[Image][Faklen]
Faklen nr. 1 ╖ Efterår 1996
TOLERANCE
Den middelalderlige kobling, som teologer den dag i dag foretager
to lige metafysiske postulater imellem, en universel guddom og en
absolut moral, og som implicerer dogmet om den medfødte
menneskelige ondskab såvel som den kristnes moralske overlegenhed,
grunder sig på uholdbare slutninger.
Ingen vil vel lade sig titulere intolerant uden sværdslag.
Alligevel vil vi kun nødig affinde os med en uforbeholden
tolerance som princip. Noget indgroet i os kræver, at der må være
en grænse for, hvad vi skal tolerere. Visse handlinger føler vi os
moralsk forpligtede til at fordømme.
Dette på trods af, at det er blevet vist af adskillige tænkere, at
man kun vanskeligt kan tale om moral i dag, fordi vi ikke har et
kulturelt religiøst fundament, ingen guddommelig eller anden form
for superautoritativ instans at referere til.
Alligevel har vi, som betragter os selv som arvtagere af den
kristne kultur, en vis consensus û hvor kontingent den end måtte
være û angående hvilke handlinger, der grundlæggende bør
forkastes, og hvilke belønnes. Derfor vil vi trods alt tale om en
moderne moral.
At denne dog er fundamentalt anderledes end de fleste andre
moralcodices, vi støder på i kulturhistorien, kan ikke diskuteres.
Vi kan ikke, som f.eks. den israelitiske tillige med de fleste af
de samtidige nærorientalske kulturer, betragte moralen som et
pragmatisk redskab til opretholdelse af et lokalt ╗kosmos½. Dermed
bliver moral nemlig et relativt begreb. Hvad Marduk bød sit folk,
vedkom israelitterne lige så lidt, som Jahwes lov vedkom
babylonerne (selvfølgelig kunne sådanne moralcodices overlappe
hinanden, men de var principielt inkommensurable).
Derimod føler vi ofte, at vi må afkræve vore moralske definitioner
gyldighed for alle til alle tider. Uden en sådan objektiv
validitet kan de, synes vi, ikke være ╗sande½, idet sandhed og
objektivitet for os er uadskillelige begreber.
Når vi f.eks vil mene, at det er umoralsk at lade sine tjenere
dræbe og begrave sammen med sig, når man dør, mener vi ikke, at
det ikke er god skik her i landet, men at det principielt og til
alle tider er en moralsk forkastelig handling. På samme vis kan
teologisk lektor og folkekirkepræst, Tine Lindhart insistere på,
at Abrahams handlinger i 1. Mos. 22, realistisk betragtet, må
forkastes som umoralske, og at Abraham selv må betragtes som syg
og behandlingskrævende.
Man forelæser gerne om fortællingens symbolske værdier. Men
blottet for alle ordinære betragtninger om dogmatisk, eksistentiel
eller anden teologisk relevans, betragtet som et stykke
virkelighed bliver historien til forargelse.
Den kristne universalisme versus den regionale moral
Men hvorledes er vi historisk set kommet på den tanke, at der
skulle eksistere en absolut sand moral? Er det ikke, når man
betragter ordets etymologi, en veritabel contradictio in adjecto?
Historiens vigtigste brud med den eksklusivt intrakulturelle etik
er ideen om Θn Sandhed, Θn Vej og Θt Liv, som vi kender fra Kristi
forkyndelse. Selv om Kristus refererer til den almindelige
kultur-jura, der kommer til udtryk i f.eks. de ti bud, har den
oprindelige kristne moral meget lidt med den jødiske kasuistik
såvel som med vore dages sociale normer og leveregler at skaffe.
Når vi i dag alligevel vil tale om ╗kristen moral½, kan det bla.
skyldes den hybridation af oprindelig kristen universalisme og
klassisk kulturel etik, som fandt sted ved vor kulturs fødsel.
Hvorledes nu dette?
Det bliver hurtigt klart i f.eks. bjergprædikenen, at sigtet med
Kristi forkyndelse transcenderer den kulturelle tanke om
samfundets liv og beståen. Det er her ikke kun mordet, men vreden
i sig selv, ikke kun utugtshandlingen, men begæret i sig selv,
ikke kun hævnen, men selvopretholdelsesdriften i sig selv, der
forbandes. Målet er ikke civiliseret opførsel, men fuldkommenhed,
ikke selvbegrænsning, men selvudslettelse, ikke opretholdelsen af
kosmos, men overvindelsen af døden.
Den kristne ╗moral½ var en formuleret teknik til at opnå
╗frelsen½. Central var efterfølgelsen af Kristus ved i
selvudslettende kærlighed til den himmelske ╗fader½ at forsage det
personlige begær, denne verden. Den var antitesen til den
kulturelle etik, som netop sikrede samfundets såvel som verdens
liv og beståen. Kristus forkastede kulturerne, kulturguderne og
den kulturelle moral til fordel for den ene Guds evige Rige, og
hans sigte måtte og kunne være universelt, fordi hans forkyndelse
ikke var et moralkodeks, men et ╗tilbud om frelse½. Begrebet
╗kristen kultur½ er altså en selvmodsigelse.
At skabe en kristen kultur blev dog just, hvad den tidligt
etablerede kirke kom til at efterstræbe. Men hvis kirken skulle
blive det nye kulturelle fundament i stedet for det smuldrende
romerske imperium, måtte moralen såvel som forkyndelsen gives en
for den hellenistiske verden lettere forståelig form. Forkyndelsen
blev gjort filosofisk af kirkefædrene og mistede under denne
transformation sin eskatologiske brod. Og moralen blev stedse mere
kulturelt bestemt.
Kristenheden blev altså på paradoksal vis nærmest antikristen,
idet den blev til kultur. Men den beholdt sin kristne klædebon.
Som Holmquist/Nørregaard formulerer det i deres Kirkehistorie: ╗i
mange Henseender havde [kirken] nærmet sig til den Verden, der
forfulgte den; (à) trods alle Brist og al Verdsliggørelse var dog
Kristendommens ejendommelige, sædeligt-religiøse Kerne bevaret.
Dette gav sig til Kende i opofrende Broderkærlighed,
beundringsværdig Menighedsbevidsthed, ægte Ydmyghed, omfattende
Kærlighedsgerningerà½.
Kulturel sædelighed afløser kristen moral
Hvad der efter kirkens sekularisering kendetegner kristen
livsførelse, forstås ud fra en ╗sædeligt-religiøs kerne½. Og vel
finder man også i den kristne kulturs historie utallige gode mænd
og kvinder, der har levet eksemplariske og uselviske liv. Men hvad
en sådan sædelighed indeholder af speciel kristen art, er ikke
klart.
For er ikke netop en sådan sædelighed, for så vidt som man hermed
mener viljen til at handle uselvisk, kærligt, gavmildt,
barmhjertigt, ydmygt, gæstfrit eller i det hele taget dydigt i
alle de andre betydninger, altid i alle kulturer blevet prist som
ærværdig, fordi den var en kilde til kulturens liv og beståen? Er
det ikke netop sådanne dyder, som prises i ukristelige værker som
╞neiden, Mahabharata, den nordiske sagn- og eddadigtning etc.?
Kristenheden bibeholdt det oprindelige universelle sigte. Man
hævdede en monoteisme mere rigid end selv den jødiske, og Kristus
som Sandheden, Vejen og Livet. Men samtidig afløstes den kristne
moral umærkeligt af en kulturel etik.
Den hybrid, der herved skabtes, har bestået som toneangivende for
den moralske stemning. På dette punkt gjorde reformationen ingen
forskel. Læser man Luther, må man forbavses over, hvor umådelig
kulturelt bevidst han er. Hans ╗skomager bliv ved din læst½-visdom
lyder ofte mere som en gammeltestamentlig salme til den kosmiske
ordens pris end som noget, der kunne have med Kristus at gøre.
Således hans udlægning af Fadervor i den lille Katekismus: ╗Hvad
forstås da ved dagligt brød? Alt, hvad der behøves til livets
ophold og trivsel, for eksempel mad, drikke, klæder, sko, hus,
hjem, marker, kvæg, penge, ejendom, from ægtefælle, fromme børn,
fromme medhjælpere, from og retsindig øvrighed, god regering, godt
vejrlig, fred, sundhed, tugt og ære, gode venner, trofaste naboer
འLigeledes om moralen: ╗Du skal ære din fader og moder. Det vil
sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke ringeagter vore
forældre og foresatte eller vækker deres vrede, men holder dem i
ære, tjener, lyder, elsker og agter dem.½ Kontrasten til de
nytestamentlige formaninger om at ╗se til markens liljer½, give
alt bort, forlade familie og venner, kaste alt, hvad man har i
hænderne og følge Kristus, er iøjnefaldende.
De kulturelle dyder står ved magt den dag i dag. Ingen anstrenger
sig for at holde dem i hævd, men de fleste vil nikke genkendende
til dem, når de remses op som ovenfor. Vort begreb om den aktuelle
moral er dog vanskeligt at udspecificere i kardinaldyder. Det
skyldes, at der i stedet er tale om en praktisk consensus, der
gør, at vi kan tage stilling, når vi konfronteres med et moralsk
problem. Det og det ╗kan man½, men det og det ╗kan man bare ikke½.
Skønt en sådan moral kan virke kontingent, fastholder vi, at i det
mindste en del af vore moralske domme må have absolut gyldighed.
Vi spurgte tidligere, hvorfra tanken om en universel gyldighed for
et moralkodeks som vort eget kunne stamme, og kom ved vort
historiske snit til det resultat, at den kan stamme fra det
faktum, at den kultur, som opstod af den kristne kirke, fortsat
påberåbte sig den kristne universalisme, skønt den oprindelige
kristne moral faktisk var afløst af en kulturel, ikke-kristen
etik. Vi vil nu vende blikket mod vor tids tanker om moralen og
dens forhold til kristendommen.
Teologien: den universelle morals sidste bastion
Vor filosofiske og teologiske tradition har brugt umådelige
ressourcer på at begrunde og systematisere det henholdsvis
fornuftsmæssige og religiøse fundament for en absolut moral. I dag
har filosofien opgivet tanken om diskursivt at begrunde en sådan.
Men tanken om den objektive moral persisterer i teologien og û
hvad vi skal se nærmere på û måske derfor også i den almindelige
bevidsthed.
Det apologetiske arbejde for denne tanke synes at betragtes som en
af den moderne teologis vigtigste pligter. I de ofte meget subtile
diskussioner vil man genkende tre grundlæggende vinkler, hvorfra
problemet gribes an.
Den første, som vi kan kalde den dogmatiske, er den mest
almindelige. Man vælger sig et aksiom fra den definerede dogmatik
og deducerer sig på skolastisk vis frem til det ønskede resultat.
Man kan hævde, at der, da Gud jo er eneste ophav til al
virkelighed, må eksistere en universel moral, idet Guds lov må
være hele skabningens lov. Spørger man, med hvilke grunde man
indfører monoteismen som aksiom, kan svaret være, at man ikke
forpligtende kan hævde den universelle moral uden at vise tilbage
til en alment forpligtende enhed, Gud. Det er netop pointen, at
kan en alment gyldig moral ikke hævdes, vil det afstedkomme en
katastrofe, da mennesket så vil ╗have lov til alt½! Heri
forudsættes det teologiske dogme om menneskenaturens fordærvethed.
Den anden indgangsvinkel kan vi kalde den konfessionelle. Man har
her indset vanskelighederne i at begrunde en universel moral. Ikke
desto mindre er det, af samme grunde som ovenfor, denne positions
tilhængere magtpåliggende at kunne hævde en sådan. Den universelle
moral hævdes ikke som nødvendigt faktum, men som et nødvendigt
postulat. Da moral og samvittighed betragtes som interdependente
fænomener, bliver det moral-løse menneske samvittighedsløst,
hvilket atter i den teologiske bevidsthed betyder skånselsløst og
egoistisk. ╗Det ville være uholdbart at hævde tolerance som en
medfødt eller naturgiven størrelse,½ vil ┼rhus' teologiske dekan,
Peter Widmann, således mene. Fundamentet for den absolutte
fordring er en trossag, et evangelium, som bør forkyndes. Men man
renoncerer på at begrunde, bevise eller sandsynliggøre.
Den tredje angrebsvinkel kan vi kalde den filosofiske. Inklineret
af uvilje mod at nøjes med den absolutte morals guddommelige
fundament som uargumenteret postulat forsøger man ad filosofisk
vej at vise, at der med nødvendighed må eksistere en universel,
bagved verden stående instans, som har skabt, skaber og
opretholder verden; et hoc omnes intelligunt Deum.
Argumentationerne er ofte elegante og overbevisende. Det synes
således faktisk at lykkes at etablere et fundament for en
universel moral. Man kan dog på ingen konsistent måde definere
indholdet af en sådan. Derimod finder man det ofte nødvendigt som
Niels Henrik Gregersen at konstatere, at ╗Gud opleves uvægerligt
som før-moralsk i sin voldsomt givende magt (à) Kun at ville have
en rar Gud, er det samme som at ville have Gud på sine egne
moralske præmisser.½ (Fragmenter af et spejl).
Det ser ud til, at vi står tilbage med to åbenbart uforenelige
tankekomplekser. Det ene hævder en defineret moral, men må nøjes
med at postulere dens absolutte gyldighed. Det andet hævder
eksistensen af en sådan evig og universel instans, som kan
verificere eller begrunde en absolut moral, men må afstå fra at
definere dens indhold. Men på trods af deres uforenelighed består
kravet om deres forening.
Man hverken kan eller vil acceptere relativismen og den
uforbeholdne tolerance, fordi man betragter den universelt
forpligtende moral som menneskelighedens sidste bastion. Uden den
ville verdens vold og ondskab eskalere. Den universelle morals
postulat opretholdes for enhver pris.
Her kommer da den almindelige folkelige bevidsthed ind. For
problemerne med denne kobling er så subtile, at kun folk, som hver
dag beskæftiger sig med dem, har en mulighed for at gennemskue
dem. Men så længe disse ╗eksperter½, om de er forskere eller
præster, giver indtryk af, at alt er vel, og at et sådant problem
ikke eksisterer, består illusionen. For det er jo netop til disse
╗eksperter½, man har sat sin lid, at de vil udforske og siden
oplyse om deres opdagelser. Men denne forpligtelse negligeres.
Man hører således blandt teologer udtalelsen, at vel forholder det
sig sådan og sådan, men ╗det kan vi jo ikke fortælle manden på
gaden½. Man er udmærket klar over, at en virkelig udadvendt
oplysning ville være umådelig risikabel og måske fatal for hele
den almindelige, socialt religiøse selvforståelse.
Moralen og den hvide mands byrde
Nu sidder vel læseren tilbage med et påtrængende ╗og hvad så?½ på
sine læber. Men det skal her være vor påstand, at den fejlagtige
kobling af på den ene side den definerede moral og på den anden
side tanken om en bagved stående universel autoritet, som den i
dag forfægtes og forsvares på de teologiske fakulteter, aldeles
ikke hverken er eller kan være uden alvorlige konsekvenser. I
denne kobling ligger nemlig mulighedsbetingelsen for og
berettigelsen af tanken om den hvide mands byrde, den ╗moralsk
overlegnes½ pligt til at tale eller tvinge anderledes tænkende og
følende til fornuft. Denne tanke lever i bedste velgående.
Den beslægtede tanke om kulturernes evolution i retning af vor
egen som hele historiens mål kan også finde ratifikation i
identifikationen af vore normer med den evige guddommelige vilje.
Således vil vi se os selv som repræsentanter for det sandt
╗menneskelige½, så vi uden videre fordømmer dΘt som
╗umenneskeligt½, som falder uden for vore normer.
Vi nedsætter etiske råd, og vore politikere har etiske rådgivere,
alt imens bliver vores indenrigspolitik stedse mere intolerant,
ugæstfri og nedrig, og vores udenrigspolitik mere fordømmende,
voldelig og udfarende. Men det falder ingen for brystet, end ikke
de højest uddannede. Vi har sat liv og død ind på at beholde det,
vi kalder den ene Guds godt og ondt. Skønt det er et grundløst
postulat, betaler vi teologer for at forsøge at redde det eller
blot at postulere det så højlydt, at ingen kan høre, hvad man selv
måtte tænke.
Alt dette af angst for det grænseløse menneske. Men hvad er det
egentlig, vi frygter, når vi vægrer os ved at lade moralen afløse
af den uforbeholdne tolerance? Kan vi virkelig tro, at det er
ødelæggelsestrangen, egoismen og næste-hadet, der udgør essensen
af vor menneskelige natur? Ville vi allerhelst være feje, kolde og
ubarmhjertige, hvis blot vi ikke holdtes tilbage af et ╗du må
ikke½? Er det virkelig ╗ondskaben½, der ligger vore hjerter
nærmest?
Jeppe Berg Sandvej
[Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
[Tilbage]
⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97