Bygda.txt - Den norske bygda sett utenfra

                       Den norske bygda sett utenfra

   I Mari Velsand Tjosås, red.: Ung framtid, s. 97-109. Oslo: Det Norske
                               Samlaget 1996.



                           Thomas Hylland Eriksen

                                  [Image]

                  Store deler av den tidlig moderne norske
 [Image]          skjønnlitteraturen, som ble skrevet i de første tiårene
                  av århundret som nå er på hell (for Norge ble moderne på
 About this site  et sent tidspunkt sammenlignet med andre europeiske
                  land), tar opp kontrastene og konfliktene mellom by og
  [Image]         land. I tematikk og vinkling ligner den ganske mye på en
                  hovedstrømning i etterkrigstidens afrikanske romankunst,
 Relational index som også skildrer innvånere i land som nettopp er blitt
                  uavhengige, land som står midt oppe i en vanskelig,
 [Image]          smertefull, men også løfterik serie forandringer. Og det
                  nye -- kontorene, bilene, fabrikkene, bankene,
 Thematic index   restaurantene, universitetene -- er alltid forbundet med
                  byene, i Nigeria som i Norge. Skal man henge med i den
 [Image]          nye tid, sier disse bøkene -- fra Olav Duun til Chinua
                  Achebe -- må man reise til byen. Men, advarer de, det
 Alphabetic index har i så fall sin pris. Hjemme på bygda (eller i
                  landsbyen, om man er i Afrika), råder nemlig det varme
 [Image]          fellesskapet av slektninger og naboer, de velkjente
                  skikkene og en fundamental trygghet. Der går livet sin
 Recent           gang, velprøvd, sikkert og tradisjonsbundet, slik det
                  har gjort det i uminnelige tider. Byen er derimot preget
                  av et hektisk strev, hard konkurranse og et fryktelig
 [Image]          prestasjonspress hvor de fleste bukker under, av
                  ensomhet, alle slags forvirrende forandringer og et
 World            ustoppelig jag etter trender og tidsriktighet. Byen
                  tyter også angivelig over av all slags umoral, særlig av
                  ustyrlig sex, lovlige og ulovlige rusmidler, egoisme,
                  politisk uansvarlighet og skurkestreker. Det er friheten
                  som står steilt mot tryggheten her; individet står mot
                  kollektivet, moderniteten mot tradisjonen; det nye og
                  usikre står mot det gamle og sikre.

                  De som bryter opp fra bygda eller landsbyen og reiser
                  til storbyen, har ofte ambisjoner som det er umulig å
                  realisere der de er vokst opp: De vil bli
                  universitetslærere, kunstnere, kapitalister eller
                  kirurger. Eller de er tiltrukket av byens mange
                  fristelser; dette aspektet kalles "bright
                  lights"-fenomenet i afrikanske land. Om man lever i en
                  avsides bygd, enten det er i Kenya eller i Norge, får
                  man lett følelsen av at the action is elsewhere; at alle
                  slags spennende begivenheter finner sted praktisk talt
                  alle andre steder enn der en selv befinner seg -- særlig
                  i de neonopplyste byene med sine blinkende skilt og
                  bærtende biler. I byene kan man puste ut, være seg selv
                  (eller en helt annen, om man har lyst!), treffe vilt
                  fremmede mennesker, slippe å treffe noen overhodet,
                  flanere i hovedgaten og vise seg frem for en anonym
                  offentlighet, gå ut og inn av et mangfold av miljøer.
                  Byene er fulle av porter, og de har noe for enhver smak.
                  Selv om det er en vanlig oppfatning i Norge at det er
                  bedre å bo på landet enn i byen, foregår det stadig
                  netto innflytting til byene, selv om den materielle
                  levestandarden generelt er lavere der.

                  Mye har vært sagt og skrevet om kulturforskjellene
                  mellom by og land. Sannsynligvis er det meste enten alt
                  for generelt, overdrevet, misforstått eller foreldet. I
                  våre dager blir ungdom og voksne eksponert for omtrent
                  den samme kulturelle påvirkningen uansett hvor i landet
                  de bor. De ser de samme tv-programmene og kinofilmene,
                  de går i de samme klærne, spiser den samme
                  frossenpizzaen til middag, avbestiller Månedens Bok fra
                  de samme bokklubbene, har omtrent de samme verdiene og
                  de samme oppfatningene om riktig og galt. Riktignok
                  ligner bygde-Norge, med sine nordamerikanske biler,
                  bensinstasjoner og videosjapper, mer på Midtvesten enn
                  Oslo og Bergen, som i sin tur ligner mer på Amsterdam og
                  Southampton; men både by og bygd er en del av den samme
                  moderne kulturen. Og på Internet og World Wide Web, den
                  nære fremtids viktigste kommunikasjonsmedium, er det
                  ingen som bryr seg om hvor man bor i det virkelige liv:
                  på nettet er det faktisk helt irrelevant om man befinner
                  seg i Skjåk eller i Melbourne.

                  De kulturelle forskjellene mellom by og bygd er ikke
                  videre interessante i denne sammenhengen. La oss derfor
                  slå fast, med fare for å overforenkle grotesk (men slike
                  forenklinger er nødvendige av og til!), at innbyggerne i
                  Norge i grove trekk har det samme innholdet i hodene
                  sine uansett hvor de bor.

                  Derimot er byer og bygder svært forskjellige når det
                  gjelder sosial struktur. Hvorfor skulle homofile ellers
                  søke mot byene?

                  For mennesker som har bodd i et urbant område hele sitt
                  liv, er norske bygder først og fremst karakterisert ved
                  sitt fravær, altså gjennom det de mangler. Hva er det så
                  de mangler?

                  La meg begynne ved å si det slik: Tidlig på nittitallet
                  kom det et visst antall busslaster med bosniske
                  flyktninger til Oppdal, som ligger midt på snaufjellet
                  noen timers kjøring syd for Trondheim. Oppdal er kjent i
                  Norge som et sted hvor man kan kjøre slalåm og utvikle
                  hudkreft i påsken, men det er også et tettsted som det
                  bor noen tusen mennesker rundt. (Man bor ikke i
                  tettsteder i Norge, men i sitt eget hus på betryggende
                  avstand fra kommunehuset og kinarestauranten.) Det var
                  ingen direkte hets mot bosnierne, faktisk syntes det som
                  om de fleste av de innfødte sympatiserte med disse
                  bleke, lavmælte flyktningene som hadde mistet alt --
                  hjembyen var bombet i filler, huset var ødelagt,
                  familiemedlemmer og venner var drept, landet de var
                  oppvokst i fantes ikke lenger.

                  Om oppdølenes møte med flyktningene var preget av taus
                  sympati, hvordan opplevdes så møtet for flyktningene?
                  For å forstå flyktningers erfaringer med Norge, og
                  kanskje spesielt deres erfaringer med små norske steder,
                  er det nødvendig å tenke gjennom dette landets særpreg.
                  Norge er, i europeisk og global sammenheng, et land som
                  er kjennetegnet av massevis av natur og nesten ingen
                  mennesker. (En indisk lege, som ble ansatt som
                  distriktslege et sted på Trøndelagskysten, spurte
                  forbløffet, da hun ble vist rundt i stedets handlegate
                  en lørdag formiddag, hvor alle menneskene var.
                  Sannsynligvis befant halvparten av innbyggerne seg i
                  gaten hvor hun gikk.) Det er også et land med et
                  ekstremt klima, nesten uansett hvilket annet land man
                  sammenligner med. Det er saktens riktig at det blir
                  kaldt i fjellene på Balkan i desember og januar, men
                  kulda varer ikke seks måneder.

                  Flyktningene i Oppdal var i hovedsak bymennesker fra
                  Mostar og Sarajevo. De var vant til å våkne til lyden
                  fra trikken, å spasere i gater og parker hvor det
                  myldret av folk, å sitte på kafeer og drikke slivovitsj
                  og diskutere politikk og litteratur. Deres fremste våpen
                  mot høstens regnvær var ikke en heldekkende Helly
                  Hansen-dress, men paraplyen. Den norske verdien fred og
                  ro var for dem like fremmed som den melanesiske troen på
                  at det er forfedreånder som gjør kvinner gravide må være
                  for nordmenn. De var vant til å danse og kjefte og
                  krangle og le; for dem var bråk og bevegelse tegn på
                  liv. Som i mange andre europeiske byer, bodde de gjerne
                  i trange små leiligheter, men de tilbrakte lite tid
                  hjemme. Hjemme var et sted hvor man spiste og sov. Alle
                  de store og små begivenhetene som gjorde at man fikk et
                  samfunn, altså et fellesskap av mennesker, utspilte seg
                  utenfor hjemmet; på arbeidsplassen, på markedet, på
                  gaten, på kafeen eller danserestauranten.

                  Det er vel unødvendig å si at Oppdal ble et fremmed
                  sted. Det er slett ikke verken Oppdals eller oppdølenes
                  feil. Oppdølene ønsket faktisk å ta seg av flyktningene,
                  å vise dem at de var velkomne og at de hadde de
                  innfødtes sympati; men de ante ikke hvordan de skulle gå
                  frem for å gjøre det! De hadde ingen sosiale fora hvor
                  mennesker som ikke kjente hverandre kunne omgås -- og å
                  invitere fremmede hjem til seg ville tross alt være å gå
                  for langt, velvilje eller ikke velvilje.

                  Oppdal har et sentrum som består av noen
                  bensinstasjoner, et kjøpesenter, et postkontor, et par
                  banker og et par hoteller. På ett av hotellene er det en
                  hyggelig liten pizzarestaurant, som etter hvert ble
                  frekventert av stedets ungdom og av bosniske
                  flyktninger. Mer er det ikke. Det bor ikke mennesker i
                  Oppdal sentrum. Til forskjell fra de fleste andre
                  folkeslag, foretrekker nordmenn nemlig å bo spredt om de
                  kan. (Drømmen for blokkbeboere i Groruddalen er nok også
                  eget hus med hage.) Den italienske landsbygda består
                  derimot for en stor del av landsbyer som det rent
                  faktisk bor mennesker i. De kan være store eller små,
                  men de har alltid en piazza hvor unge og gamle møtes,
                  hvor det sludres om været og avlingen, hvor det drikkes
                  kaffe eller grappa, utveksles nyheter og hvor
                  hovedaktiviteten er å få tiden til å gå i hyggelig
                  selskap. Slik er det også i India, i mesteparten av
                  Afrika og så videre. Mange steder, for eksempel på øyene
                  i Det karibiske hav, er skillet mellom ute og inne
                  praktisk talt visket ut. I landsbyene ligger husene
                  hulter til bulter med hageflekker rundt, men dører og
                  vinduer er alltid åpne, og man kan like gjerne innta
                  ettermiddagsteen på trappen utenfor som i stuen. Man
                  hilser på naboer som går forbi, man veksler noen ord med
                  dem, og imens henger ungdommen på hjørnet, barna leker
                  et eller annet sted i nærheten, og reggaemusikken fra en
                  fjern ghettoblaster blander seg med prat og høners
                  kakling. Dette er en svært åpen måte å leve på, uten
                  skarpe grenser mot omverdenen. Privatlivets fred senker
                  seg først når ytterdøren låses for natten.

                  Det er åpenbare klimatiske årsaker til at det har
                  utviklet seg et mer markert skille mellom inne og ute i
                  et land som Norge. Men at mennesker skulle gjøre sitt
                  ytterste for å bo så spredt som mulig, ville likevel
                  fortone seg som et mysterium for den karibiske
                  øybefolkningen. Ikke desto mindre: Med unntak av
                  fiskeværene langs den nordlige kysten, har ikke Norge
                  landsbyer, det har tettsteder. Menneskene i disse
                  områdene bor spredt. De har påkostede hus, dyre biler og
                  parabolantenner. Men de har praktisk talt ingen
                  offentlige rom.

                  "Fred og ro", dette erkenorske fenomenet, har man først
                  og fremst hjemme hos seg selv eller eventuelt på hytta.
                  Folk som ringer på, forstyrrer ens fred og ro. Det samme
                  gjelder den særnorske aktiviteten kosen. Nordmenn koser
                  seg helst i sofakroken med familie eller nære venner. I
                  Karibien koser de seg ved store høytider som feires på
                  åpen gate (fra karnevalet i februar til nyttårsfesten),
                  på stranden, i kafeen og på kirkebakken etter
                  gudstjenesten. Det er klart at denne typen forskjeller
                  betyr at man får helt forskjellige typer av
                  lokalsamfunn. Norge er, ved siden av Sverige, det landet
                  i verden hvor innbyggerne bruker mest penger på å
                  innrede sine hjem. Nordmennene lever i hjemmene sine på
                  en måte som er fremmed de fleste steder i verden. Ikke
                  vil de bo tett i landsbyer hvor selv den minste
                  ekteskapelige krangel umiddelbart blir offentlig
                  diskusjonstema og hvor man blir vekket midt på natten av
                  naboens baby. Og ikke vil de tilbringe fritiden ute
                  blant folk. I weekender og ferier søker de mot steder
                  hvor de kan være alene; dette er faktisk ganske
                  forskjellig fra den typiske italienske sommerferien,
                  hvor familiene ligger som sild i tønne under
                  solparasoller på stranden, uten at de oppfatter det som
                  en plagsom situasjon.

                  Sosialantropologer, som studerer lokalsamfunn over hele
                  verden, finner det som regel lett å gjøre feltarbeid i
                  landsbyer i varme land, man treffer jo innbyggerne på
                  gaten, i butikken og et dusin andre steder. Allerede
                  etter første dag kjenner man et titalls mennesker. Skal
                  man derimot gjøre feltarbeid i et norsk lokalsamfunn
                  hvor hele befolkningen bor spredt og forskanser seg i
                  hver sin villa, er det atskillig vanskeligere å vite
                  hvordan man skal gå frem. Og likeledes: Sett at man var
                  en bosnisk flyktning i Oppdal som savnet mer kontakt med
                  lokalbefolkningen. Hvor skulle man begynne? Å innlede en
                  samtale med en fremmed innfødt i køen på postkontoret,
                  ville bare ha ført til at man ble oppfattet som gal
                  og/eller plagsom. Å ringe på hos fremmede etter
                  arbeidstid ville dels ha blitt oppfattet som truende,
                  dels som utidig og påtrengende. Så får det heller bli
                  pizzarestauranten, der kan man iallfall sitte og samtale
                  med andre bosniere.

                  Nå finnes det naturligvis en mengde foreninger i de
                  fleste norske bygder; leikarringlag, politiske partilag,
                  kristne sammenslutninger og idrettsforeninger --
                  nordmenn er blant de mest organiserte menneskene i
                  verden, med hele 17 millioner medlemmer fordelt på en
                  befolkning på 4,5 millioner -- men det er neppe så lett
                  for de fleste flyktninger å se meningen med slike
                  foreninger, som er laget av, for og med mennesker som
                  deler en hel virkelighet de ikke kan dele med folk
                  utenfra. Det finnes kort sagt ingen enkle veier inn i
                  det norske samfunnet, og sett utenfra, kan det virke som
                  om et sted som Oppdal bare er en kuliss og ikke et
                  samfunn. De som har bodd der hele livet vet bedre, men
                  man kan bo et slikt sted ganske lenge uten å oppdage at
                  det foregår noe som helst offentlig aktivitet.

                  Misforstå ikke. Jeg mener ikke med dette å si at det er
                  noe fundamentalt galt med Norge. Sannsynligvis mener de
                  fleste nordmenn at de bor i det beste landet i verden,
                  og kanskje mener de fleste at deres eget hjemsted er det
                  aller mest fortreffelige stedet på kloden. Men det er
                  muligens bare for nordmenn at det er slik.

                  Nå er det ikke bare flyktninger og norske byfolk som
                  besøker distrikts-Norge, men også et visst antall
                  turister -- antallet er som kjent avhengig av hvor man
                  befinner seg. Kanskje særlig etter den massive
                  propagandaen landet kringkastet ut i verden i
                  forbindelse med Lillehammer-OL, stiller mange turister
                  med spesielle forventninger til Norge. Noen av dem blir
                  kanskje skuffet allerede idet de lander på Fornebu. For
                  hvor er de snøkledte viddene, de pittoresk rødkinnede
                  kvinnene i folkedrakter og reinsdyrsledene? -- I stedet
                  for det romantiske prospektkortbildet får de en ganske
                  alminnelig flyplass slengt i fleisen, en Schiphol eller
                  Heathrow i miniatyr med ganske alminnelige forretninger,
                  kafeer og ventende drosjer utenfor. Møtet med
                  bygde-Norge vil neppe være mindre skuffende, iallfall om
                  turistene klarer å etablere en viss kontakt med den
                  utkantnorske befolkningen. På de fleste måter er de jo
                  alt annet enn eksotiske. Ikke går de i folkedrakter,
                  ikke bor de i søte rødmalte hus, ikke går de på ski til
                  jobben, og ikke jakter de på isbjørn om vinteren. Mange
                  av dem vil vite hvor viktig damptrykket er for at man
                  skal få en god kopp espresso, de kan forskjellen på en
                  Toyota Corolla og en Mazda 626, og de fleste under 30 er
                  fortrolige med de siste episodene av X-Files. Kort sagt:
                  Mennesker i utkant-Norge lever stort sett slik mennesker
                  i andre rike deler av verden gjør det. De er verken
                  tradisjonsbundne eller naturnære. Og de verner om
                  privatlivets fred mer omhyggelig enn landsens folk gjør
                  det de aller fleste steder i verden. De er spesielle,
                  men ikke på den måten de selv tror at de er
                  forskjellige.

                  La oss, avslutningsvis, forsøke å finne en forklaring på
                  den sterke dyrkelsen av privatlivets fred, som har gjort
                  det så vanskelig å utvikle offentlige arenaer utenfor
                  forenings- og idrettsmiljøene i distrikts-Norge. Det
                  harde klimaet kan være en årsak til at husholdene blir
                  så isolerte; det gjør det blant annet umulig å tilbringe
                  fritiden utendørs på en avslappet og uformell måte.
                  (Norsk friluftsliv har som kjent preg av ekspedisjonen.)
                  Andre kalde steder i verden, for eksempel blant inuitene
                  (eskimoene) i det nordlige Canada, lever folk imidlertid
                  tett sammen -- de ville kanskje til og med mene at det
                  er viktig å holde sammen når man lever under ekstreme
                  klimatiske forhold.

                  En annen, alt i alt viktigere faktor er velstand. Mange
                  sosialantropologer på feltarbeid har opplevd at det er
                  vanskeligere å få kontakt med middelklassen enn med de
                  fattige. De fattige lever vidåpne, offentlige liv, mens
                  middelklassen forskanser seg bak gittergjerder og
                  betongvegger. Jo rikere man blir, desto mer har man å
                  tape på uformell sosial kontakt med andre. Det er bare
                  de rike som trenger å låse døren, og som frykter for
                  krystallet og sølvtøyet når de får besøk. Slik er det i
                  de fleste deler av verden. De rike har lukkede klubber
                  med formelt medlemskap; de fattige har buler, gater og
                  torv hvor enhver kan delta om han lyster. Ettersom
                  utkant-Norge stort sett mangler fattige, finnes ikke
                  disse åpne miljøene her.

                  En tredje faktor er den historiske, som nok er
                  uomgjengelig her. Det har vært utkjempet få kriger i
                  Norge i de siste århundrene, og det har derfor ikke vært
                  nødvendig for mennesker å klumpe seg sammen for å søke
                  felles beskyttelse. Det er heller ikke usannsynlig at
                  den svake statsmakten, spesielt i dansketiden da Staten
                  faktisk befant seg på den andre siden av Skagerrak, har
                  gjort det mulig for norske bønder å utvikle en sterk
                  selvstendighet og sterke frihetsidealer, som de har
                  knyttet til det å eie egen jord og egen gård. For over
                  to hundre år siden roste Holberg den norske bonden for
                  hans egenrådighet og selvstendighet, og hans
                  karakteristikk gir gjenklang den dag i dag.

                  En fjerde faktor, som riktignok er vanskelig å påvise,
                  har å gjøre med noe så vagt som verdier. Norge er preget
                  av noe vi kan kalle egalitær individualisme, altså en
                  ideologi om at alle bør være like (også kjent som
                  Janteloven) samtidig som alle har å passe sine egne
                  saker. Man skal ikke trø noen for nære! -- Kanskje er
                  det derfor det har vært så lett å amerikanisere den
                  norske landsbygda? For nordamerikanske biler,
                  køntrimusikk og klær fra Levi' s og Wrangler er i dag
                  sentrale bestanddeler i den materielle kultur i store
                  deler av utkant-Norge, hvor innbyggerne forøvrig spiser
                  frossen-pizza og drikker cola, røyker sigaretter, ser
                  nordamerikansk film på video og handler på digre
                  kjøpesentere akkurat slik de gjør i Midtvesten. Der har
                  man også sterke frihetsidealer, et syn om at det er
                  gildt å eie sitt eget hus, og en betoning av
                  privatlivets fred som ligner den man finner i store
                  deler av Norge. De sterke, romantiske drømmene om USA,
                  eller "Amerika", som man gjerne kaller dette landet på
                  norsk, skyldes ikke minst at de norske livsstilsidealene
                  ligner på de nordamerikanske.

                  Og det gode liv på den norske bygda, som på den
                  nordamerikanske, er noe man best får til bak husets fire
                  vegger, eventuelt bak hagegjerdet. De andre, naboer og
                  andre plageånder, er for det meste i veien. Men det er
                  de til gjengjeld til gagns! For samtidig som det er
                  vanskelig å få til det lekende, uforpliktende, åpne
                  sosiale samværet i norske bygder som man av og til kan
                  observere i storbyene, så følger man med i hverandres
                  gjøren og laden. Bygdesladderet er et velkjent og
                  fryktet fenomen, som fungerer effektivt som
                  jungeltelegraf og som kan få selv den tøffeste avviker
                  til å sette seg på toget med halen mellom bena, og som
                  minner oss om at det helt klart finnes et fungerende
                  sosialt fellesskap der ute i den pizzaspisende,
                  videokikkende norske bygda, selv om det ikke er så lett
                  å få øye på det.

                  Dermed er jeg fremme ved min kanskje paradoksale
                  konklusjon: Ungdom flytter fra bygda til byen ikke bare
                  "for å få seg en utdannelse", tjene penger eller plaske
                  hemningsløst i syndens pøl. De gjør det også -- kanskje
                  til og med først og fremst -- både for å kunne være
                  alene og for å kunne være sammen med andre. I
                  bygdesamfunnet får man i verste fall ikke anledning til
                  noen av delene, vel å merke om man har vært skikkelig
                  uheldig.

                  Hva så om man er heldig? Det er en annen historie. For
                  når det kommer til stykket, må det være en grunn, hvor
                  uforståelig den enn måtte være for bosniere og oslofolk,
                  til at de fleste bygdemennesker i verden insisterer på
                  retten til å fortsette å bo omtrent der de er født og
                  oppvokst.

                        ⌐Thomas Hylland Eriksen 1996

                                  [Image]
                                   Nexus