Nettverk.txt - Om nettverkenes betydning i politikken

                     "Noen av oss har snakket sammen."
                   Om nettverkenes betydning i politikken

                           Thomas Hylland Eriksen

                      Svenska Dagbladet, sommeren 1997

                                  [Image]

                Tilfeldighetene ville det slik at jeg befant meg i Lund
                under den svenske folkeavstemningen om EU-medlemskap. Mens
    [Image]     vi fulgte utviklingen på tv utbrøt en kollega, bekymret
                for at det kunne bli nei-flertall, at dette var et alt for
   About this   viktig og komplisert spørsmål til at Medelsvensson burde
      site      avgjøre det. Saken måtte vedtas av politikerne, mente hun,
                som hadde tilstrekkelige kunnskaper og den beste
     [Image]    forståelse for fellesskapets beste. Dermed gjentok hun,
                trolig uten å vite det, Hegels syn, som gikk ut på at
   Relational   politikken ikke skulle være demokratisk, men snarere burde
     index      utformes av "den allmenne stand", en elite med overblikk
                og store kunnskaper.
    [Image]
                De fleste vil være uenige i dette synet, men selv den mest
    Thematic    innbitte demokrat må i siste instans vedgå at demokratiet
     index      ikke kan være en absolutt verdi. Da et islamistisk parti
                vant valget i Algerie for noen år siden, var de
    [Image]     demokratisk valgte regjeringene i Vest-Europa skjønt enige
                om at et slikt valgresultat ikke kunne respekteres, ganske
   Alphabetic   enkelt fordi de mislikte vinnerpartiet sterkt. Og det er
     index      slett ikke alle politiske saker som er underlagt
                demokratisk innsyn eller medvirkning, selv i de på papiret
    [Image]     mest demokratiske land. Norge ble i sin tid innmeldt i
                NATO uten at folket med tatt med på råd, og i løpet av de
     Recent     siste årene er den konsekvensrike E╪S-avtalen blitt
                undertegnet uten demokratisk medvirkning. Det finnes
                praktisk talt ingen offentlig debatt om norsk
    [Image]     oljepolitikk, som får enorme konsekvenser for landet i
                mange år fremover. Videre er det sannsynlig at
     World      folkeflertallet i mange europeiske land har en mindre
                humanistisk holdning til såvel dødsstraff som
                innvandringspolitikk enn myndighetene, som følgelig fører
                sin politikk mer eller mindre uavhengig av folkelig
                opinion. Det er heller ikke usannsynlig at vi i fremtiden
                vil bli konfrontert med miljøproblemer av en slik skala at
                de ikke kan løses med demokratiske midler.

                Ofte beskrives forholdet mellom eliter og masser som en
                spenning mellom effektivitet og demokrati. Demokrati er
                tidkrevende og omstendelig, mens små, velinformerte
                grupper kan treffe beslutninger raskt og effektivt.
                Følelsen av at elitene styrer i det skjulte, uten å
                informere folk flest om hva de gjør, har gitt grobunn for
                et bredt spekter av fantasirike konspirasjonsteorier, fra
                de antisemittiske til de antikommunistiske. Flere av disse
                oppfatningene er det uten tvil noe i. I Norge er uttrykket
                "Noen av oss har snakket sammen", som skal ha falt i en
                redegjørelse fra regjeringen på femtitallet, blitt et
                symbol på de lukkede roms makt. Bildet som fremkalles av
                dette uttrykket forestiller tette, alvorlige broderskap av
                mektige menn, som bak låste dører beslutter nasjoners
                fremtid, og som stille, men effektivt iverksetter sine
                planer uten å konsultere massemedier og opinion.

                Våre samfunn smykker seg med retorikk om styre av, med og
                for folket. Men et absolutt demokrati ville ikke ha
                fungert i praksis. Elitenes uformelle nettverk er faktisk
                absolutt nødvendige for å drive politikk, og det skyldes
                slett ikke bare at upopulære avgjørelser av og til trengs.
                Det skyldes først og fremst at den alminnelige
                oppfatningen av byråkratiet, som fikk sitt mest berømte
                uttrykk i Max Webers teori om makt og byråkrati, er
                mangelfull på et vesentlig punkt. Weber skilte mellom tre
                former for herredømme: det tradisjonelle, hvor verv og
                makt går i arv; det karismatiske, hvor personlige
                egenskaper og utstråling er grunnlaget for makt; og det
                legale, hvor man har makt i henhold til formelle
                byråkratiske prosedyrer. Weber anså det legale
                herredømmet, som kjennetegner de moderne samfunn, for å
                være et fremskritt i forhold til det tradisjonelle, men
                han var likefullt bekymret for at det ville tilstivne i et
                "byråkratiets jernbur".

                Webers analyse er forbilledlig, men han tok feil i ett
                viktig henseende. Byråkraters og moderne politikeres makt
                er slett ikke bare avhengig av deres formelle posisjon,
                men bygger i høy grad på deres uformelle nettverk. Evnen
                til å skape tillit og til selv å ha tillit, å knytte til
                seg ressurspersoner, å kunne diskutere saker og
                problemstillinger i fortrolighet, i en lukket krets, før
                de tas opp i full åpenhet, er nødvendige for enhver
                politiker med ambisjoner. Denne siden ved moderne politikk
                vies forbløffende liten oppmerksomhet fra såvel
                forskningen som medieoffentligheten, og når søkelyset en
                sjelden gang rettes mot de uformelle sidene ved
                politikken, skyldes det nesten alltid at en politiker
                eller embedsmann beskyldes for å ha krysset en moralsk
                grense.

                Personlige bekjentskaper og uformelle nettverk er
                tilsynelatende antitesen til den byråkratiske logikk.
                Kanskje det er derfor deres eksistens blir fortiet. En
                tsjekkisk flyktning i Skandinavia fortalte at han i mange
                år hadde trodd på den offentlige retorikken om at alle
                viktige verv og posisjoner tildeles i henhold til strenge,
                demokratiske, formelle prosedyrer -- helt til han deltok
                på et styremøte ved en større bedrift, hvor han oppdaget
                at alle de andre hadde gått i samme klasse på gymnaset.
                Mange vil automatisk trekke den slutning at siden
                styremedlemmene var rekruttert på bakgrunn av personlige
                bekjentskaper, gjorde de en dårlig jobb. Dette er
                prinsipielt en feilslutning, selv om det kan være riktig i
                praksis: Fordi de kjente hverandre personlig, hadde de
                tillit til hverandre, noe som kan ha stor betydning i en
                profesjonell sammenheng. Derfor er det heller ikke noe
                brudd med vanlig politisk praksis at Norges nye
                statsminister, Thorbjørn Jagland, plukket mange av sine
                ministere fra sitt personlige nettverk. Man kan kalle en
                slik praksis mafiøs, men den er både vanlig og nødvendig
                for at politikken skal fungere i praksis.

                Det er altså ingen praktisk motsetning mellom byråkratiske
                prosedyrer og uformelle nettverk. Fra våre egne liv
                kjenner vi alle til betydningen av personkjemi, tillit og
                muligheten til å løse problemer uten å gå den lange veien
                om formelle organer. Uten personlige tillitsforhold vil
                alle sosiale systemer kollapse etter kort tid -- og dette
                er vi alle klar over. Det er først når noen benytter disse
                metodene til å treffe beslutninger vi selv misliker, at vi
                protesterer og henviser til et rigid regelverk og
                demokratiske prinsipper. Kritikk av politiske beslutninger
                bør derfor ikke rettes mot de uformelle metodene -- for de
                er nødvendige -- men mot innholdet.

                De uformelle nettverkene i politikk og næringsliv har
                mange fellestrekk med såkalte hemmelige fellesskap (secret
                societies), og det er hovedgrunnen til at
                maktkonsentrasjoner inspirerer til så mange sinnrike
                konspirasjonsteorier. Vi kjenner hemmelige fellesskap både
                fra moderne organisasjoner som Frimurerlosjen og fra en
                lang rekke tradisjonelle samfunn, og de har flere
                generelle fellestrekk. For det første består de nesten
                bestandig av menn. For det andre er det strenge krav for å
                bli medlem, ofte må man først håndplukkes av ledelsen og
                deretter gjennomføre harde initieringsritualer. For det
                tredje forvalter disse eksklusive fellesskapene en
                hemmelig kunnskap. Antropologer som er blitt innviet i
                slike fellesskap forteller at denne hemmelige kunnskapen
                kan være temmelig triviell og lite praktisk anvendelig.
                Poenget med den er rett og slett at den er hemmelig, at
                den skaper usynlige bånd mellom dem som har den, og at den
                ekskluderer alle andre -- som naturlig nok får en
                brennende tørst etter å få del i nettopp denne kunnskapen.

                Den viktigste kapitalen i hemmelige fellesskap er ikke
                nødvendigvis kunnskapen medlemmene deler, men nettverket,
                som innebærer både formelle og uformelle forpliktelser, og
                som skaper sterk solidaritet innad. Uformelle nettverk
                blant eliter i moderne samfunn fungerer på den samme
                måten. Sett i et slikt lys har konspirasjonsteoretikerne
                rett, selv om de vanligvis tar feil med hensyn til
                konkrete sammensvergelser samfunnselitene angivelig har
                begått. For det er riktig at politikk over hele verden
                finner sted gjennom personlige tillitsforhold og uformelle
                nettverk, og at kunnskapen som utveksles ofte må holdes
                hemmelig for å fungere effektivt. Det finnes ikke et
                politisk system i verden som har klart seg uten slike
                menneskelige aspekter. De norske og svenske
                maktutredningene viste i sin tid at makten i våre samfunn
                er konsentrert i eliter. Da rettssosiologen Thomas
                Mathisen skrev boken Makt og motmakt, en kritisk kommentar
                til Maktutredningen som skulle dokumentere at det er sterk
                motstand mot maktelitene i samfunnet, viste han indirekte
                at også motstanden utøves av eliter. I likhet med
                makthaverne, har også de sine lukkede, uformelle nettverk,
                som utgjør deres maktbase.

                Politikken finner sted i spenningsfeltet mellom det
                byråkratiske og det mafiøse, og uansett politisk system,
                vil elitenes uformelle nettverk -- med rette og med urette
                -- gi grobunn for mistenksomhet og konspirasjonsteorier.
                Og samtidig er de altså nødvendige.

⌐Thomas Hylland Eriksen 1997

                                  [Image]
                                   Nexus