Mauritia.txt - Det er typisk mauritisk å være god



                    Det er typisk mauritisk å være god.

                           Thomas Hylland Eriksen

  SAMORA nr. 2-97 (opprinnelig tittel: Hva har Mauritius og Norge felles?)

[Image]
     [Image]     Det var tilfeldigheter som i sin tid vekket min interesse
                for Mauritius, en interesse som senere ikke bare kom til å
   About this   sette preg på mitt arbeid som antropolog, men som også har
      site      betydd mye personlig. På midten av åttitallet skulle jeg
                ta hovedfag i sosialantropologi, og hadde planlagt å gjøre
     [Image]    feltarbeid på arbeidsmigrasjon i Kenya. Der var det nemlig
                tusenvis av mennesker, både menn og kvinner, som jobbet i
                Nairobi samtidig som de vedlikeholdt en husholdning på
   Relational   landsbygda. Min vri på dette velkjente fenomenet, hvor
     index      kapitalismen snylter på andre produksjonsmåter ved å
                betale arbeiderne så dårlig at de er avhengige av å skaffe
    [Image]     mat fra hjembygda i weekenden, bestod i en kulturell
                vinkling: Hvordan artet de hyppige overgangene mellom et
    Thematic    moderne og tradisjonelt miljø seg; hvilke konsekvenser
     index      fikk de for folks verdensbilde og handlingsmønster, og så
                videre. Jeg hadde bodd i Kenya i tenårene, og var
    [Image]     overbevist om at prosjektet kunne gjøres interessant.
                Mulig det. I alle fall ble jeg så kraftig nedmuntret fra å
   Alphabetic   reise, både av Afrika-eksperter og av eksil-kenyanere i
     index      Norge, at det langsomt demret for meg at et nytt prosjekt
                ville bli påkrevet. Kenya hadde, den gangen som nå, en
    [Image]     lunefull og uforutsigbar regjering som hadde lite til
                overs for utenlandske snushaner som kom dit for å drive
     Recent     systemkritisk forskning.

                På denne tiden fylte jeg år, og av min tante og onkel fikk
    [Image]     jeg en essaysamling av V.S. Naipaul, The Overcrowded
                Barracoon. Tittelessayet handlet om Mauritius, som Naipaul
     World      beskrev, i velkjent stil, som et absurd sted. Ikke hadde
                øya noen urbefolkning som næret dyp og intens kjærlighet
                til landskap og klima, ikke fantes det arbeid nå som det
                gikk nedenom med sukkerindustrien, og det eneste den den
                mangslungne mauritiske befolkningen hadde felles, var
                ønsket om å komme seg lengst mulig vekk. De arme
                mauritiernes forfedre var blitt slengt dit av griske
                sukkermagnater og stormannsgale koloniherrer, som hadde
                gjort Mauritius til et lite tannhjul i det dengang
                mektige, nå nedrustede, imperialistiske maskineri. Unge
                mauritiske kvinner, skrev Naipaul, tok sykepleierskolen
                fordi det var den eneste tilgjengelige høyere utdannelsen
                som kunne kvalifisere dem til arbeid utenlands. Og den
                eneste politikeren av noe format så ut til å være en
                skummel sortkledt mafioso som kalte seg King Creole. I et
                større land kunne han kanskje ha vært rockestjerne,
                bemerket Naipaul ikke så rent lite ironisk.

                Vidiadhar Surajprasad Naipaul overdrev, men han løy ikke.

                Som leseren forstår, var det fengende og ikke så lite
                fengslende å lese om dette merkelige stedet. Før denne
                skjebnesvangre dagen i februar 1985 hadde jeg ærlig talt
                aldri viet Mauritius en eneste tanke; nå bestemte jeg meg
                på dagen for å lese alt jeg kom over om denne øystaten.
                Det var raskt overstått. Det viste seg nemlig at det ikke
                var så mange andre i Europa som hadde tenkt noe særlig på
                Mauritius heller -- dette var før pakketuristene oppdaget
                at det fantes noe syd for Seychellene -- og
                faglitteraturen fylte totalt Θn hylle i det ellers
                velassorterte biblioteket på Nordiska Afrikainstitutet.
                Mindre enn et år senere reiste jeg på feltarbeid til dette
                ukjente, tropiske stedet i det sydvestlige Indiske hav, på
                grunnlag av en prosjektbeskrivelse som ellers ble kassert
                i løpet av den første måneden. Jeg hadde nemlig planlagt å
                studere kreolene, slavenes etterkommere, men det tok ikke
                mange dagene før jeg ble sugd opp av det som raskt viste
                seg å være temaet over alle temaer på Mauritius; pakken av
                spørsmål som alle plukker fra og gir forskjellige svar på
                avhengig av dagsformen -- nemlig alt som har å gjøre med
                etnisitet, kulturforskjeller, nasjonsbygging og identitet
                i et multi-etnisk samfunn.

                                           * * *

                Før jeg kom til Mauritius, forestilte jeg meg at dette
                måtte være en øy av postmodernister. Alle som levde der
                var etterkommere av mennesker som hadde innvandret i løpet
                av de siste tre hundre årene; ingen kunne med andre ord
                hevde at de hadde dype, mytiske røtter der. Offisielt var
                femten språk representert i befolkningen, som talte Θn
                million og som var fordelt på fire religioner, men det var
                også mange sekter og variasjoner innen hver religion. Et
                sant kulturelt virvar, med andre ord, hvor naboen gjerne
                snakket et annet språk, spiste annen mat, oppdro sine barn
                annerledes og tilbad andre guder enn en selv. I et slikt
                miljø, resonnerte jeg, måtte man enten bli fundamentalist
                eller relativist. Man kunne ikke ha et avslappet og
                selvfølgelig forhold til sin egen kulturelle tradisjon når
                den hele tiden ble utfordret av naboenes annerledeshet.
                Nazistens mareritt!

                Mauritius' befolkning skulle imidlertid vise seg å være
                noe annet enn postmodernister. De fleste hadde en trygg
                personlig identitet; de visste hvem de var og følte seg
                vel tilpass med det, og de hadde ingen større problemer
                med å akseptere at naboene hadde en annen religion og
                andre skikker. Riktignok kunne det være irriterende for
                katolikker som hadde vært på rangel i Quatre-Bornes lørdag
                kveld å bli vekket av en muezzin som gaulet sitt monotone
                budskap over høyttaleren i toppen av minareten tidlig
                søndag morgen, men denslags var tross alt til å leve med.
                Og visst var hinduer, muslimer, katolikker og buddhister
                forskjellige, men hvor forskjellige var de egentlig -- og
                hvor like? Det endte med at det ble denne typen spørsmål
                jeg tilbrakte mesteparten av året på å utforske, og siden
                har jeg i grunnen fortsatt med de samme temaene, både på
                Mauritius og andre steder.

                Det kan virke både søkt og irrelevant å hevde, som jeg
                gjør, at Norge har noe å lære av Mauritius. Men hør nå
                her: Samfunn som Mauritius, bygget opp omkring
                kolonialismen og slaveriet, har i flere hundre år balet
                med dilemmaer og utfordringer som har å gjøre med at
                kulturelt og etnisk forskjellige mennesker skal leve i
                samme samfunn. Etter hvert er de til og med blitt opptatt
                av at alle skal behandles rettferdig. De har utviklet en
                imponerende kompetanse på området. Nå kommer våre mer
                gammeldagse samfunn etter, men vi vesteuropeere har stort
                sett bare pinlige erfaringer med etnisk og kulturelt
                mangfold. Etnisk rensning er en ikke helt misvisende
                oppsummering av europeisk minoritetspolitikk i det tyvende
                århundre. Den har som kjent vært både blodstenket,
                intolerant og bøllete. Vi har mye å lære.

                På et relativt tidlig tidspunkt registrerte jeg at
                innbyggerne der jeg kamperte hadde utviklet omgangsformer
                som gikk på tvers av etniske grenser. De kunne jobbe
                sammen, konversere i butikken eller på markedet, og i
                mange tilfeller kunne de tilbringe iallfall deler av
                fritiden sammen. Det viste seg også raskt at de fleste
                snakket samme språk, Kreol, et franskbasert kreolspråk;
                selv om de også ofte snakket et etnisk språk. Samtidig var
                det en tydelig tendens til at tette personlige nettverk
                gikk innenfor den etniske gruppen. Det var stort sett
                gjennom slektninger og andre av "ens eget slag" man fikk
                jobb og nyttige kontakter av ulik art. Og det var
                konkurranse mellom gruppene om både politisk og økonomisk
                makt.

                Innbyggerne på Mauritius var altså både like og
                forskjellige. For i det hele tatt å ha et samfunn måtte de
                styrke likhetsdimensjonen, men for å tilfredsstille
                religiøse ledere, konservative familiefedre og andres krav
                om å få beholde en identitet de hadde dype følelser for,
                måtte de også sørge for å bevare retten til å være
                forskjellig. La meg gi noen korte eksempler på hvordan
                mauritierne har håndtert dette dilemmaet, som vi også
                kjenner igjen fra den senere tids minoritetsdebatt i
                Norge.

                Innenfor det politiske liv gjelder felles regler; ingen
                kan komme der og påberope seg en form for "tradisjonell
                politikk" som går på tvers av det som ellers oppfattes som
                god folkeskikk. De fleste partiene er imidlertid
                organisert langs etniske linjer, og samtlige tre
                statsministere på Mauritius siden uavhengigheten i 1968,
                har ikke bare vært hinduer (den største religionen), men
                de har i tillegg tilhørt vaishya-kasten og hatt sine
                forfedre fra Bihar eller Uttar Pradesh i Nordøst-India.
                Samtidig er det lovfestet at alle de større etniske
                gruppene skal være representert i parlamentet, og det er i
                praksis maktfordeling mellom gruppene.

                Det har vært mange protester mot den etniske fikseringen i
                politikken, og flere mer og mindre vellykkede forsøk på å
                skape ikke-etniske alternativer har vært lansert siden
                sekstitallet. Før eller siden er noen av dem dømt til å
                lykkes.

                Det legges stor vekt på at utdanningsvesenet og
                arbeidsmarkedet ikke skal diskriminere på etnisk grunnlag.
                Slik diskriminering forekommer, men den blir ofte avslørt
                og straffet av rettsvesenet. Videre sørger myndighetene på
                Mauritius for at det gis støtte til morsmålsundervisning
                for minoritetsspråkene (fra urdu til mandarin), og at det
                blir forsket på de ulike kominote ("communities") og deres
                historie. Programmene på radio og fjernsyn er fordelt på
                språk etter en fast nøkkel, slik at alle etniske grupper
                -- også de minste, som teluguene -- får en viss sendetid
                på sitt morsmål. Samtidig sendes de fleste programmene på
                fransk, kreolsk eller engelsk, som regnes som fellesspråk
                uten etnisk merkelapp.

                Jeg skal ikke gå nærmere inn på forholdet mellom de
                etniske gruppene på Mauritius her, selv om det ville ha
                vært fristende å skrive om både blandingsekteskap,
                hinduistisk revitalisering og ungdomskultur for å antyde
                hvilken vei landet beveger seg. Det vi kan lære av et
                samfunn som dette, handler først og fremst om den hårfine
                balansen mellom ensretting og forskjellighet: Like
                rettigheter er viktige, og Θn slik rettighet er retten til
                å tilhøre en bestemt kulturell tradisjon -- med andre ord
                retten til å være forskjellig, selv om man lever i samme
                hus, så å si. Dersom hinduene på Mauritius hadde tenkt som
                europeiske nasjonalister på sekstitallet, kunne de godt,
                som den desidert største gruppen, ha innført hindi som
                nasjonalspråk og hinduismen som statsreligion. Resultatet
                ville nesten helt sikkert ha blitt borgerkrig.

                Samtidig som pluralisme er en dyd, er visse fellesnevnere,
                som blant annet har å gjøre med grunnleggende verdier,
                nødvendige for at man i det hele tatt skal ha et samfunn.
                Vi kan også lære -- og dette er relevant for søkkrike
                Norge -- at kompromissvilje og samarbeid på tvers av
                etniske grenser ikke nødvendigvis har noe med økonomisk
                velstand å gjøre. Riktignok sitter Mauritius ganske godt i
                det økonomisk om dagen, takket være rask industrialisering
                og vekst i turismen, men på syttitallet hadde øya en
                vanskelig økonomisk tid, uten at det førte til økte
                etniske spenninger. Når norske makthavere hevder at de
                ikke har råd til å finansiere morsmålsundervisning, skader
                det ikke å minne om at Mauritius har råd. Endelig kan vi
                lære at kompromissets kunst i et multietnisk samfunn ikke
                bare dreier seg om forholdet mellom de ulike etniske
                gruppene, men også om spenningen mellom den etniske
                tenkemåten og en ikke-etnisk tenkemåte. Det er nemlig
                etter hvert ganske mange mauritiere som nekter å akseptere
                at deres personlige identitet må være knyttet til en
                etnisk identitet: De krever å bli betraktet som individer,
                punktum. Også her kjenner vi igjen temaer fra den norske
                debatten.

                Mauritius er ikke bare viktig som leverandør av idΘer og
                perspektiver til den hjemlige minoritetspolitikken. ╪ya er
                også en konstant påminnelse til oss alle om at det er det
                skjære tøv å hevde at ulike etniske grupper ikke kan leve
                side om side uten at det oppstår uoverkommelige problemer.
                Etnisk hat og fiendebilder er ikke naturgitte. De skapes
                av mennesker, og det er selvfølgelig også mennesker som er
                ansvarlige for det mauritiske miraklet. Nå er det kanskje
                typisk mauritisk å være god, men det bør ikke forhindre
                andre fra å forsøke å forbedre sine egne prestasjoner.

                        ⌐Thomas Hylland Eriksen 1997

                                  [Image]
                                   Nexus