[Image][Faklen]
Faklen nr. 1 ╖ Efterår 1996
MENNESKENATUR
Generne, menneskets inderste kortlægges, og jagten på gener for
adfærd, personlige egenskaber, seksuelle præferencer og
intelligens er gået ind û menneskets natur tegner sig, og
arvesynden fortoner sig.
Et af tidens største og mest prestigefyldte forskningsprojekter er
det humane genomprojekt, som bla. har til formål at kortlægge
menneskets arvemasse fuldstændigt. Mange gener er allerede blevet
identificeret, og flere genetisk determineret sygdomme afdækket,
men forskerne håber yderligere at kunne identificere gener for
mere personlige og adfærdsmæssige træk såsom intelligens,
kriminalitet, homoseksualitet, aggressivitet og alkoholisme.
Dette har i praksis vist sig overordentlig svært, fordi det drejer
sig om et meget stort antal gener, der har indflydelse på sådanne
egenskaber. Den bagvedliggende idΘ er dog, at mennesket kan
forklares fuldstændigt ud fra dets genetiske konstitution û det er
bare et spørgsmål om tid og forskningsindsats, før vi har fået
puslespillet lagt.
Dette kan få flere forskellige konsekvenser. Har man f.eks. fundet
et gen, der bestemmer, om et givet individ bliver homoseksuelt,
kan man enten anlægge den betragtning, at siden homoseksualitet er
genetisk bestemt, er det dermed lige så lidt udtryk for et bevidst
valg som for en speciel opvækst eller opdragelse û hvilket kunne
føre til større tolerance. På den anden side kunne opdagelsen af
et sådant gen medføre, at homoseksualitet vil blive betragtet som
en genetisk anormalitet eller sågar som en sygdom, som ønskes
udryddet ved hjælp af selektiv abort eller genterapi.
Allerede i dag har der været eksempler på mennesker, der er blevet
nægtet arbejde eller forsikring, alene pga. ╗dårlige½ gener. De
var på det pågældende tidspunkt endnu raske, men kunne forventes
at udvikle en bestemt sygdom inden for en årrække. På denne
baggrund er det nærliggende at slutte, at genforskningen vil kunne
medføre en øget diskrimination af bærere af sygdomsgener eller
gener for andre egenskaber, der måtte betragtes som værende
unormale eller uønskværdige.
I og med, at sygdomme allerede på fosterstadiet kan diagnosticeres
vha. gen-tests, har man muligheden for at fravælge disse børn. Og
hvis et forældrepar så alligevel vælger at få et sådant barn,
ville det kunne hævdes, at det var deres egen skyld, at de fik et
sygt barn. Således bliver sygdomme ikke længere en ulykke, der
rammer tilfældigt, men noget ╗selvforskyldt½, som kunne resultere
i en diskrimination af forældre, som havde nægtet at sige: ╗du'r
ikke, væk!½
Perspektiver af den art får ofte folk til at kræve den ╗farlige½
videnskab bremset, f.eks. af etiske råd og lignende instanser. Det
glemmes, at videnskaben blot er et redskab som så mange andre
redskaber û en kniv er kun farlig, hvis nogen griber den for at
dræbe, den er ikke farlig i sig selv. På samme måde kan heller
ikke videnskaben som sådan være farlig û det er menneskers
holdninger til hinanden og til videnskaben, der kan give ╗grimme½
resultater. Kun hvor intolerancen i forvejen florerer, vil
mennesker blive diskrimineret pga. deres gener. Vi må altså
angribe intolerancen i stedet for forskningen.
Bortset fra de her skitserede konsekvenser har kortlægningen af
menneskets gener og det verdensbillede, som det forudsætter og
medfører, da også nogle dybereliggende konsekvenser af mere
filosofisk art.
Mennesket er ud fra mange definitioner ikke et dyr, men måske har
vi alligevel overset, at mennesket i hvert fald dybest set har en
fælles natur, der faktisk ikke er så fjern fra sit dyriske ophav,
som man sædvanligvis antager. Kun Θn procent i DNA'et adskiller
mennesket fra menneskeaberne, og kun Θn promille adskiller to
mennesker. I vores søgen efter menneskets egenart skræller vi
flere og flere lag af, kun for at opdage, at vi i stedet for
menneskets ╗sjæl½ blot finder et klogt dyrs natur, der drives af
de instinkter og tilbøjeligheder, som er nedlagt i dets gener.
Mennesket dræber f.eks. i truede situationer og drager omsorg for
sit afkom, ganske som mange dyr gør det, men er samtidig også
individuelt disponeret for en række egenskaber og evner. Sådanne
drifter og tilbøjeligheder kan hverken hævdes at være ╗gode½ eller
╗onde½ û i hvert fald ikke i anden forstand end den, en tilfældig
socialt eller ideologisk betinget moral måtte diktere û vort
videnskabelige synspunkt må være det neutrale, at de er der bare.
Måske vi dermed langt om længe har vundet et afgørende slægtsskab
med klodens øvrige levende væsner. Vi er ikke ligesom dem, men det
er fra dem, at vor natur stammer. Og eftersom man vel næppe
meningsfyldt kan kalde dyrets medfødte tilbøjeligheder for onde
eller syndige, er dog også enhver tale om en menneskelig
╗arvesynd½ û i hvert fald i nogen som helst absolut og negativ
forstand û et dogme, vi endegyldigt må forlade.
Camilla Holm Brodersen
[Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
[Tilbage]
⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97