Mauritius.txt - Hva kan vi lære av Mauritius?



                       Hva kan vi lære av Mauritius?

                           Thomas Hylland Eriksen

En versjon av denne teksten har vært trykt i Long Litt Woon: Fellesskap til
  besvær, Universitetsforlaget 1992. En annen, kortere versjon har stått i
                            Aftenposten i 1991.)

             &laqno;Her på Mauritius går vi bestandig på egg.╗
                    -Marie B. (innvandrer på Mauritius)

              Spørsmålet jeg skal ta opp her, er kort
             og godt dette: Hvordan kan erfaringer fra
   [Image]   et vellykket flerkulturelt samfunn gi tips
             om hvordan vi kan løse eller unngå etniske
  About this konflikter i dagens flerkulturelle Norge?
     site
             ╪ystaten Mauritius i Det indiske hav er et
    [Image]  godt eksempel på et fredelig flerkulturelt
             samfunn. Om dette ved første blikk kan
  Relational virke som et eksotisk og fjernt eksempel,
    index    håper jeg å vise at det slett ikke trenger
             å være så meget som skiller mauritierne
   [Image]   fra oss selv. Jeg tror dessuten at vi kan
             ha et og annet å lære av Mauritius.
   Thematic
    index

   [Image]   Mauritius

  Alphabetic La meg først si litt om hva slags sted
    index    Mauritius er. Det er en tropisk øy på
             størrelse med Vestfold fylke, som ligger
   [Image]   ca. 800 km. øst for Madagaskar, såvidt
             innenfor Steinbukkens Vendekrets. Klimaet
    Recent   er behagelig etter norsk målestokk. Den
             fler-etniske befolkningen passerte Θn
             million på 1980-tallet.
   [Image]
             Mauritius var ubebodd da den ble
    World    kolonisert for nesten 300 år siden, og er
             blitt befolket gjennom flere bølger av
             innvandring. Først kom bølgen av franske
             koloniembetsmenn og adelsmenn som hadde
             fått tildelt jord i den nyopprettede
             kolonien (dengang Ile de France), sammen
             med noen tusen slaver de hadde kjøpt i
             ╪st-Afrika og på Madagaskar. Dette skjedde
             fra 1715 av og utover i det 18. århundre.
             Allerede i 1770-årene var Mauritius på
             mange måter et moderne fler-etnisk samfunn
             (se St. Pierre 1773), med europeere,
             afrikanere, mulatter og et synlig islett
             av indere som var kommet som kjøpmenn.

             Neste fase i befolkingen av Mauritius
             fulgte opphevelsen av slaveriet i 1834-39.
             De fleste frigitte slavene flyttet eller
             ble jaget fra plantasjene, og det var
             behov for arbeidskraft. Mauritius var
             blitt britisk koloni etter at Napoleon
             hadde tapt sine kriger (1814), og det var
             derfor naturlig å rette blikket mot
             juvΘlen i Det britiske imperium, det
             folkerike India, i jakten på ny
             arbeidskraft. Tusenvis av indere ble i
             denne perioden lokket av fristende
             kontrakter til å emigrere til Guyana,
             Fiji, Trinidad og Mauritius; det er her
             tale om en formelt frivillig
             arbeidsvandring som like fullt er blitt
             omtalt som &laqno;en ny form for slaveri╗
             (Tinker, 1974). Fra 1840 til 1910 ankom
             følgelig flere hundre tusen indere -
             muslimer såvel som hinduer, nord-indere
             såvel som tamiler, brahminer såvel som
             kasteløse - til Mauritius som
             plantasjearbeidere. Endelig er noen tusen
             kinesere ankommet i første halvdel av
             dette århundre, de fleste av dem som
             kjøpmenn.

             Per i dag er det tett befolkede Mauritius
             et dynamisk samfunn i rask forandring. Da
             øya ble uavhengig fra Storbritannia i
             1968, var det få som levnet den noe håp.
             Den ble ansett som håpløst overbefolket,
             alt for avhengig av sukker som
             eksportvare, og dypt preget av etniske
             motsetninger som truet med å slite
             samfunnet i filler (Meade m.fl., 1961).
             Det som er skjedd siden, er at mauritierne
             på beundringsverdige måter, og på
             imponerende kort tid, har funnet praktisk
             gjennomførbare løsninger på alle tre
             problemene. Befolkningsveksten er gått
             drastisk ned, det er utviklet nye næringer
             innen økonomien, og det har ikke vært vold
             mellom de etniske gruppene siden tiden
             rundt uavhengigheten. Både den mauritiske
             staten og dens innbyggere fortjener
             anerkjennelse for å ha fått til dette
             kunststykket.

             Jeg går nå over til å se nærmere på
             hvordan mauritierne har klart å forhindre
             voldelige etniske konflikter siden
             uavhengigheten, for til slutt å trekke
             noen slutninger vedrørende det norske
             samfunnet.

             Hvordan har de fått det til?

             Løken kan være en brukbar metafor for et
             rimelig bra fungerende samfunn. Jeg skal
             derfor presentere det mauritiske samfunnet
             som en løk; jeg vil ta for meg de ytterste
             lagene først, for så å nærme meg de
             innerste. Nå har Ibsen lært oss at løken
             ikke har noen kjerne, og av pietet overfor
             mine mauritiske venner skal jeg holde meg
             unna deres dypeste følelser og innerste
             lengsler, som etter min oppfatning utgjør
             en slik kjerne. På denne måten skal jeg
             være noenlunde tro mot den Ibsen'ske
             løkmetaforen. Dette skal med andre ord
             først og fremst handle om den sosiale,
             praktiske organiseringen av kulturell
             forskjell i en fler-etnisk nasjonalstat.

             ╖ Politikk
             I mange av verdens fler-etniske
             nasjonalstater er det gjennom sine
             politiske interessegrupper at etniske
             grupper utøver vold overfor hverandre.
             Mauritius er heller ikke fremmed for
             dette. På 1960-tallet var det gatekamper
             mellom hinduer, muslimer og kreoler
             (kristne) i hovedstaden Port-Louis;
             mennesker ble drept, og det ble satt fyr
             på templer, kirker og moskΘer. Fremdeles
             er det slik at de politiske partiene på
             Mauritius overveiende er etnisk
             organisert. Men de følger alle de samme
             spillereglene. De krangler i avisene, på
             valgmøter og i parlamentet, men når
             valgresultatet er klart, er det ingen som
             protesterer. Ingen vil innrømme at de
             driver etnisk særinteresse-politikk, men
             nesten alle politikere er avhengige av
             støtte fra sin egen etniske gruppe.

             Etnisk organisering er med andre ord meget
             viktig innen politikk, og likevel er det
             altså enighet om spillereglene. Dette kan
             ha flere årsaker. ╔n åpenbar årsak er det
             at ingen av de etniske gruppene har noe
             klart flertall og derved muligheten til å
             dominere de andre. En annen årsak kan være
             at mauritiere flest har større tillit til
             det politiske system enn tilfellet er i
             f.eks. mange afrikanske land. Allerede i
             kolonitiden ble det nemlig innført et
             system med tilleggsmandater i parlamentet,
             som skulle sikre at minoritetene ble
             skikkelig representert. Med andre ord har
             alle etniske grupper sine talsmenn på
             toppnivå i nasjonal politikk. En tredje
             årsak er at Mauritius er for liten til at
             det er aktuelt med regionale
             selvstendighetsbevegelser. Dette at folk
             er i samme båt; at de bor tett og har
             begrensede rømningsmuligheter, har tvunget
             dem til å utvikle teknikker for å leve
             sammen i fred, om ikke alltid i
             fordragelighet. Endelig har Mauritius
             ingen hær som kan gjøre militærkupp. De
             demokratiske politiske institusjonene
             fungerer også upåklagelig.

             ╖ ╪konomi og arbeidsdeling
             Tradisjonelt har økonomien på Mauritius
             vært organisert langs etniske linjer.
             Siden århundreskiftet har mønsteret vært
             omtrent slik: Europeerne,
             franko-mauritierne, har eid
             sukkerplantasjene og hatt høyere
             administrative stillinger. Kineserne har
             drevet detaljhandel. Mulattene har
             arbeidet som lærere, journalister og
             funksjonærer. Flertallet av hinduene og
             muslimene har vært sukkerarbeidere.
             Kreolene, slavenes etterkommere, har vært
             fiskere, bryggesjauere og ufaglærte
             arbeidere. Det er klart at en slik
             arbeidsdeling før eller siden vil måtte
             føre til etnisk basert misnøye, ettersom
             det her er et sterkt sammenfall mellom
             etnisk medlemskap og klassetilhørighet.
             Hvitingene og kineserne må utvilsomt bli
             Hovedfienden i et slikt scenario.

             ╪konomien på Mauritius har imidlertid
             forandret seg i en retning som minsker
             sjansen for at en slik konflikt skal bli
             realitet. I og med industrialiseringen fra
             tidlig på 80-tallet, og utviklingen av
             turismen i samme periode, er det blitt
             mindre tydelig hvilken etnisk gruppe som
             &laqno;eier╗ Mauritius. Alle de etniske
             hovedkategoriene har nå &laqno;sine╗
             kapitalister, og det er høy sosial
             mobilitet. Nesten alle jeg kjenner,
             kjenner noen som har hatt suksess i
             arbeidslivet.

             I tillegg skal vi være oppmerksomme på at
             den mauritiske arbeiderklassen inkluderer
             store grupper fra de tre største etniske
             kategoriene; kreolene, hinduene og
             muslimene. Under generalstreiken i 1970
             gikk disse tre gruppene sammen i protest
             mot staten og storkapitalen. Selv om et
             samfunn er fler-etnisk, kan det
             naturligvis finnes andre motsetninger enn
             de etniske.

             ╖ Massemedier og kulturliv
             Mauritius har Θn nasjonal, statsdrevet
             fjernsynskanal og flere radiostasjoner,
             noen av dem statlige. Fransk er det
             dominerende språket på fjernsyn; det er
             også det fremmedspråket flest mauritiere
             kan. På radio er imidlertid alle
             minoritetene blitt tildelt fast sendetid;
             det sendes således programmer på
             orientalske språk såvel som på kreol, det
             fransk-baserte kreolspråket som er
             Mauritius' uoffisielle nasjonalspråk.
             (Engelsk er for øvrig det offisielle.)
             Uten at det er plass til å gå nærmere inn
             på det her, vil jeg presisere at kreol
             også er morsmål for de fleste mauritiere
             av indisk avstamning, og at deres bruk av
             indiske språk primært har med markering av
             etnisk identitet å gjøre.

             Mauritius har omtrent syv dagsaviser; de
             fleste av dem er overveiende på fransk. De
             eies av ulike grupper i samfunnet; skjønt
             kulturlivet på Mauritius stadig er
             dominert av mulatter, finnes det nå også
             aviser som presenterer sitt stoff fra et
             indo-mauritisk perspektiv. Samtlige aviser
             hevder naturligvis å være nasjonale. De
             fleste av dem advarer regelmessig mot
             handlinger de oppfatter som fremming av
             etniske særinteresser (kommunalisme); den
             mest venstreorienterte advarte sogar en
             gang mot &laqno;libaniseringen╗ av
             Mauritius: redaktøren mente det var på sin
             plass å minne om at Libanon i mange år var
             blitt fremhevet som et godt fungerende
             fler-etnisk samfunn

             Et lignende mangfold finnes også ellers i
             det offentlige kulturliv. Kinoene viser
             indiske, franske, nordamerikanske og
             østasiatiske filmer, det gis konserter
             innen fransk, klassisk, indisk og lokal
             musikk, og det finnes et bredt spekter av
             blader og tidsskrifter som tildels
             henvender seg til etnisk avgrensede
             lesergrupper - men ikke alltid. Med dette
             mener jeg ikke å si at ingen kulturell
             tradisjon er mer dominerende enn andre -
             det er den franske definitivt - men det er
             like fullt viktig at ingen betydelige
             kulturelle minoriteter føler seg tiet
             ihjel. Alle har &laqno;sine╗ kinoer,
             aviser og blader.

             ╖ Religion
             Etter de etniske opptøyene på slutten av
             60-tallet, foreslo den uortodokse katolske
             presten Henri Souchon at hans sognebarn
             skulle delta i muslimske ritualer for å
             bygge bro mellom religionene. Få gjorde
             det, og utspillet var svært
             kontroversielt. Likevel hersker en
             stemning av økumenisme, åndelig fellesskap
             om man vil, mellom religiøse ledere på
             Mauritius. Misjon med tanke på å omvende
             medlemmer av andre religioner er
             utenkelig. Da myndighetene i 1984 fikk
             mistanke om at den libyske ambassaden drev
             misjonsvirksomhet blant kristne, ble
             ambassaden nedlagt.

             Det er naturligvis ingen statskirke på
             Mauritius, og det legges politisk stor
             vekt på at ingen religion skal
             favoriseres. Dette er for øvrig et evig
             debatt-tema: de kristne hevder at hinduene
             får for store bevilgninger og omvendt

             ╖ Vennskap og uformelle forbindelser
             Hittil har jeg lagt vekt på
             institusjonelle forordninger og politiske
             praksiser som tar sikte på å skape
             likebehandling mellom Mauritius' etniske
             grupper. Det faktum at det er behov for
             slike ordninger, er naturligvis et tegn på
             at etniske forskjeller er viktige; at det
             er viktig for folk at de tilhører bestemte
             etniske grupper. Derfor skulle man tro at
             mennesker med ulike etnisk medlemskap har
             minst mulig med hverandre å gjøre; - og
             slik er det stort sett. Mauritius er
             fremdeles et samfunn hvor familien er
             viktig, og ens familie tilhører normalt
             ens egen etniske gruppe. Gjennom familien
             får man arbeid, ektefelle og venner. Til
             tross for at myndighetene har forsøkt å
             motarbeide det, er de fleste uformelle
             sammenslutninger - ungdomsklubber,
             idrettsforeninger, selskapsklubber -
             etnisk baserte. Man kan godt ha venner som
             tilhører en annen etnisk gruppe enn en
             selv, men de virkelig nære vennene
             tilhører vanligvis ens egen gruppe.
             Dessuten er det fremdeles sjelden at
             mennesker av forskjellig etnisk bakgrunn
             gifter seg med hverandre. Som regel får de
             problemer med sine foreldre om de ønsker å
             gjøre det.

             Dette er fullt ut forståelig, all den tid
             vi vet at etnisk identitet er viktig for
             mauritiere; at en kreol lærer at han er
             noe annet enn en hindu nesten før han
             lærer å gå, og at folk betrakter seg som
             medlemmer av Θn kultur omgitt av flere.
             Selvsagt rakker de ned på hverandre, men
             de har funnet måter å unngå åpne
             konfrontasjoner på. Gjennom generasjoners
             tildels nærgående kontakt med medlemmer av
             andre kulturelle tradisjoner, har
             mauritierne utviklet praktisk godt
             fungerende teknikker for å fungere sammen
             med mennesker de føler lite kulturelt
             fellesskap med. Disse teknikkene har jeg
             sammenfattet som prinsippet om det største
             felles multiplum. Dette betyr at i enhver
             samhandlingssituasjon mellom mennesker med
             forskjellig etnisk bakgrunn, vil det ligge
             en implisitt definisjon av de områder hvor
             det er verdifullt for dem å samhandle. En
             kreol vet således at han ikke skal
             diskutere religion med en hindu (om han
             ikke kjenner ham svært godt) og lar det
             være; derimot kan han godt snakke om
             landets økonomi eller problemer på jobben
             med ham. Ofte vil man prøve ut grensene
             ved å komme inn på samtaleemner, eller
             måter å oppføer seg på, som muligens er på
             kanten av det akseptable; derfor er det
             tale om et største, og ikke et minste
             felles multiplum. Men det er nesten bare
             blant medlemmer av samme etniske gruppe at
             etnisitet diskuteres åpenlyst. Man vet at
             man ikke skal tråkke andre på tærne. Det
             er i denne sammenheng at min venninne
             Marie, som er sitert ved begynnelsen av
             denne artikkelen, sukket at &laqno;her på
             Mauritius går vi bestandig på egg.╗

             Spørsmålet jeg skal ta opp her, er kort og
             godt dette: Hvordan kan erfaringer fra et
             vellykket flerkulturelt samfunn gi tips om
             hvordan vi kan løse eller unngå etniske
             konflikter i dagens flerkulturelle Norge?

             ╪ystaten Mauritius i Det indiske hav er et
             godt eksempel på et fredelig flerkulturelt
             samfunn. Om dette ved første blikk kan
             virke som et eksotisk og fjernt eksempel,
             håper jeg å vise at det slett ikke trenger
             å være så meget som skiller mauritierne
             fra oss selv. Jeg tror dessuten at vi kan
             ha et og annet å lære av Mauritius.

             Mauritius

             La meg først si litt om hva slags sted
             Mauritius er. Det er en tropisk øy på
             størrelse med Vestfold fylke, som ligger
             ca. 800 km. øst for Madagaskar, såvidt
             innenfor Steinbukkens Vendekrets. Klimaet
             er behagelig etter norsk målestokk. Den
             fler-etniske befolkningen passerte Θn
             million på 1980-tallet.

             Mauritius var ubebodd da den ble
             kolonisert for nesten 300 år siden, og er
             blitt befolket gjennom flere bølger av
             innvandring. Først kom bølgen av franske
             koloniembetsmenn og adelsmenn som hadde
             fått tildelt jord i den nyopprettede
             kolonien (dengang Ile de France), sammen
             med noen tusen slaver de hadde kjøpt i
             ╪st-Afrika og på Madagaskar. Dette skjedde
             fra 1715 av og utover i det 18. århundre.
             Allerede i 1770-årene var Mauritius på
             mange måter et moderne fler-etnisk samfunn
             (se St. Pierre 1773), med europeere,
             afrikanere, mulatter og et synlig islett
             av indere som var kommet som kjøpmenn.

             Neste fase i befolkingen av Mauritius
             fulgte opphevelsen av slaveriet i 1834-39.
             De fleste frigitte slavene flyttet eller
             ble jaget fra plantasjene, og det var
             behov for arbeidskraft. Mauritius var
             blitt britisk koloni etter at Napoleon
             hadde tapt sine kriger (1814), og det var
             derfor naturlig å rette blikket mot
             juvΘlen i Det britiske imperium, det
             folkerike India, i jakten på ny
             arbeidskraft. Tusenvis av indere ble i
             denne perioden lokket av fristende
             kontrakter til å emigrere til Guyana,
             Fiji, Trinidad og Mauritius; det er her
             tale om en formelt frivillig
             arbeidsvandring som like fullt er blitt
             omtalt som &laqno;en ny form for slaveri╗
             (Tinker, 1974). Fra 1840 til 1910 ankom
             følgelig flere hundre tusen indere -
             muslimer såvel som hinduer, nord-indere
             såvel som tamiler, brahminer såvel som
             kasteløse - til Mauritius som
             plantasjearbeidere. Endelig er noen tusen
             kinesere ankommet i første halvdel av
             dette århundre, de fleste av dem som
             kjøpmenn.

             Per i dag er det tett befolkede Mauritius
             et dynamisk samfunn i rask forandring. Da
             øya ble uavhengig fra Storbritannia i
             1968, var det få som levnet den noe håp.
             Den ble ansett som håpløst overbefolket,
             alt for avhengig av sukker som
             eksportvare, og dypt preget av etniske
             motsetninger som truet med å slite
             samfunnet i filler (Meade m.fl., 1961).
             Det som er skjedd siden, er at mauritierne
             på beundringsverdige måter, og på
             imponerende kort tid, har funnet praktisk
             gjennomførbare løsninger på alle tre
             problemene. Befolkningsveksten er gått
             drastisk ned, det er utviklet nye næringer
             innen økonomien, og det har ikke vært vold
             mellom de etniske gruppene siden tiden
             rundt uavhengigheten. Både den mauritiske
             staten og dens innbyggere fortjener
             anerkjennelse for å ha fått til dette
             kunststykket.

             Jeg går nå over til å se nærmere på
             hvordan mauritierne har klart å forhindre
             voldelige etniske konflikter siden
             uavhengigheten, for til slutt å trekke
             noen slutninger vedrørende det norske
             samfunnet.

             Hvordan har de fått det til?

             Løken kan være en brukbar metafor for et
             rimelig bra fungerende samfunn. Jeg skal
             derfor presentere det mauritiske samfunnet
             som en løk; jeg vil ta for meg de ytterste
             lagene først, for så å nærme meg de
             innerste. Nå har Ibsen lært oss at løken
             ikke har noen kjerne, og av pietet overfor
             mine mauritiske venner skal jeg holde meg
             unna deres dypeste følelser og innerste
             lengsler, som etter min oppfatning utgjør
             en slik kjerne. På denne måten skal jeg
             være noenlunde tro mot den Ibsen'ske
             løkmetaforen. Dette skal med andre ord
             først og fremst handle om den sosiale,
             praktiske organiseringen av kulturell
             forskjell i en fler-etnisk nasjonalstat.

             ╖ Politikk
             I mange av verdens fler-etniske
             nasjonalstater er det gjennom sine
             politiske interessegrupper at etniske
             grupper utøver vold overfor hverandre.
             Mauritius er heller ikke fremmed for
             dette. På 1960-tallet var det gatekamper
             mellom hinduer, muslimer og kreoler
             (kristne) i hovedstaden Port-Louis;
             mennesker ble drept, og det ble satt fyr
             på templer, kirker og moskΘer. Fremdeles
             er det slik at de politiske partiene på
             Mauritius overveiende er etnisk
             organisert. Men de følger alle de samme
             spillereglene. De krangler i avisene, på
             valgmøter og i parlamentet, men når
             valgresultatet er klart, er det ingen som
             protesterer. Ingen vil innrømme at de
             driver etnisk særinteresse-politikk, men
             nesten alle politikere er avhengige av
             støtte fra sin egen etniske gruppe.

             Etnisk organisering er med andre ord meget
             viktig innen politikk, og likevel er det
             altså enighet om spillereglene. Dette kan
             ha flere årsaker. ╔n åpenbar årsak er det
             at ingen av de etniske gruppene har noe
             klart flertall og derved muligheten til å
             dominere de andre. En annen årsak kan være
             at mauritiere flest har større tillit til
             det politiske system enn tilfellet er i
             f.eks. mange afrikanske land. Allerede i
             kolonitiden ble det nemlig innført et
             system med tilleggsmandater i parlamentet,
             som skulle sikre at minoritetene ble
             skikkelig representert. Med andre ord har
             alle etniske grupper sine talsmenn på
             toppnivå i nasjonal politikk. En tredje
             årsak er at Mauritius er for liten til at
             det er aktuelt med regionale
             selvstendighetsbevegelser. Dette at folk
             er i samme båt; at de bor tett og har
             begrensede rømningsmuligheter, har tvunget
             dem til å utvikle teknikker for å leve
             sammen i fred, om ikke alltid i
             fordragelighet. Endelig har Mauritius
             ingen hær som kan gjøre militærkupp. De
             demokratiske politiske institusjonene
             fungerer også upåklagelig.

             ╖ ╪konomi og arbeidsdeling
             Tradisjonelt har økonomien på Mauritius
             vært organisert langs etniske linjer.
             Siden århundreskiftet har mønsteret vært
             omtrent slik: Europeerne,
             franko-mauritierne, har eid
             sukkerplantasjene og hatt høyere
             administrative stillinger. Kineserne har
             drevet detaljhandel. Mulattene har
             arbeidet som lærere, journalister og
             funksjonærer. Flertallet av hinduene og
             muslimene har vært sukkerarbeidere.
             Kreolene, slavenes etterkommere, har vært
             fiskere, bryggesjauere og ufaglærte
             arbeidere. Det er klart at en slik
             arbeidsdeling før eller siden vil måtte
             føre til etnisk basert misnøye, ettersom
             det her er et sterkt sammenfall mellom
             etnisk medlemskap og klassetilhørighet.
             Hvitingene og kineserne må utvilsomt bli
             Hovedfienden i et slikt scenario.

             ╪konomien på Mauritius har imidlertid
             forandret seg i en retning som minsker
             sjansen for at en slik konflikt skal bli
             realitet. I og med industrialiseringen fra
             tidlig på 80-tallet, og utviklingen av
             turismen i samme periode, er det blitt
             mindre tydelig hvilken etnisk gruppe som
             &laqno;eier╗ Mauritius. Alle de etniske
             hovedkategoriene har nå &laqno;sine╗
             kapitalister, og det er høy sosial
             mobilitet. Nesten alle jeg kjenner,
             kjenner noen som har hatt suksess i
             arbeidslivet.

             I tillegg skal vi være oppmerksomme på at
             den mauritiske arbeiderklassen inkluderer
             store grupper fra de tre største etniske
             kategoriene; kreolene, hinduene og
             muslimene. Under generalstreiken i 1970
             gikk disse tre gruppene sammen i protest
             mot staten og storkapitalen. Selv om et
             samfunn er fler-etnisk, kan det
             naturligvis finnes andre motsetninger enn
             de etniske.

             ╖ Massemedier og kulturliv
             Mauritius har Θn nasjonal, statsdrevet
             fjernsynskanal og flere radiostasjoner,
             noen av dem statlige. Fransk er det
             dominerende språket på fjernsyn; det er
             også det fremmedspråket flest mauritiere
             kan. På radio er imidlertid alle
             minoritetene blitt tildelt fast sendetid;
             det sendes således programmer på
             orientalske språk såvel som på kreol, det
             fransk-baserte kreolspråket som er
             Mauritius' uoffisielle nasjonalspråk.
             (Engelsk er for øvrig det offisielle.)
             Uten at det er plass til å gå nærmere inn
             på det her, vil jeg presisere at kreol
             også er morsmål for de fleste mauritiere
             av indisk avstamning, og at deres bruk av
             indiske språk primært har med markering av
             etnisk identitet å gjøre.

             Mauritius har omtrent syv dagsaviser; de
             fleste av dem er overveiende på fransk. De
             eies av ulike grupper i samfunnet; skjønt
             kulturlivet på Mauritius stadig er
             dominert av mulatter, finnes det nå også
             aviser som presenterer sitt stoff fra et
             indo-mauritisk perspektiv. Samtlige aviser
             hevder naturligvis å være nasjonale. De
             fleste av dem advarer regelmessig mot
             handlinger de oppfatter som fremming av
             etniske særinteresser (kommunalisme); den
             mest venstreorienterte advarte sogar en
             gang mot &laqno;libaniseringen╗ av
             Mauritius: redaktøren mente det var på sin
             plass å minne om at Libanon i mange år var
             blitt fremhevet som et godt fungerende
             fler-etnisk samfunn

             Et lignende mangfold finnes også ellers i
             det offentlige kulturliv. Kinoene viser
             indiske, franske, nordamerikanske og
             østasiatiske filmer, det gis konserter
             innen fransk, klassisk, indisk og lokal
             musikk, og det finnes et bredt spekter av
             blader og tidsskrifter som tildels
             henvender seg til etnisk avgrensede
             lesergrupper - men ikke alltid. Med dette
             mener jeg ikke å si at ingen kulturell
             tradisjon er mer dominerende enn andre -
             det er den franske definitivt - men det er
             like fullt viktig at ingen betydelige
             kulturelle minoriteter føler seg tiet
             ihjel. Alle har &laqno;sine╗ kinoer,
             aviser og blader.

             ╖ Religion
             Etter de etniske opptøyene på slutten av
             60-tallet, foreslo den uortodokse katolske
             presten Henri Souchon at hans sognebarn
             skulle delta i muslimske ritualer for å
             bygge bro mellom religionene. Få gjorde
             det, og utspillet var svært
             kontroversielt. Likevel hersker en
             stemning av økumenisme, åndelig fellesskap
             om man vil, mellom religiøse ledere på
             Mauritius. Misjon med tanke på å omvende
             medlemmer av andre religioner er
             utenkelig. Da myndighetene i 1984 fikk
             mistanke om at den libyske ambassaden drev
             misjonsvirksomhet blant kristne, ble
             ambassaden nedlagt.

             Det er naturligvis ingen statskirke på
             Mauritius, og det legges politisk stor
             vekt på at ingen religion skal
             favoriseres. Dette er for øvrig et evig
             debatt-tema: de kristne hevder at hinduene
             får for store bevilgninger og omvendt

             ╖ Vennskap og uformelle forbindelser
             Hittil har jeg lagt vekt på
             institusjonelle forordninger og politiske
             praksiser som tar sikte på å skape
             likebehandling mellom Mauritius' etniske
             grupper. Det faktum at det er behov for
             slike ordninger, er naturligvis et tegn på
             at etniske forskjeller er viktige; at det
             er viktig for folk at de tilhører bestemte
             etniske grupper. Derfor skulle man tro at
             mennesker med ulike etnisk medlemskap har
             minst mulig med hverandre å gjøre; - og
             slik er det stort sett. Mauritius er
             fremdeles et samfunn hvor familien er
             viktig, og ens familie tilhører normalt
             ens egen etniske gruppe. Gjennom familien
             får man arbeid, ektefelle og venner. Til
             tross for at myndighetene har forsøkt å
             motarbeide det, er de fleste uformelle
             sammenslutninger - ungdomsklubber,
             idrettsforeninger, selskapsklubber -
             etnisk baserte. Man kan godt ha venner som
             tilhører en annen etnisk gruppe enn en
             selv, men de virkelig nære vennene
             tilhører vanligvis ens egen gruppe.
             Dessuten er det fremdeles sjelden at
             mennesker av forskjellig etnisk bakgrunn
             gifter seg med hverandre. Som regel får de
             problemer med sine foreldre om de ønsker å
             gjøre det.

             Dette er fullt ut forståelig, all den tid
             vi vet at etnisk identitet er viktig for
             mauritiere; at en kreol lærer at han er
             noe annet enn en hindu nesten før han
             lærer å gå, og at folk betrakter seg som
             medlemmer av Θn kultur omgitt av flere.
             Selvsagt rakker de ned på hverandre, men
             de har funnet måter å unngå åpne
             konfrontasjoner på. Gjennom generasjoners
             tildels nærgående kontakt med medlemmer av
             andre kulturelle tradisjoner, har
             mauritierne utviklet praktisk godt
             fungerende teknikker for å fungere sammen
             med mennesker de føler lite kulturelt
             fellesskap med. Disse teknikkene har jeg
             sammenfattet som prinsippet om det største
             felles multiplum. Dette betyr at i enhver
             samhandlingssituasjon mellom mennesker med
             forskjellig etnisk bakgrunn, vil det ligge
             en implisitt definisjon av de områder hvor
             det er verdifullt for dem å samhandle. En
             kreol vet således at han ikke skal
             diskutere religion med en hindu (om han
             ikke kjenner ham svært godt) og lar det
             være; derimot kan han godt snakke om
             landets økonomi eller problemer på jobben
             med ham. Ofte vil man prøve ut grensene
             ved å komme inn på samtaleemner, eller
             måter å oppføer seg på, som muligens er på
             kanten av det akseptable; derfor er det
             tale om et største, og ikke et minste
             felles multiplum. Men det er nesten bare
             blant medlemmer av samme etniske gruppe at
             etnisitet diskuteres åpenlyst. Man vet at
             man ikke skal tråkke andre på tærne. Det
             er i denne sammenheng at min venninne
             Marie, som er sitert ved begynnelsen av
             denne artikkelen, sukket at &laqno;her på
             Mauritius går vi bestandig på egg.╗

             Den flerkulturelle ideologi som
             nasjonalisme

             Leseren vil ha merket seg at jeg har lagt
             stor vekt på de i politisk forstand
             positive aspektene ved etnisitet på
             Mauritius. Mauritius' nyere historie er
             riktignok ingen sammenhengende success
             story; det finnes også der minoriteter jeg
             ikke har nevnt, og som har det vanskelig.
             Like fullt er det uavhengige Mauritius alt
             i alt en oppsiktsvekkende suksess i
             verdensmålestokk. Innbyggerne har klart å
             utvikle effektive metoder for å unngå
             voldelige etniske konfrontasjoner. Som
             helhet er samfunnet i ferd med å kvitte
             seg med en del av de negative sidene ved
             etnisitet. Man skal imidlertid merke seg
             at dette ikke betyr at etnisitet som sådan
             slutter å eksistere. Det er ingen av
             Mauritius' politikere eller religiøse
             ledere som går inn for å utslette etniske
             forskjeller. Snarere legger de alle vekt
             på behovet for toleranse på den ene siden,
             og retten til å tilhøre Θn av flere
             kulturelle tradisjoner på den andre siden.
             Faktisk kan det synes som om den store
             betydningen etnisk tilhørighet rent
             faktisk har på Mauritius, er en
             forutsetning for fredelig sameksistens.
             Ettersom den flerkulturelle dimensjon er
             sterkt fremme i offentligheten, oppfattes
             det som legitimt å tilhøre en etnisk
             kultur; man trenger ikke å føle sin
             identitet truet. Faktisk er en viktig
             tendens innen mauritisk nasjonalisme en
             strømning som kalles pluriculturalisme
             mauricien, som presenterer nasjonen ikke
             som en enhet med felles tradisjoner, men
             som en sammensatt mosaikk.

             En slik ideologi, som forfekter
             pluralstatens fortrinn, er attraktiv, men
             den kan være dobbelt motsigelsesfylt.

             For det første krever enhver stat av sine
             innbyggere at de er kulturelt like på
             visse områder. Den forutsetter at
             innbyggerne deltar i &laqno;samfunnets
             verdiproduksjon╗, det vil si det rådende
             økonomiske system, og for at deres
             rettigheter skal kunne fremmes, krever den
             at de følger de politiske spilleregler den
             har bestemt. Når det gjelder Mauritius, er
             det relativt lett å oppnå dette, ettersom
             alle kategorier av mauritiere går på
             skolen, hører på de samme radioprogrammene
             og deltar i lønnsarbeid. Slik sett kan de
             kulturelle forskjellene på Mauritius være
             mindre betydelige enn forskjellene mellom
             f.eks. nordmenn og norske sigøynere.

             For det andre oppmuntrer en flerkulturell
             ideologi mennesker til å forbli
             flerkulturelle; noen vil derfor mene at
             den låser dem fast i minoritetsghettoer.
             Dette utilsiktede resultatet av
             intensjoner som trolig har vært godt, er
             blitt påpekt i den senere tids kritikk av
             den flerkulturelle ideologi som for tiden
             råder i Australia og Canada; det er blitt
             sagt at en slik ideologi skaper stereotype
             oppfatninger av etniske minoriteter og
             gjør det vanskelig for dem å bli
             assimilert om de skulle ønske det. Den
             australske urbefolkning er således blitt
             fremstilt som rene gisler for en hvit,
             australsk frihetsideologi. Dette problemet
             kan bli aktuelt på Mauritius, hvor det er
             åpenbart at kreolene er i ferd med å bli
             akterutseilt, og hvor deres
             marginalisering har en klar sammenheng med
             bestemte kulturelle og
             organisasjonsmessige trekk som forbindes
             med dem som etnisk gruppe. Gitt en
             flerkulturell ideologi, hvor alle
             forventes å være stolte av den tradisjon
             som tilskrives dem, er det uhyre vanskelig
             for en kreol å påberope seg verdier som
             kan oppfattes som aspekter ved
             hindu-kultur, selv om det skulle være noe
             slikt som måtte til for at han skulle få
             råd til å kjøpe sitt eget hus. Denne
             problemstillingen er også høyst aktuell
             for den norske debatten om det
             flerkulturelle samfunn, og jeg skal
             øyeblikkelig komme tilbake til den.

             Noen slutninger

             Det fascinerende ved den mauritiske
             modellen består først og fremst i at den
             viser at det er mulig å opprettholde
             kulturell variasjon selv om samfunn blir
             moderne; selv om mennesker med ulik
             bakgrunn blir tvunget til ganske utbredt
             kontakt med hverandre. Nå er det utvilsomt
             riktig at mennesker i bestemte henseender
             må bli kulturelt likere og likere innenfor
             en moderne nasjonalstat. Dette trenger
             imidlertid ikke å innebære at de skal være
             like på alle livets områder, og det
             mauritiske eksperimentet er et levende
             bevis på at det går an å tolerere
             kulturelle forskjeller.

             Hva kan disse erfaringene fortelle oss om
             vårt eget samfunn? På mange måter er
             Mauritius og Norge naturligvis
             usammenlignbare. I Norge er det en utbredt
             oppfatning at vi overveiende er ett folk
             med en felles kultur; på Mauritius er det
             velkjent at samfunnet er kulturelt
             mangfoldig. (Etter min oppfatning er de
             kulturelle forskjellene mellom Osloensere
             og møringer minst like betydelige som
             mellom mauritiske kreoler og hinduer - men
             det har lite med saken å gjøre.) Med tanke
             på den konkrete politiske organisering i
             samfunnet, er det derfor få grunner til å
             følge det mauritiske eksempel. Det er
             likevel tre områder hvor det synes klart
             at norske myndigheter og innbyggere kunne
             ha noe å lære av Mauritius. Jeg skal
             avslutte denne artikkelen ved å
             sammenfatte dem.

             ╖ Maktfordeling
             Det er ikke Θn etnisk gruppe som åpenbart
             er hegemonisk i den mauritiske
             offentlighet. Grovt sett kan man si at
             franko-mauritierne og mulattene dominerer
             det offentlige kulturliv og mediene, mens
             hinduene dominerer politikken, mens
             kinesere, franko-mauritiere og enkelte
             muslimske familier dominerer økonomien.
             Her vil man spørre seg hvor de svarte,
             kreolene, befinner seg i denne sammenheng.
             Svaret er at de fleste av dem er relativt
             fattige og avmektige, og at de oppfatter
             franko-mauritierne og mulattene som
             &laqno;sine╗ ledere.

             Våre egne kulturelle minoriteter har ikke
             alltid sine egne ledere, verken innen
             økonomi, politikk eller andre offentlige
             sammenhenger. Samene har imidlertid nylig
             fått sin egen politiske institusjon,
             Sametinget. Ville det være mulig å
             opprette politiske institusjoner med reell
             makt også for våre andre kulturelle
             minoriteter? Bør staten nå bevilge penger
             til pakistanske, tamilske, vietnamesiske
             og tyrkiske ghetto-råd og gi dem reell
             makt? Sannsynligvis bør den det. I første
             omgang er det viktigste å styrke de
             nettverkene som alt finnes, og som kan
             bidra til å gi kulturelle minoriteter en
             følelse av legitimitet og muligheter til
             karriere på egne premisser.

             ╖ Lokal kulturell autonomi.
             Under 60-tallets opphetede politiske
             debatt, hevdet mulatt-politikeren Gaδtan
             Duval en gang at hinduene snart ville
             tvinge alle mauritiske kvinner til å gå i
             sari. Dette har naturligvis ikke skjedd,
             og nettopp på slike områder har mauritiske
             myndigheter vist stor kløkt og omtanke.
             Det er offisiell politikk at alle
             Mauritius' kulturelle tradisjoner er
             likeverdige og at ingen skal gis
             privilegier. For eksempel er det opprettet
             et nytt forskningsinstitutt som tar sikte
             på å drive forskning omkring de kinesiske,
             indiske, afrikanske og europeiske
             kulturelle tradisjoner slik de er blitt
             utviklet på Mauritius. Når man feirer
             nasjonaldagen, skjer det ved at det
             arrangeres store kulturfester hvor alle
             øyas etniske grupper presenterer sin dans
             og musikk. Og for skolebarn er det mulig å
             velge mellom ti ulike språk som
             fremmedspråk; velger de ingen, så kan de
             ta et kurs i &laqno;kulturer og
             sivilisasjoner på Mauritius╗ i stedet.

             Her i landet burde det være en selvfølge
             at det offentlige rundhåndet støttet
             aktiviteter som tok sikte på å
             vedlikeholde en kulturell minoritets
             særpreg. En viss kompensasjon har man
             saktens krav på, all den tid man er omgitt
             av et massivt kulturelt hegemoni (som i
             dette tilfellet er en
             nordamerikansk/skandinavisk kakofoni).
             Dette trenger ikke å bety at man går inn
             for at kulturelle minoriteter skal ha rett
             til å bryte landets lover.

             ╖ Evnen til å være likegyldig
             Som allerede nevnt, er den viktigste
             lærdommen vi kan trekke ut av den
             mauritiske situasjonen at det ikke er
             nødvendig å utslette alle kulturelle
             forskjeller for at et samfunn skal fungere
             godt. På Mauritius finner folk seg i at
             naboen spiser merkelig mat og holder
             eksotiske guder; det er en del av deres
             hverdag, og det gjør det ikke vanskeligere
             for dem selv å leve slik de gjør. Vel er
             det uvanlig at hinduer og kristne er
             omgangsvenner, men de har ingen planer om
             å drepe hverandre heller. De føler seg
             ikke truet av hverandre. De lar hverandre
             være i fred, og har funnet praktiske måter
             å omgås på, på markedet, på arbeidsplassen
             og i det politiske liv. I en viss forstand
             er de likegyldige i forhold til hverandre;
             de trekker på skuldrene av naboens
             merkelige ritualer, sære forhold til sex
             og uspiselige mat. Hadde de ikke klart å
             mobilisere en smule likegyldighet, da
             hadde sjansene vært adskillig større for
             at de hadde fløyet i strupen på hverandre.

             På dette punktet er det ingen tvil om at
             vi har mye å lære, vår
             protestantisk-puritanske (og ikke minst
             misjonerende) bakgrunn tatt i betraktning.
             Klarer vi å være like trygge på oss selv
             som kreolene, hinduene og muslimene på
             Mauritius, da blir det mulig for oss alle
             å være nordmenn, selv om noen av oss er
             muslimer - eller for den saks skyld
             sunnmøringer eller homofile pønkere. Det
             vi trenger i første omgang, er langt
             større takhøyde under begrepet om det
             norske. For min egen del er jeg slett ikke
             sikker på at jeg er født med ski på beina.

             Litteratur

             Eriksen, Thomas Hylland (1990/1988)
             Communicating Cultural Difference and
             Identity. Ethnicity and Nationalism in
             Mauritius. Oslo: Occasional Papers in
             Social Anthropology
             St. Pierre, Bernardin de ([1773]) Voyage α
             l'Ile de France. Paris: Maspero
             Tinker, Hugh (1974) A New Form Of Slavery.
             Oxford: Oxford University Press

                    ⌐Thomas Hylland Eriksen 1992

                               [Image]
                                Nexus