DU.txt - DU, DEG og DITT


                              DU, DEG og DITT

                           Thomas Hylland Eriksen

   Denne teksten begynte som et uformelt kåseri ved årsmøtet i Dagbladets
 bedriftsklubb våren 1997, mens versjonen nedenfor er et kapittel i en bok
utgitt av Norsk Journalistlag. Siden den tid har DU vært mindre vanlig å se
 på Dagbladets førstesider, men det skyldes nok ikke denne teksten, er jeg
                                   redd.

                                  [Image]

                Visstnok økte Dagbladet sitt salg med noen tusen
                eksemplarer da de for første gang hadde en førsteside hvor
    [Image]     krigstypene for en gangs skyld ikke forsøkte å lokke
                potensielle spontankonsumenter med ordene SEX eller DREPT,
   About this   men i stedet formet et ord som viste seg å være minst like
      site      attraktivt, nemlig DU. Siden den gang har DU blitt en
                gjenganger på Dagbladets førstesider; en kjær venn for
     [Image]    alle tabloid-liebhabere. Ledsaget av en ny logo som
                forestiller en litt lubben hånd med tommelen optimistisk
   Relational   hevet i retning av DEG som holder avisen i dette øyeblikk,
     index      lover dette pronomenet en journalistikk som er både nyttig
                og erfaringsnær. Spørsmålet er om den holder hva den
    [Image]     lover.

    Thematic    Overgangen fra tredje til annen person er sannsynligvis en
     index      strategi for å snappe lesere fra konkurrenten (noe som
                ikke minst kommer i uttrykk i oppslag av typen "DEG og
    [Image]     bilen DIN" -- bilstoff har tradisjonelt ikke vært
                Dagbladets styrke). Endringen, som i skrivende stund
   Alphabetic   (våren 1997) har preget landets nest største løssalgsavis
     index      i et halvt års tid, har blant annet ført til at de
                finkulturelle, som bare kjøper Dagbladet for å lese side
    [Image]     2, 3, 4, 5 og kronikken, stadig oftere kan humre
                overbærende i stedet for å legge pannen i bekymrede folder
     Recent     i de ti sekundene som tikker fra de legger sine åtte
                kroner på disken til de bretter opp avisen på de
                teksttunge kommentarsidene. Endringen har innebåret en
    [Image]     tydelig kalibrert konsentrasjon om forbruks- og
                livsstilsstoff på bekostning av luguber
     World      kriminaljournalistikk, sosialpornografi og lignende. Noen
                tematiske gjengangere er disse:

                * Spar penger på bruktbil
                * Slik kan du bli frisk og slank
                * Slik kan du få høyere lønn
                * Sløs som faen, du får bedre råd likevel

                Mer allment forteller denne journalistikken,
                "nyttejournalistikken" som den heter internt i Dagbladet,
                hvordan leserne er (skjønt vi ennå ikke har sett
                overskriften "Slik er DU" -- men vi får vel regne med at
                den kommer i løpet av våren). En forutsetning for at den
                skal fungere, er den generelle usikkerheten som
                kjennetegner nittitallet. Dersom leserne visste hvem de
                var og hva de ville, ville livsstilsstoffet uten tvil hatt
                atskillig mindre appell.

                Noen konkrete eksempler på "nyttejournalistiske" oppslag
                fra de siste månedene er følgende:

                * Slank deg med sunn mat (21. mars 1997)
                * Tåler du et rentehopp? (20. mars 1997)
                * -╪nskejobben rett rundt hjørnet (15. mars 1997)
                * Kort, kortere kortenkt? (13. mars 1997 -- om
                butikkjedenes "bonuskort")
                * Medisin-prisene øker mest (7. mars 1997)
                * Hver familie to biler (5. mars 1997)
                * Spar tusener på strømhandel (19. februar 1997)
                * Nesten umulig å oppdrive billige bruktbiler (16. februar
                1997)
                * Gjør vinterferie-kuppet nå (13. februar 1997)
                * Slik er verdien på hunden din (6. februar 1997)
                * Nedbetal lånet ditt raskere (27. januar 1997)
                * Kryss grensa ¡ spar penger (25. januar 1997)
                * Skattehjelp fra kilden (24. januar 1997)
                * Sparetips i vinterkulda (8. januar 1997)
                * Impulskjøp koster deg dyrt (7. januar 1997)
                * Sparer på å eie (6. januar 1997)
                * Få mer ut i lønn (4. januar 1997)
                * Planlegg januarsalget - spar tusener (3. januar 1997)

                Det aller mest spektakulære oppslaget stod likevel 20.
                januar 1997, og lyder slik:

                * 100 tips for et langt liv
                * HELSE
                * PENGER
                * SEX
                * TRENING
                * S╪VN
                * MAT OG DRIKKE

                Filosofien bak denne journalistikken, om det er riktig å
                bruke et slikt ord (altså filosofien, ikke
                journalistikken), er såre enkel: Den skal skape
                identifikasjon, leserne skal kjenne seg igjen og skal
                dessuten kunne stole på avisen som en pålitelig kilde til
                løsninger på deres personlige problemer ¡ enten de har å
                gjøre med noen kilo for mye, noen kroner for lite, for
                lite sex eller for mye sex eller den gale typen sex.
                Livsstilsjournalistikken utgir seg for å være ekstremt
                erfaringsnær; den gjør avisen til en presumptivt pålitelig
                livsstilsguide.

                Det gode, eller kanskje snarere riktige liv ¡ for lever vi
                ikke fremdeles i et protestantisk samfunn? ¡ defineres her
                som et forholdsvis ubesudlet konsumentliv. Leserne skal
                ikke nås som produsenter eller som samfunnsborgere, men
                som forbrukende individer. Livskunsten er å spare penger
                slik at man blir i stand til å forbruke mer. Og skjeggete
                vismenn i dype fjellhuler vil om femti år, dynket i
                DU-stoff, løfte sine skrukkete pekefingre mot
                kunnskapshungrige noviser og formane dem: ¡Hyppige
                samleier forlenger livet. Kjøp aldri ny bil. Prut på
                sydenferiene. Sørg for å kjøpe mat i store mengder når den
                er på tilbud, og legg den i fryseren.

                Når det fungerer lønnsomt å gi lesere en identitet som
                forbrukere, er det et åpenbart tegn på at
                identitetshypokondriet er blitt en folkesykdom. Den
                politiske avmektigheten og mangelen på retning som er så
                typisk for vår tid, kompenseres gjennom konsum. Man blir
                som kjent ikke lykkelig av å forbruke, men forbruk kan
                midlertidig oppheve en allmenn tomhetsfølelse. Man føler
                seg litt bedre når man kan konsumere litt, men følelsen
                taper seg fort ¡ i ekstreme tilfeller allerede før man har
                rukket å komme hjem fra butikken.

                Livsstilsjournalistikken er ofte moralistisk og
                formanende. Den skaper avhengighet gjennom å massere
                lesernes usikkerhetsfølelse og dårlig samvittighet.
                Selvfølgelig blir lesere syke av å lese temanumre om
                hjertesykdommer; selvfølgelig fører slike oppslag til at
                en allerede ganske utbredt sutre- og hypokonderkultur blir
                ytterligere styrket, og like selvfølgelig er det at dersom
                Dagbladet virkelig var opptatt av helse, burde de skrive
                mindre om helse.

                Sett at man var en antropolog fra Mars som hadde
                Dagbladets livsstilsstoff som hovedkilde om livet på
                jorden. Man ville måtte trekke en mengde slutninger om at
                jordboerne var vettskremte for å bli syke men elsket å
                lese om andres sykdom, at målet med deres tilværelse var å
                leve lenge for å kunne konsumere mest mulig, og at sex ble
                oppfattet som en bra ting fordi forskerne hadde oppdaget
                at regelmessig sex minket risikoen for selvmord og
                hjerteinfarkt.

                Mye mer kunne sies om dette journalistiske grepet;
                spørsmålet jeg stilte innledningvis var om det holder hva
                det lover. Svaret er, kanskje ikke så overraskende, nei.
                Livsstilsjournalistikken lover leserne at de skal få et
                bedre grep om sin tilværelse. Det kan de imidlertid ikke
                få så lenge alle problemer, hvor komplekse årsaker de enn
                måtte ha, blir redusert til rent individuelle forhold.

                Etter at Dagbladet gikk over til tabloidformat, ble
                daværende sjefredaktør Jahn-Otto Johansen spurt, av en
                retthaversk og snusfornuftig akademiker av noenlunde samme
                slag som undertegnede, om han ikke hadde moralske skrupler
                med å lage en så kommersiell og åndelig forflatende avis
                som Dagbladet angivelig var blitt. Johansen svarte blant
                annet at han hadde ansvar for fem hundre arbeidsplasser.

                Langs de samme linjene kan den nåværende ledelsen i
                Dagbladet utvilsomt forsvare sine prioriteringer. (Som en
                av avisens mange ironisk distanserte journalistene sa i en
                privat sammenheng en gang: ¡Hver gang jeg leser om et
                øksedrap på førstesiden av Dagbladet tenker jeg
                gudskjelov, der ble alderstrygden reddet nok en gang.)
                Erfaringsnær journalistikk selger; livsstilstoff er
                erfaringsnært; ergo selger livsstilstoff. Ti millarder
                fluer kan ikke ta feil: Spis dritt!
                Dersom vi skal nærme oss spørsmålet om hvorvidt det finnes
                noen alternative måter å selge på, kan det være relevant å
                begynne med å spørre hva avisenes rolle bør bestå i.
                Svaret er, såvidt jeg kan se, først og fremst å informere
                om, samt å gi perspektiv på, felles anliggender. Stoff som
                angår rent private forhold hører i enhver kvalitetsavis
                naturlig hjemme på lavt prioriterte sider langt bak i
                avisen. I denne sammenheng ser det forresten ut til å ha
                skjedd en viss degenerering også med hensyn til den
                politiske nyhetsjournalistikken, som her i landet er blitt
                gradvis mer skandale- og personorientert de siste årene.
                Et umiddelbart resultat av denne dreiningen, er at det har
                utviklet seg en slags symbiose mellom visse aviser og
                visse politikere, som spesialiserer seg på å være
                "utspillsorienterte".

                Så gir man i det minste folk det folk vil ha, når man
                privatiserer felles anliggender? Hadde det bare være så
                enkelt! Det er nok ikke galt å si at erfaringsnært stoff
                nesten alltid selger bedre enn erfaringsfjernt stoff.
                Ingen verken tror eller ønsker at kongeriket en dag skal
                være befolket overveiende av filosofer. I medienes verden
                er konkret bra, mens abstrakt er dårlig (til nød fyllstoff
                på kronikksiden).

                Og man kunne tilføye at folk har da sannelig rett til
                informasjon om temaer som angår dem! Og det de føler angår
                dem, er det erfaringsnære. Som vi pleide å si i den
                militante miljøbevegelsen på slutten av syttitallet: Vi
                står på kanten av stupet, og forbereder oss på å ta et
                langt skritt fremover. Det allmenne prinsippet lyder: Du
                finner det ikke ut før det er for sent (med mindre noen
                narrer deg til å finne det ut i tide.)

                Vi alminnelige borgere reagerer vanligvis ikke på
                ubehagelige kjensgjerninger i det offentlige rom før vi
                føler at de angår oss selv personlig. Kort sagt: Dersom
                nyttejournalistikken virkelig skal være nyttig, altså
                bidra til å gi leserne bedre kontroll over sin egen
                tilværelse, må den både være erfaringsnær, altså direkte
                og konkret, og sette erfaringene inn i en strukturell
                sammenheng. Her er noen eksempler på en slik, hypotetisk
                DU-journalistikk:

                * Slik kan DU forstå og være med på å løse de globale
                miljøproblemene
                * Slik kan DU gjennomskue finansministerens retorikk om
                kronekurs og offentlig forbruk
                * Slik kan DU unngå å snyte på skatten
                * Slik kan DU bidra til at u-landsgjelden blir slettet
                * Slik kan DU forbruke mindre og få et bedre liv

                Livsstilsjournalistikken henvender seg til refleksiviteten
                i vår tid, altså den eksistensielle usikkerheten som
                skyldes at livet ikke er gitt, men blir til mens man lever
                det; livet er et prosjekt som ikke på forhånd er definert,
                og det finnes ingen klare regler for hvordan vi skal leve
                det. Den nåværende, individfokuserte
                livsstilsjournalistikken gir et falskt inntrykk av å
                hjelpe leserne å gjenvinne kontroll over tilværelsen. Men
                refleksivitet har to utveier: den overskridende, hvorved
                man kommer videre på grunn av en dypere forståelse av sin
                situasjon, og den narsissistiske, hvor man forklarer seg
                selv og sin tilværelse ut fra ytre faktorer. Dagbladet har
                gode overskridende tradisjoner. Dekningen av krigen i
                Bosnia var forbilledlig i så måte: avisens reportasjer
                vekslet mellom analyse og tragiske enkeltskjebner på en
                slik måte at lesere både kunne identifisere seg og forstå
                de dypereliggende årsakene til enkeltmenneskenes skjebne.

                Livsstil er det motsatte av politikk når den ikke
                innrammes politisk. Det er en avsporing å gi inntrykk av
                at det finnes private løsninger på kollektive problemer,
                og det er uansvarlig å konsekvent se bort fra de
                strukturelle årsakene til individuelle problemer. Enda mer
                påfallende er den mangelen på kritisk selvrefleksjon
                omkring egen rolle som kjennetegner nittitallets
                forbruker- og livsstilsjournalistikk. For hva slags
                menneske blir man av å følge DU-journalistikkens råd? Man
                risikerer å bli mer eller mindre som en nabo av kameraten
                min, som fornøyd forteller at hver gang han passerer
                Bomringen som omgir Oslo, sørger han for å stikke ut høyre
                hånd for å grafse litt nedi skålen med returmynt, for rett
                som det er ligger det noen mynter der på grunn av en feil.
                Dette rådet har ikke Dagbladet gitt sine lesere ennå, men
                det burde ikke vare så lenge. Det er tross alt grenser for
                hvor mange ganger leserne orker å lese om det beste
                bruktbilkjøpet. Og når kameraten min ser naboen sin,
                legger han merke til at fyren ikke lenger har sine gode,
                gamle, femfingrede rosa hender nederst på armene. Der
                hendene pleide å befinne seg, har han nemlig i det siste
                fått seg et par hårete maurslukersnabler, ivrige og
                snøftende, som kontinuerlig snuser etter noe de kan grafse
                i seg.

⌐Thomas Hylland Eriksen 1997

                                  [Image]
                                   Nexus