kultur.txt

                              [Image][Faklen]

                                           Faklen nr. 1 ╖ Efterår 1996

    KULTURRELATIVISME

    Studerendes kritik af lektor Vagn Andersens
    kultur-evolutionistiske evangelium får lektor Jeppe Sinding til at
    erklære alle fremtidige religionsvidenskabelige ╗seniorseminarer½
    forbeholdt lærere ...

    Tør man som den største selvfølge gå ud fra, at forrige
    århundredes kultur-evolutionisme, som ideologisk retfærdiggjorde
    såvel de vestlige magters hensynsløse udnyttelse af deres kolonier
    som nazisternes masseudryddelser, i dag på universiteterne er død
    og begravet?

    Eller har den blot skiftet skikkelse?

    På et seniorseminar for religionsvidenskab afholdt på ┼rhus
    Universitet den 21. juni 1996, hvis tankevækkende overskrift var
    ╗Kulturel evolution û ja, selvfølgelig, hvad ellers?½ afsluttede
    den ene af de to foredragsholdere, lektor Vagn Andersen sit
    standpunkt med en anekdote, hvis pointe var, at en kvinde, der
    ikke bærer tørklæde, repræsenterer et højere såkaldt
    ╗irreversibelt½ kulturtrin end en kvinde, der gør. Og hvad værre
    var: ingen reaktion fra lærerne indtraf, ingen dundertale til
    forsvar for gamle muslimske skikke, ingen lærd problematisering,
    ikke et eneste lille pip hørtes i selskabet mod dette
    skabsracistiske udsagn.

    Til gengæld erklærede lektor Per Bilde højstemt om sin kollegas
    kultur-evolutionistiske standpunkt: ╗Jeg er jo som en troende,
    hver gang du prædiker½!

    Universitetet, som ifølge sin definition bør være den
    pluralistiske vidensformidlings højborg, hvor forståelse og dyb
    indsigt i andre kulturer med en uundgåelig respekt for disse og
    relativisering af egen burde være en selvfølge, havde in casu vist
    sig som det modsatte, som advokat for fordomme, der kun burde
    kunne trives i de mest udannede og fascistiske kredse. Nogle
    studerendes påpegelse og nuancering af denne problematik blev fra
    Per Bilde imødegået med spørgsmålet, ╗om man var klar over,
    hvilken institution ┼rhus Universitet er?½

    På trods af at mødet var offentligt annonceret, på trods af at det
    er kutyme, at ╗ældre½ studerende aktivt deltager i disse
    seminarer, og på trods af at instituttets sekretær på forespørgsel
    eksplicit forsikrede herom, blev disse møder ikke desto mindre
    efter det pågældende seminar af lektor Jeppe Sinding for fremtiden
    erklæret for strengt lukkede for studerende. Og i samme ånd
    bemærkede Vagn Andersen slutteligt til en enkelt lidt for
    åbenmundet kollega: ╗Du må ikke anfægte min position, mens de
    studerende hører på det, for så tror de jo bare, at du er på deres
    side.½

    Tvivlen bredte sig uundgåeligt û hvilken institution er dette
    egentlig?

    Kultur-evolutionisme

    Kultur-evolutionismen er som sagt ikke af ganske ny dato. Francois
    Voltaire, en af den franske oplysningstids og den moderne
    historieskrivnings fædre, indledte programmatisk sin voluminøse
    verdenshistorie i 1756: ╗Jeg vil undersøge de skridt, hvormed
    mennesket har bevæget sig fra barbari til civilisation.½ Dette
    dictum var skæbnesvangert, for dermed var der ikke blot lagt et
    deskriptivt, men også et normativt perspektiv over den moderne
    historieopfattelse. I kølvandet fulgte så indflydelsesrige tænkere
    som August Comte og Karl Marx, der bla. forstærket af en udbredt
    misforståelse af Charles Darwins The Origin of Species skabte
    grundlaget for den moderne kultur-evolutionisme.

    Denne idΘ er imidlertid så udbredt, at de fleste ikke kender den
    som idΘ, men kun som uafrystelig virkelighed. I vor
    konceptualisering af fortiden såvel som nutiden ligger nemlig û
    som en inkorporeret del af selve vor begrebsapparat herom û en
    forestilling om en udvikling fremad û at vi i historiens forløb
    har bevæget os frem, ikke blot mod større og større kompleksitet i
    naturen, men også mod noget bedre, mindre barbarisk, mere
    civiliseret på det kulturelle område.

    At dette også blandt højt anerkendte forskere på de humanistiske
    fakulteter er en fuldt legitim fortolkningsmodel af historien, kan
    manifestere sig i karakteristiske vendinger û som f.eks at kalde
    overgangen fra den homeriske heltetid til filosofiens fødsel ╗det
    græske mirakel½, at en forandring fra polyteistisk
    frugtbarhedsreligion til en eksplicit monoteisme nødvendigvis må
    betegnes som en ╗udvikling½, at kristendommens verdensforsagende
    moral implicerer en ╗humanisering½ af moseloven, at reformationen
    gjorde den katolske kirke mere ╗folkelig½, mere ╗moderne½, at det
    ╗naturligvis½ tager tid selv for ╗frigjorte½ muslimske kvinder at
    vænne sig til at færdes offentligt uden slør osv., osv.

    Hvis man ikke ligefrem vil indrømme denne tankegang status af en
    metafysisk teleologi i historien, der indebærer en naturnødvendig
    udvikling mod vor egen nutid som målet, så vil man dog, som det
    blev gjort på hint møde, tale om en historiens ╗irreversibilitet½.

    Tankegangen er, at har man først vænnet sig til demokrati, kan man
    ikke gå ╗tilbage½ til monarki, uden at der opponeres herimod som
    tvang. Har man først oplevet verden badet i fornuftens dagklare
    lys og er blevet et ╗selvreflekterende subjekt½, kan man ikke
    ╗regredere½ til et religiøst/mytisk verdensbillede, for det første
    udelukker det andet. På samme måde ville en bevægelse fra et
    moderne retssamfund til tidligere kulturers selvlovgivning kun
    kunne opfattes som et barbarisk tilbageskridt.

    Pointen i denne tilsyneladende besnærende irreversibilitets-teori
    er, at bag vort moderne verdensbillede, vor etik, vor tro, vort
    folkestyre er alle broer i en vis forstand brændte, for det ville
    ╗stride imod den menneskelige tanke at gå tilbage½. Et
    ╗irreversibelt½ bevidsthedskred er altså indtruffet.

    Det ville være nærliggende at tilføje: Quod erat demonstrandum: Vi
    er de klogeste, hvad enten vi vil det eller ej û det skyldes ikke
    en historien underliggende teleologi, nej, som det blev udtrykt på
    det omtalte seminar, gennem vore ╗fornuftsargumenters egen indre
    logik og klarhed½ må dette nødvendigvis blive konklusionen.

    Er kulturhistorien ╗irreversibel½?

    Spørgsmålet er, om en imperialistisk kolonioberst fra forrige
    århundrede kunne have formuleret en slig forestilling om egen
    kulturel overlegenhed mere uigennemtænkt, mere hovmodigt? Under
    dække af at ╗bedrive videnskab½, maskeret under fraser som
    ╗irreversibilitet½ og ╗vore fornuftsargumenters klarhed½ turde det
    vel være klart for de fleste, at dette i virkeligheden
    repræsenterer en moderne reformulering af forrige århundredes
    kultur-evolutionisme û blot i en ny og forræderisk forklædning.

    Det foragtelige i denne sammenhæng består ikke først og fremmest
    i, at fascistiske tendenser således florerer blandt forskellige
    lektorer og professorer. Det virkelig foragtelige og det farlige
    består i, at disse ╗oplyste½ kredse, som i kraft af deres
    formodede indsigt, ikke af sig selv står frem, afdækker og tager
    afstand fra enhver sådan tendens, som den dagligt på indiskutabel
    vis manifesterer sig blandt politikere (i snart sagt alle partier)
    og medier. Hvorfor sker dette ikke?

    Man må uvilkårligt spørge sig selv, hvilken institution
    universitetet egentlig er, hvis ikke det ser dette som sin
    fornemste sociale opgave og historiske pligt û ikke mindst i
    betragtning af den multietniske og multireligiøse situation, som
    moderniteten befinder sig i?

    Ud fra alle gældende og eviggyldige principper om videnskabelig
    hæderlighed burde det i al fald være dets pligt at slå fast û blot
    for at skabe et minimum af kulturhistorisk overblik û at en
    religiøs verdensmodel i en eller anden afskygning har persisteret
    henimod en halv million år, hvorimod vor naivrealistiske og
    sekulariserede opfattelse af virkeligheden, som dette århundredes
    kvantefysik, neurologi og sprogfilosofi ikke længere kan
    verificere, knap nok har tre hundrede år på bagen. At vi med andre
    ord indtager et historisk set overordentlig særegent standpunkt i
    kulturernes selskab. At det er os, der repræsenterer en û indtil
    videre û kortvarig undtagelse fra urgamle paradigmer.

    Hvorfor da denne overbevisning om egen fortræffelighed, hvor
    ydmyghed måske ville være et mere tilforladeligt synspunkt? Ud fra
    hvilken uproblematisk og selvindlysende definition på det gode og
    sande, kan man tale om ╗udvikling½ i historien? Er det, fordi der,
    som det hævdes, gemmer sig en særlig ╗irreversibilitet½ i
    historien?

    I bekræftende fald: Var det ╗irreversibelt½, da den ægyptiske
    farao Aknaton i det 14. århundrede f.v.t. pludselig indførte
    monoteisme, som imidlertid straks efter hans død demoleredes med
    lidenskabeligt raseri? Var det ╗irreversibelt½, da Aristarchos'
    forestilling om et heliocentrisk verdensbillede fra det 3 årh.
    f.v.t. efterfulgtes af Ptolemaios' geocentriske fra 2. årh.
    e.v.t.? Var det ╗irreversibelt½, da den romerske republik, næsten
    500 år gammel, umiddelbart før vor tidsregning efterfulgtes af et
    kejserdømme, hvis levetid skulle strække sig over en periode på
    400 år, og hvis første tid samstemmende kronedes som en guldalder?
    Ville man ikke med en vis ret kunne hævde, at der snarere var tale
    om en nødvendig tilpasning til ændrede omstændigheder?

    Var det ╗irreversibelt½, da den den ╗mørke½ middelalder og den
    kristne tro erstattede den ╗lyse½ antik, samtidig med at den
    arabiske verden nød en kulturel og videnskabelig blomstring uden
    lige? Og var den middelalderlige helgendyrkelse andet end den
    hedenske polyteisme i en ny udgave? û Men ╗bedre½?

    Var de kristnes masseudryddelser af jøderne i middelalderen og i
    nyere tid ╗irreversibel½ i forhold til muslimernes tolerance over
    for samme folk? Betegnede den i vore dage højt priste reformation
    et sandt fremskridt i frigørelsen af mennesket, i betragtning af
    det veritable blodbad af religionskrige, som det kastede Europa ud
    i? Var overgangen fra det russiske Zardømme til den kommunistiske
    magtelite ╗irreversibel½? Er det moderne kapitalistiske samfunds
    rekord i selvmord en ╗videreudvikling½ fra mere primitive samfund,
    hvor selvmord er et ukendt begreb? Er moderne dansk kunst
    ╗irreversibel½ i forhold til Leonardo da Vinci og Michelangelo? Er
    den teknologiske civilisation, som har frembragt to verdenskrige
    og et truende økologisk kollaps, historiens ╗irreversible½
    endemål? Er homo sapiens sapiens, hvis levetid man almindeligvis
    sætter til 40.000 år, højere ╗udviklet½ end fluen, der har
    eksisteret uforandret i millioner af år, og som ikke utænkeligt
    også vil overleve mennesket?

    Kulturrelativismens selvfølgelighed

    Som eksemplificeret turde enhver form for kultur-evolutionisme i
    bedste fald være et resultat af et fuldkommen arbitrært udvalg af
    fænomener. Man ville û næsten uanset hvilken standard for det gode
    og sande, man stillede op û også kunne godtgøre, at vor kultur er
    den mest umenneskelige og mest barbariske, der nogen sinde har
    eksisteret.

    Dette er imidlertid ikke meningen. Meningen, derimod, er at
    konstatere, at en kulturrelativistisk tilgang til historien og
    ikke mindst til egen nutid, egen etik og eget verdensbillede, er
    det eneste videnskabeligt såvel som politisk holdbare standpunkt,
    man kan indtage.

    At konstatere, at blot den svageste forstilling om udvikling i
    historien i absolut forstand, hvad enten dens navn er
    socialdarwinisme eller irreversibilitet, er empirisk
    udokumenterbar, ja, meningsløs og û hvad værre er û kan
    retfærdiggøre et fascistisk styre. At der ikke findes nogen
    Sandhed i Θn kultur, som ikke i en anden i historien har udgjort
    den største løgn. At alt, som vi opfatter som sund fornuft, for
    senere generationer måske vil være den mest reaktionære overtro.
    At folk med andre skikke også er tænkende og følende mennesker med
    et bankende hjerte af kød og blod, som vi måske kan lære noget af
    û og fremfor alt ikke forholde os bedrevidende, ╗irreversibelt½
    til. At selve vor udviklings- og fremskridts-idΘ præcederes af en
    langt ældre og langt mere udbredt antik forestilling om en
    oprindelig forbilledlig urtid, en guldalder, som langsomt
    degenererer til større og større uorden. At civilisationen kan
    skabe og resultere i barbari i samme grad, som det modsatte er
    tilfældet.

    I erkendelse af den multikulturelle situation, som det moderne
    samfund i højere og højere grad udvikler sig imod, må det være
    lærernes pligt dels i undervisningen, dels i medierne, utrætteligt
    at demonstrere det kulturrelativistiske synspunkts empiriske og
    videnskabelige selvfølgelighed.

    At afsløre û med udgangspunkt i en knusende dannelse û at alle
    religioner, alle ideologier, alle sandheder er etisk såvel som
    epistemologisk relative (og ingenlunde irreversible), ikke mindst
    ens egen, er den end 2000 år gammel. At det ikke vil kaste
    samfundet og universiteterne ud i et altfortærende kaos, som nogle
    har postuleret, lige så lidt som Kopernicus' og Darwins
    epokegørende revolutioner gjorde det, blev dette end profeteret.

    At modsætningen hertil, enhver form for tro på Absolutter, Θn
    Sandhed, Θn Gud, Θn Danskhed, ikke vil standse ved den i dag meget
    udbredte kulturchauvinistiske holdning til fremmede og anderledes
    tænkende, men med tiden nødvendigvis munde ud i vold og drab på
    disse. At de historiske fortilfælde af netop denne udvikling er
    legio. Og skulle man û som opbyggelig pointe û proklamere noget
    absolut i historien, måtte det være det enkelte menneskes
    lidenskabelige kamp for det gode û som naturligvis ikke kan være
    absolut for andre end det selv.

    Skal universitetet være en lysende fakkel i en eskalerende
    racistisk tid for en humanisme, hvis fornemste adelsmærke bør være
    kundskab og forståelse, venlighed og gæstfrihed og ikke fremstå
    for eftertiden som en himmelknejsende skamstøtte over egen fejhed
    og fæiskhed, synes den anførte vej uomgængelig.

                                          Jens-AndrΘ Pedersen Herbener
          [Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
                                 [Tilbage]
      ⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97