[Image][Faklen]
Faklen nr. 5 ╖ Efterår 1997
LEDER
Ikke to mennesker er født lige. ╔n ting er, at nogle fødes i
rigdom og andre i armod, nogle syge og nogle raske, nogle med lød
og nogle uden, men uligheden går videre end som så.
Det enestående ved mennesket er, at medfødte anlæg, udviklede
præferencer og stimulerede evner cementerer hver enkelts
individuelle og unikke karakter og løbende forøger de indbyrdes
forskelle.
Jo mere vi stræber efter at blive lige, desto mere lider
individets særegenheder; jo mere vi insisterer på Normen, desto
mere legitimt bliver det at afvise det Abnorme, dvs. at kassere de
andre, hvis karakter, overbevisning eller hudfarve i iøjnefaldende
grad afviger fra flertallets fællesnævner. I Normens navn hugger
man ╗lovlydigt½ den hæl og klipper ╗retfærdigt½ den tå, der
definerer afvigeren som afviger og det anderledes som det
anderledes, endskønt det netop er den hæl og den tå, der gør
mennesket til det menneske, det er û forskelligt fra alle andre.
Samfundet bør således stræbe mod og opildne til stadig større
uensartethed, for jo mere den enkelte bliver sig sine særegne
karakteristika bevidst som enestående og uerstattelige, desto
vanskeligere bliver legitimeringen af enhver form for ensretning,
og desto vanskeligere bliver enhver form for udskilning af det
uens.
Dermed bliver det almenmenneskelige kendetegn mangfoldighed, og
det fællesmenneskelige forskel, og postulatet om alt andet et
afslørende faretegn, ikke bare for friheden, men tillige for
menneskeligheden. For netop af forskellens menneskelighed følger
medmenneskelighed, eftersom ingen kan holdes uden for det
fællesskab, der består i forskel û ingen har nemlig ikke dΘt til
fælles med alle andre at afvige fra alle andre.
Mens ensartetheden pr. natur altid må ensrette, tilrette og
afrette og skille sig af med den, der ikke er ret, er det for
mangfoldigheden tværtimod vrangen, forskellen, det er værd at
værdsætte og værne om, for hvor alle mennesker er ulig hinanden,
er der ikke nogen, som kan erstattes af nogen anden, og derfor
heller ikke nogen, der er mere værd end nogen anden.
Kun om denne naturgivne forskel står uanfægtet û og ikke blot som
menneskets ret, men frem for alt også som menneskets mulighed for
at gøre og udvirke det, som hun selv måtte føle sig drevet til og
tiltrukket af û er samfundet i nogen som helst reel forstand et
humant samfund, og først da er samfundet til for menneskets skyld,
og ikke mennesket for samfundets. Kun hvor samfundet er til for
menneskets og dermed forskellens skyld, kan medmennesker være til
for hinanden, eftersom forskel nødvendigvis gør mennesker
indbyrdes afhængige og derfor uundgåeligt indbyrdes taknemmelige,
hvorimod ensartethed leder til indbyrdes konkurrence og derfor
lige så uundgåeligt til indbyrdes rivaliseren, kappestrid og
fjendskab. Og den kamp er ikke engang en kamp for en, man elsker,
så lidt som for frihed eller retfærdighed, men alene en kamp om at
slå flest og få mest û for ussel mammon og for personlig status.
Den Lov, der understøtter og opfordrer til noget så inhumant som
konkurrence på brødet, har slet og ret gjort Ret til et imperativt
Ensret, og det kan intet menneske være tjent med. At alle er lige
meget værd, fordi enhver er ulig enhver anden, betyder også, at
alle mødes med samme uforudindtagethed af loven û ikke blot som i
dag, af navn, men afgjort også af gavn.
For hvad nytter det, at historiske menneskerettighedserklæringer
og frihedsmanifester konsoliderer nyvunden frihed på skrift, og
eftertidens regeringer højtideligt proklamerer at ville følge dem,
når det hele ganske tydeligt er uforpligtende propaganda, der blot
skal afvæbne kritik af undertrykkelsen i selvsamme rettigheders og
friheders navn?
Hvad nytter sværmerisk sværgen til den franske revolutions
erklæring om menneskets og borgerens rettigheder fra 1789, der i
artikel 6 understreger, at loven ╗skal være den samme for alle½,
eller tilslutningen til FNs Universal Declaration of Human Rights
fra 1948, hvor det i artikel 11 hedder, at ╗enhver, der anklages
for et strafbart forhold, har ret til at blive anset for uskyldig,
indtil hans skyld er godtgjort½, eller i artikel 4, at ╗slaveri og
slavehandel under alle former skal være forbudt½, når magthaverne
blot omdøber Uret til Særlov og Slaveri til Tilbud?
Hvad nytter det, at magthavere hylder og underskriver friheden,
retfærdigheden og medmenneskeligheden, når de uden konsekvenser
kan kalde systemets undertrykkelse fri, lovens ulighed lige og
egoismens umenneskelighed medmenneskelig?
Og jo længere vi sidder den propaganda overhørig, desto længere
bekræfter vi magthavernes behændige bedrag og vor egen frygtelige
idioti. Jo længere vi lader disse slikkede svindlere plyndre de
svage, terrorisere de anderledes og lyve befolkningen lige op i
deres godtroende ansigter, desto længere forbliver vi medskyldige
i de allerede forlængst iværksatte tiltag i retning af
politistatens totalitære brutalitet.
Mindre skarpt kan det ikke udtrykkes, for sådan er det.
Friheden skal ikke underskrives, den skal vindes, og
menneskeretten skal ikke proklameres, men erobres. Al anden snak
er kun snak, der skal dække over, at både frihed og menneskeværd
konstant bliver os frarøvet af magthavere, der dagligt holder os
for nar. Derfor må vi i dag mere end nogen sinde kæmpe lige så
kompromisløst for menneskets retlige lighed, som vi emfatisk må
insistere på dets ret til forskellighed!
Faklen
[Artikler] [Fakkelvagt] [Info] [Home] [Info] [2 tilbage]
[Tilbage]
⌐ 1997 Faklen ╖ Kommentarer til webmaster@faklen.dk ╖ 10.10.97