Forskningsetikk.txt - Om gode forskere og dårlige mennesker

                   Om gode forskere og dårlige mennesker

                           Thomas Hylland Eriksen

                      Dagbladet (kronikk), april 1997

 Foranledningen for denne kronikken var debatten som hadde rast mellom Hans
 Fredrik Dahl og bl.a. Odd-Bjørn Fure i flere måneder, hvor Fure beskyldte
 Dahl for lemfeldig omgang med fakta og moralske vurderinger i sin positive
    kritikk av David Irving, en revisjonistisk historiker. Jeg mente at
  debatten burde føres over i et prinsipielt spor, og brukte derfor et par
   eksempler fra sosialantropologien for å bidra til det. Vel, Fure leste
  kronikken på vrangen og skrev en svar-kronikk hvor substansen var at jeg
  blandet meg opp i saker jeg ikke hadde noe med. Jeg skrev så en replikk
  hvor jeg presiserte mitt syn, hvorpå Fure skrev nok en svar-kronikk. Da
                     gadd jeg ikke mer i denne omgang.

---------------------------------------------------------------------------

     [Image]     Man kan ikke kreve av forskere at de skal være moralsk
                høyverdige mennesker. Det er likevel ikke det samme som å
   About this   si at det ikke finnes noen sammenheng mellom moral og
      site      forskning. Historiene om Bronislaw Malinowski og Colin
                Turnbull tydeliggjør denne sammenhengen.
     [Image]
                I den aktuelle historikerfeiden blir en rekke, til dels
                svært forskjellige, temaer virvlet sammen. Faghistoriske
   Relational   diskusjoner blandes med moralske og politiske spørsmål, og
     index      kjenner jeg Akademia rett, finnes det også skjulte
                dagsordener bak konflikten mellom Hans Fredrik Dahl og
    [Image]     Odd-Bjørn Fure.

    Thematic    Jeg er ikke kompetent til å vurdere David Irvings meritter
     index      som historiker. Men la oss, for argumentets skyld, anta at
                hans forsvarere har rett i at han i det minste har gitt et
    [Image]     lite originalbidrag til en utdypet forståelse av hendelser
                i Europa på 30- og 40-tallet. (Det benekter heller ikke
   Alphabetic   Fure.) Samtidig er han en mer eller mindre rettroende
     index      nazist, altså en moralsk uren person ifølge vanlige
                oppfatninger. Et spørsmål som i denne sammenhengen er
    [Image]     blitt stilt, både eksplisitt og implisitt, er om hans
                nazistiske overbevisning fratar ham retten til å analysere
     Recent     nazismen.

                To eksempler fra et annet fagområde enn historiens kan
    [Image]     bidra til å kaste lys over denne sakens etiske sider. Det
                første dreier seg om publiseringen av Bronislaw
     World      Malinowskis private dagbøker i 1967, A Diary in the Strict
                Sense of the Term ("En dagbok i streng forstand"). Den
                polsk-britiske sosialantropologen Malinowski, som døde av
                et plutselig hjerteattakk i 1942, var plutselig blitt
                verdensberømt i 1923 da han utgav Argonauts of the Western
                Pacific, en detaljert analyse av kultur og samfunn på
                Trobriand-øyene i Melanesia. Boken bygget på to års
                feltarbeid, og den demonstrerte betydningen av å samle inn
                data gjennom langvarige feltstudier for å utvikle
                pålitelig kunnskap om fremmede folkeslag. Mange, særlig
                britiske antropologer, regner Malinowski som grunnleggeren
                av moderne sosialantropologi. Enda flere, deriblant
                undertegnede, betrakter Malinowskis metode, nemlig
                deltagende observasjon, som et vannskille i studiet av
                kulturell variasjon.

                Nettopp takket være denne metoden, Malinowskis adelsmerke
                som forsker, var den posthumt publiserte dagboken dømt til
                å bli et kontroversielt dokument fra første dag. For der
                han offisielt forfektet innlevelse, åpenhet og
                fordomsfrihet som metodiske rettesnorer, viste
                privatpersonen Malinowski seg å nære dyp forakt for sine
                trobriandere. Den usensurerte dagboken, utgitt med enkens
                velsignelse og utstyrt med et heller beklemt forord av
                Malinowskis tidligere student Raymond Firth, er
                gjennomgående krydret med irriterte fraser om "håpløse
                svartinger" og "tåpelige innfødte", og særlig mot slutten
                forekommer mange pikante antydninger om selvforakt på
                grunn av seksuell kontakt med innfødte kvinner.

                Malinowski bygget en strålende forskerkarriere på sin evne
                til å forstå et fremmed samfunn til fullkommenhet innenfra
                -- praktisk talt alt han skrev handlet om trobrianderne --
                og samtidig næret han altså dyp forakt for dem på
                kammerset. Måtte man så, etter å ha fått innsyn i hans
                indre liv, revurdere hans intellektuelle bidrag? I både
                Storbritannia og USA var debatten langvarig og
                temperamentsfull, og særlig i USA var mange tilbøyelig til
                å avskrive Malinowski. Et så dårlig menneske kunne ikke
                være noen god forsker. I Frankrike ble utgivelsen derimot
                oppfattet som helt udramatisk. Der skilte man nemlig
                skarpt mellom det offentlige, altså vitenskapen, og det
                private. Også en offentlig person har rett til et
                privatliv. (Mitterand kunne ha en elskerinne; Clinton kan
                det definitivt ikke.)

                Jeg er ikke i tvil om at den franske reaksjonen var riktig
                i dette tilfellet. Et menneske som i moralske henseender
                blir vurdert som dårlig, kan meget vel være en god
                forsker. David Irving kan prinsipielt være en god forsker
                selv om han viser seg å gå inn for lite humanistiske
                verdier. Forskningen må vurderes på forskningens premisser
                -- som også innbefatter etiske vurderinger, noe som blant
                annet blir aktualisert i forbindelse med våpenutvikling og
                genteknologi. Hvilke ideer den enkelte forsker måtte bale
                med som privatperson, er en privatsak. Hans Fredrik Dahl
                har i denne sammenheng påkalt den marxistiske historikeren
                Eric Hobsbawm og hans omdømme, som ikke er blitt videre
                kompromittert av hans tydelige politiske overbevisning.
                Her kan det også nevnes at dersom det skulle være et krav
                at ingen norske nasjonalister skulle ha rett til å skrive
                norgeshistorie, ville det bli heller skrint med nasjonal
                historieforskning i dette landet. Praktisk talt ingen
                forsker, uansett fagområde, går helt fri fra beskyldninger
                om at forskningen er preget av ideologi. Vi er som kjent
                alle barn av vår tid. Og hvis man nå skal begynne å
                granske hjerte og nyrer på enhver forsker før man
                bestemmer seg for eventuelt å ta resultatene alvorlig, da
                risikerer man å havne på et moralsk korrekt og
                kunnskapsmessig goldt ståsted.

                Men dermed er ikke alt sagt om forholdet mellom kunnskap
                og moral. Malinowski skilte nemlig etter beste evne -- og
                med stort hell, skulle det vise seg -- mellom det han
                visste og det han mente. Han holdt ikke bevisst
                opplysninger tilbake, og faktum er at trobriandere flest
                den dag i dag er stolte over Malinowski og hans Argonauts,
                en bok som sikret dette tidligere ukjente folkeslaget
                akademisk berømmelse for all ettertid.

                Mitt andre eksempel illustrerer at den relevante moralske
                grensen ikke går ved Malinowski, men et annet sted. Det
                handler om et lite fjellfolk i de ugjestmilde
                grenseområdene mellom Uganda og Sudan, kjent som teusoene
                eller ikene. Antropologen Colin Turnbull, som alt var
                kjent for sine fine, om noe romantiserende studier av
                pygmΘer i Sentral-Afrika, gjorde feltarbeid blant ikene på
                sekstitallet, og publiserte The Mountain People i 1972.
                Han fremstilte ik-samfunnet som en uhyggelig, fragmentert
                kultur hvor den eneste form for humor var skadefryden, og
                hvor egoismen var så gjennomgående at hensynsløsheten også
                gjaldt i forholdet mellom barn og deres foreldre. Ikene
                var et fordrevet folk, de var konstant sultne, og de var
                desperate. Turnbull beskriver dem som et uhyggelig
                vrengebilde av et samfunn, og han konkluderer boken med å
                foreslå at disse demoraliserte individene skulle spres
                rundt om i Uganda, for å forhindre at deres perverterte
                kultur kunne videreføres.

                Boken solgte godt, den var velskrevet og gav et pirrende
                skremmebilde av en uhyggelig "naturtilstand". Ikke sant:
                etnografiens svar på Fluenes herre. Imidlertid kom
                protestene raskt, først fra kolleger som Fredrik Barth,
                som reagerte på Turnbulls manglende sympati for de lidende
                ikene, hans generelle forakt og oppgitthet som tydelig
                kommer til uttrykk i boken. Deretter reagerte spesialister
                på regionen, i første rekke en tysk lingvist som hadde
                møtt iker som vurderte å anlegge sak mot Turnbull fordi
                han hadde ødelagt deres gode navn og rykte. De kunne blant
                annet vise at hans faktiske kunnskaper om ikene i beste
                fall var omtrentelige, og at hans beskrivelser var
                misvisende og generelt injurierende.

                Forskjellen mellom disse to eksemplene er åpenbar. I det
                siste tilfellet skjer en sammenblanding mellom private
                frustrasjoner og en offentlig, presumptivt etterrettelig
                beskrivelse av fremmede folk; i Malinowskis tilfelle
                holdes de to nivåene adskilt. Resultatet var at
                trobrianderne aksepterte Malinowskis bøker (selv om de
                ikke var enige i alt han skrev), mens ikene følte seg dypt
                injuriert og misbrukt.

                Det er nødvendig å holde fast ved denne distinksjonen for
                at debatten om forskning og moral skal handle om noe mer
                enn "politisk korrekthet" versus retten til frimodige
                ytringer om f.eks. gasskamre, og det er for lettvint å
                tåkelegge debatten ved enten å påpeke at all forskning har
                et ideologisk element, eller ved å kreve av forskere at de
                skal være moralsk høyverdige hele døgnet.
                Humanvitenskapene kan like lite som journalistikken være
                løsrevet fra det Anders Heger (Dagbladet 1/3) i en annen,
                men høyst beslektet sammenheng kaller "grunnfjellet i våre
                egne overbevisninger -- troen på menneskeverdet". Disse
                vitenskapene handler om mennesker, og derfor må de
                forplikte seg til respekt for mennesker. Og det er først
                når grensene overskrides at vi oppdager at de finnes.

                        ⌐Thomas Hylland Eriksen 1997

                                  [Image]
                                   Nexus