tolke de svar, man får. Når man stiller
    spørgsmål om beskaffenheden af de mest grundlæggende bestanddele
    såsom eksistens og viden, er man nødsaget til at være varsom med
    sine konklusioner, eftersom disse uvægerlig vil få betydelige
    konsekvenser for resten af vores begreber.

    Hvis en forsker ikke har en ekspliciteret, konsistent forbindelse
    hele vejen igennem sit hierarki af begreber û fra det mest
    abstrakte til det mest konkrete û kommer hans teori til at hvile
    på et usikkert grundlag af uvis oprindelse. For at imødegå en
    sådan ╗undergravning½ af studentens forestilling om, hvad der er
    solidt funderet, og hvad der er et luftigt postulat, skal han
    sættes grundigt ind i filosofihistorien.

    Han skal f.eks. ikke kunne høre et argumentum ad auctoritatem uden
    straks at forlange en udredning af dette. Han skal kort sagt kende
    reglerne for det videnskabelige spil.

    Ud over den historiske undervisning vil vi desuden foreslå, at
    studenterne erhverver sig grundlæggende færdigheder i fag som
    latin og matematik. Det kan måske umiddelbart synes uklart, hvad
    et moderne menneske skal med et sprog, der for længst er blevet
    erstattet af engelsk på den internationale scene, men man skal
    ikke ret langt tilbage, før latin blev betragtet som en naturlig
    forudsætning for at kunne sætte sig ind i vores egen historie.
    Langt størstedelen af den litteratur, der er skrevet før det 19.
    århundrede og to årtusinder tilbage er affattet på latin.

    Matematik er et abstrakt sprog, der er naturvidenskabens vigtigste
    redskab. Hvis man ikke har et begreb skabt om matematik, kan man
    altså pr. definition heller ikke sige noget fornuftigt om
    naturvidenskaben. Vores ideal-universitetet er netop en samlende
    helhed, der formår at skabe en sammenhængende forståelse af alle
    aspekter af verden, og det kan kun tilvejebringes, hvis alle er
    interesserede i at forstå alt. Alle kan ikke være eksperter i alt,
    men der er stor forskel på at koncentrere sig om et fagområde uden
    at føle behov for at kombinere det med andre og så at være på
    hjemmebane i sit eget fag, men ikke at helme, før det hele giver
    mening.

    En ny tids lærde

    Formålet med dette ╗filosofikum½ er ikke så meget, at vi skal give
    eventuelle genier de bedst mulige betingelser, det skal vi
    selvfølgelig også, men mere afgørende er det, at universitetet
    igen kan tilføre samfundet en hær af lærde mennesker, der via
    dette brede overblik kan udgøre rygraden i fronten mod
    intolerancen og fascismen.

    Dannelse er at opsøge andre mennesker og lære dem at kende, lære
    hvad deres hjerter synger om. Historien skal ikke lære os, hvem vi
    skal elske og hade, den skal vise os, at mennesket altid har
    elsket og hadet. Den skal vise os, at de fremmede û ligesom vi
    selv û aldrig handler uden et formål, og at dette formål altid er
    såre menneskeligt.

    Dannelsen skal være et skjold for vores menneskelighed, så vi kan
    modstå selv de mest udspekulerede angreb. Når vi først begynder at
    forstå, bliver det langsomt, men sikkert sværere og sværere at
    fordømme andre uden at fordømme os selv û vi er jo trods alt
    mennesker.

                                                       Martin Brynskov
          [Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
                                 [Tilbage]
      ⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97