[Image][Faklen]
Faklen nr. 1 ╖ Efterår 1996
O TEMPORA, O MORES
Hvor længe endnu tør vi se klassisk filologis historiske
ambitioner løbe os af hænde? Skal pensumreduktion, faldende
undervisningsniveau og resignation kendetegne faget?
Klassisk filologi er nutidens niche for græsk og latin, to sprog,
der kulturhistorisk set har spillet en vigtig, alment dannende
rolle lige fra antikken op til vor tid. Men skal denne niche da
være den sidste?
Vort fag er på retræte. I forhold til tidligere
filolog-generationer kommer vi langt dårligere rustede ud fra
gymnasiet. Fundamentet er smuldret. Den forgangne blomstringstid,
niveauet i vort fags lange tradition, er blevet et ideal, vi
aldrig kan nå, en længst passeret guldalder.
Studerende i dag er ikke dummere, blot uforskyldt mere uformående.
Og med et "sådan er tiderne" nedsættes selv på universitetet
pensum og niveauet generelt i sikker overbevisning om, at denne
løsning virkelig er til alles bedste.
Men det er ikke sandt: tiden er i høj grad, som vi skaber den! Den
bjørnetjeneste, der i velment omsorg er blevet vist os, vil med
tiden blive vort fags død. Tendensen virker selvforstærkende, og
prisen bliver den dannelse, som ellers altid har udgjort klassisk
filologis rygrad.
Skal forringede krav, der kun kan resultere i snæver
erhvervsrettethed, virkelig udhule denne, hvis vi vil det
anderledes? Hvis prisen for en bred dannelse blot bliver i kroner
og ører, når SU'en ikke længere slår til, er valget da så svært at
træffe?
Vi står som Θt af de fag, der tydeligst viser, at viden altid har
været efterstræbelsesværdig og derfor igen kan og må blive
"moderne". Det er et ansvar, vi ikke kan løbe fra, men som
placerer os foran i slagrækken.
Vi må genfinde den livsinvolverende glæde ved faget, som ikke
begrænses af aven for SU og pensum, og den begejstring, som er at
finde igennem hele klassisk filologis historie.
Et eksempel er renæssancen i Italien, der byggede på den ukuelige
kraft, der var at hente i den græsk-romerske kulturs livsnerve.
Som uomini universali stræbte de efter en gennemgribende dannelse,
der havde indflydelse ikke blot teoretisk, men også praktisk, og
grundlagde hermed, afledt af "homo", humanismen, hvis arvtager
humaniora (bemærk komparativen!), vi hører ind under i dag.
Hvad mænd som Petrarca dengang søgte, har også skikkelser fra vor
egen tid, f.eks. Madvig haft i hænde, og der er ingen grund til at
tro, at det stopper her, blot fordi kampen for dannelsen kan synes
hårdere. Så meget desto mere grund og pligt til at indlede den.
Viden opfører sig som vand i kar: den løber fra det fyldte til det
tomme og beriger således alle på sin vej. Kampen er ikke kun for
vor egen skyld, berører ikke engang kun klassisk filologi og hele
universitetet, men tillige alle dem, vi formidler vor viden til.
Også for deres skyld: sapere audeamus.
Hvordan skal tiden kunne løbe ad et andet spor, hvis ikke vi viser
den hvilket? Gør vi til gengæld det, er den også lydhør. Det hele
skal starte et sted. Lad os starte her!
Anne Kristine Jakobsen
[Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
[Tilbage]
⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97