@andersskyrud Langsomt beskriver vel også tempoet Civita produserer klimanotater i.
@MariusH11662737 @BDjup Brenn, verden, brenn!
@BDjup Nei man starter med å velge retningen (fase ut), og så legger man en trygg plan.
@BDjup Det er det vi trenger en plan for. Som avklarer ting som juridiske rammer, omstilling av næringsliv, bortfall av inntekter og mer. Uten å gå helt i detalj vil nok en slik plan omfatte (1/15822)
@BDjup I dette tilfellet produksjonen. Men spør du hva en produksjonsstopp er?
@BDjup Hva hva består i?
RT @Torkil: Tanken om at vi må fortsette med olje til evig tid fordi man ikke klarer se for seg alternativet er absurd.
Å fortsette med ol…
@BDjup Ulike eksperter. En trygg utfasing av oljebransjen som er i tråd med Parisavtalen men ikke raserer Norge.
Å sette en dato for oljeslutten handler ikke om å skrive en dato i stein men om et skifte i innstilling og debattpremiss som er nødvendig for å starte den faktiske planleggingen.
@forteller @simplenoteapp Fordi håndskrevne notater blir mer konsise og det er bra for hukommelsen å skrive dem inn på laptopen senere.
Forfatterdilemma: Jeg tar notater fra alle bøker jeg tror jeg får bruk for i fremtiden. =>
Dette tar tid og jeg må ha notatboka med meg så alle de beste og mest relevante bøkene samler seg opp i en lang kø. =>
Men jeg vil ha noe gøy å lese på i mellomtiden, så idealboka mi nå er en som er så god og relevant som mulig men ikke så god og relevant at jeg vil bruke den til noe.
RT @MikeHudema: Wow! Here they come again. Over 25,000 young people in #Berlin to demand urgent action on the growing #climate crisis.
The…
Vivende søker utviklere. En av flere spennende ting med å jobbe der er at vi er 100% ansatteide og har en fin plan for hvordan modellen kan skaleres opp uten å ende opp med HR-avdeling. vivende.no/bli-en-av-oss-…
Relatert boktips: Owning Our Future. marjoriekelly.com/books/owning-o…
RT @mtaibbi: Again, my friend Matt Bivens, who was editor of the Moscow Times when Putin came to power, weighs in in Russiagate: https://t.…
RT @JohnFaerseth: “Er du hvit og stolt av landet ditt? Så hold kjeft” skriver den offentlig støttede tankesmien HRS. I kommentarfeltet dere…
Øyvind Strømmen forsvarer unge klimaopprørere og spør hvor det blir av de konservative i klimadebatten. minervanett.no/eit-forsvar-fo…
Jeg har lurt på det samme: Svaret er nok at ja det finnes flere grønne konservative ideer, men få som kaller seg konservative er interessert i dem. De få som er det møter ikke gjenklang.
Onsdag deltar jeg på lanseringen av Ove Jakobsens nye bok om anarkisme og økologisk økonomi, på Peloton i Oslo kl 19. Blir en prat om verdien av utopier og om det egentlig finnes noe alternativ. rethinkingeconomicsnorge.com/2019/03/25/bok…
Her er forresten anmeldelsen min av boka: morgenbladet.no/boker/2019/03/…
RT @andersskyrud: Akkurat nå demonstrerer masse chilenere mot kongeparet vårt. Viser seg at oppdrettsnæringa vår har fucka opp masse naturo…
@jpsalvesen @eivindtraedal Men hvem skal lese dem når alle henger her?
@eivindtraedal Det er jo et slags offer du gjør for felleskapet.
Sosiale medier har gjort alle gale unntatt meg, og jeg føler meg sant å si ikke helt vel jeg heller.
RT @Botanygeek: Given up on houseplants because you have killed one of these?
ALL of these plants are designed to die, so you buy another…
@syklografen Jeg har nok fulgt den første.
@iacob Den er gammel og slitt. Hull i rammen, sprekk i felgen. Men den forrige reparatøren mente den bare hadde ett år igjen, og det var for ett år siden, så det går fremover.
@aapenbaring 800 totalt for vanlig service + dekkbytte og nye bremseklosser. sykkelxpressen.no/priser/
Har fått vårklargjort sykkelen av Sykkelxpressen, som kom på døra og fikset på stedet. Flink fyr som hadde tre ting å fortelle meg:
RT @sigvei: Schjøtt-Pedersen på #polkvart viste til at Klimapanelet har sagt at en fjerdedel av energien skal komme fra olje og gass i 1,5°…
RT @ShoaibSultan: Veldig god, viktig og tankevekkende tekst fra @BjoernStaerk “Summen av alt de gjør er å bygge opp et radikalt miljø hvor…
RT @rbsteen: “Resett utforsker mørke, farlige og verdiløse ideer fra ytre høyre, så som islamhat, etnisk nasjonalisme, og iblant fascisme m…
RT @BjoernStaerk: Ta med sykkelen din til Bykuben i Oslo onsdag morgen, i Myntgata 2. Det blir gratis reparasjon og vårklargjøring, og jeg…
RT @andersskyrud: Jeg ser ganske mange på høyresida i dag som innrømmer at de snakker for lite om klima. Det er bra og det er et første ste…
Egentlig for kaldt å spise lunsj på toppen av Posthuset i dag, men jeg har bare et par dager igjen på oppdraget her så da måtte jeg bruke muligheten.
@BDjup Gode spørsmål som det er viktig og nødvendig å lese seg opp på.
@BDjup Hm? Nå illustrerer du vel poenget mitt. Folk som ikke har fulgt med på debatten og tror at all kritikk av dagens system er kommunisme. For min del er det kravet om vekst jeg ser som negativt.
@kydra Ens syn på sivil ulydighet vil alltid avhenge av hva man mener om den konkrete saken. Vi snakker tross alt om lovbrudd. Men man kan stille noen grunnleggende krav, som ikke-vold.
@BDjup For eksempel debatten jeg skrev om her: aftenposten.no/meninger/kroni… Nå snakker jeg altså ikke om mine meninger, men om landskapet man må forstå for å delta i debatten.
RT @EricHolthaus: New data: Coal burning in 2018 hit a new all-time high in the history of human civilization.
A reminder: We need to cut…
@BDjup Siden når?
RT @energiogklima: Mer enn halvparten av gassen som Norge eksporterer til EU, går til lavverdige oppvarmingsformål. Det kan ikke kalles ann…
@abjartnes Helt enig om markedsføringen.
@jantesays @abjartnes Det er jo noe helt annet. I dette tilfellet er det vel nettopp eksistensen av et marked som er ment å oppnå noe, ikke at enhver transaksjon på det markedet involverer de opprinnelige utbyggerne.
@HalvorTrettebe1 Flaut for de av oss som har bakgrunn på høyresiden, liker liberale og konservative ideer, og skulle ønske at de bidro til vår tids viktigste debatt.
@abjartnes Men behøver det gå tilbake til kilden for å ha en effekt? Det som teller er vel heller om det at det finnes et marked for slike kvoter bidrar til nye kutt i framtiden.
@forteller Men poenget her er at man antar at det igjen er favoritterkefiendene på ytre venstre som er på ferde.
@abjartnes Tanken er vel at det skaper insentiver for ny vindkraft at det finnes et slikt marked. Men ja koblingen til reduksjoner er usikker og indirekte.
Huff det er flaut å se reaksjonene fra Minerva/Civita-miljøet på dette. Først melder man seg ut av klimadebatten i årevis. Så melder man seg inn igjen på en måte som viser at man ikke lenger aner hva den handler om. twitter.com/kristinclemet/…
“Jaså, noen vil aksjonere og ser på kapitalismen som en del av problemet? Da er det nok igjen våre favoritterkefiender fra ytre venstre som er på ferde, tenker jeg!”
Bra med en kritisk debatt om klimaradikalisme, altså. Men forutsetningen bør være at man klarer å skille mellom radikale mål (annet økonomisk system osv) og radikale midler (sivil ulydighet osv), og at man ikke forveksler dette med venstreradikalisme.
@beaterast Takk. :) Jeg forstår bare litt av det men jeg setter pris på det.
@beaterast Da setter jeg ekstra pris på at du satte av krefter til å møtes i forrige uke.
RT @kewilikew: @BjoernStaerk I utgangspunktet enig med deg. Det blir som opprinnelsesgarantier. Gir indirekte incentiv til å investere i br…
@kewilikew Hm det er ikke bra nei. Språket de bruker får en til å tenke på EU-kvoter.
RT @Ketil_Isaksen: March 2019 is the 100th consecutive month with above normal temperatures in #Svalbard. Since 1961, the rate of warming h…
Vi hadde en runde i selskapet jeg jobber i om å støtte Chooose. Vi kom fram til at de overselger seg og at effekten er uklar, men at det er bedre å ta sjansen på noe usikkert enn å gjøre ingenting. Og den konklusjonen synes jeg står seg. dagbladet.no/magasinet/kvot…
Det er ikke svindel dette, bare noe indirekte som de selger som noe konkret. “Kvotene” er en belønning til de som flere år siden gjorde klimavennlige investeringer, og dette kan gi insentiver til andre til å gjøre mer av sånt. Som vel er bra. Men vanskelig å selge.
Alternativet i dag er å kjøpe EU-kvoter, (som er mulig ved å kontakte Chooose direkte), som fungerer mer slik man forventer en kvote skal fungere. Men også der er effekten uklar, fordi kvotene fremdeles er for mange og for billige.
Selv investerte jeg i Trine nylig, som driver med crowdfunding for fornybar energi. Dette er ment å gi avkastning og det føles ryddigere å forholde seg til. Der vet jeg akkurat hva jeg betaler for. Tror jeg. Bedre enn kvoter? Aner ikke. Alt dette er uklart og må bli klarere.
Det er fortsatt bedre å ta sjansen på noe usikkert enn å vente på det perfekte. Så lenge det ikke blir en erstatning for de konkrete kuttene man kan gjøre selv. Og det er det jeg er mest kritisk til: At Chooose kobler kvotene sine til dine personlige utslipp.
@eivindtraedal Vi har et klart valg foran oss: Nyanser eller polarisering.
@eivindtraedal Og så er det de som har tenkt litt mer på og det kommet fram til at det er veldig galt å snakke om rett og galt. Noe som skurrer der.
RT @selsrud: På Togbloggen.no nå: Om hat og kjærlighet til togreisen mellom Oslo, København og Hamburg. Og om @nsb_no som gir oss…
Ta med sykkelen din til Bykuben i Oslo onsdag morgen, i Myntgata 2. Det blir gratis reparasjon og vårklargjøring, og jeg og flere andre skal ha korte innlegg fra 8:30. facebook.com/events/2346749…
Eneste prisen er at du må late som om du lytter til meg.
RT @tveastman: I want people to think of AI like a three year old.
You can put a three year old in charge of your moderating decisions, an…
RT @gisle_selnes: Apropos kritikken av klimastreiken: «Den jord fedrene formaner oss til å stikke fingeren i, består for det meste av deres…
RT @eivindtraedal: Dagen etter skolestreiken er det bare en ting å gjøre: si #jegblirpåbakken og bli med i Togferie-gruppa. Gi barna miljø…
RT @TrulsGulowsen: Årets absolutt mest motiverende bilde! Tusen takk til alle i #klimastreik
RT @GretaThunberg: Latest update according to @NaturogUngdom : 20 000 in Oslo and 40 000 in all of Norway! And many, many tens of thousands…
RT @eivindtraedal: I Sverige har fb-gruppa “Tågsemester” 72 000 medlemmer. En viktig gruppe for å diskutere togferie, og skape press for to…
RT @MagnusStromseth: Ville tilstander på #klimastreik i Oslo! Anslås til over 15000 personer!
RT @Torkil: Skoleelev om stortingsfolk som ser på klimastreik ut vinduet: «Men har ikke de en jobb å gjøre, hvorfor står de der og ser på o…
Eh ja det er mange barn i Oslo nå. #klimastreik #FridaysForFuture
Må være mange tusen dette. Det er fullt foran Stortinget og det er fullt på Karl Johan. #klimastreik #FridaysForFuture
RT @NikolaiAndreass: For sant! #FridayForFuture #klimastreik
RT @jstromsholm: Er utrolig stolt av at nær 90% av elevene mine deltar på #klimastreik i dag! Det gir meg håp for fremtiden! Takk for at d…
RT @eivindtraedal: Barna og ungdommene har allerede fylt plassen foran Stortinget.
Soundtrack for dager hvor jeg veksler fram og tilbake mellom pessimisme og håp. open.spotify.com/album/6pOqXZvU…
RT @syklemil: Solid oppmøte på #klimastreik #skolestreik i Oslo @GretaThunberg #FridaysForFuture
RT @MinaWeydahl: Så kult å se så mange engasjerte ungdommer utenfor Stortinget i dag! @GretaThunberg #skolestreik
RT @UlrikaWfdFlodin: Flygandet inom Sverige rasar – dramatisk minskning affarsvarlden.se/bors-ekonominy…
“Det er dere politikere sitt ansvar å sørge for at alle handler klimavennlig, uavhengig av hvor god moral eller samvittighet vi har. Om dere gjorde dette, ville vi få til store endringer. Derfor krever vi at alt fossilt må bli stadig dyrere.” vg.no/nyheter/mening…
RT @eivindtraedal: Lyst til å være en god klimavoksen?
RT @NaturogUngdom: I dag er dagen! Vi streiker for klimahandling, og mot oljeleting. Ta med deg alle du kjenner til din lokale #Klimastreik…
RT @ClimateHuman: There are 10 years, 9 months, 10 days until 2030, when the IPCC estimates we should be halfway to net-zero emissions for…
RT @ExtinctionR_NO: @BjoernStaerk skriver om demokratiproblemet næringsminister @konservativ ikke fikk øye på, da han rykket ut for å kriti…
RT @vegbrox: I anledning morgendagens skolestreik er dette en tekst alle bør lese. Veldig kloke ord fra @BjoernStaerk https://t.co/g3MavoY…
RT @GreenRupertRead: This from Rebecca Solnit is excellent:
‘Behind the urgency of climate action is the understanding that everything is…
Jeg skal til Deichman Oppsal i kveld 19:30 for bokbad om grønn lykke. Kom og hils. facebook.com/events/4236983…
RT @syklemil: Dæven. @GretaThunberg:s klimademo har vokst såpass at @ruter ikke er sikre på at kollektivnettet kommer til å klare å ta unna…
RT @aft_meninger: Beskjed til skolestreikerne fra @BjoernStaerk: Vær plagsomme. Ikke la dere bruke. Og finn noe som gjør dere glade, for de…
RT @MartinHoHoHoHo: Skolestreikene og klimaoppropet peker på en demokratisk krise | Bjørn Stærk aftenposten.no/article/ap-Eo3…
RT @OsmundsenTerje: Skolestreikene og klimaoppropet peker på en demokratisk krise aftenposten.no/article/ap-Eo3… Enig med @BjoernStaerk, det er ik…
RT @VenstreRebekka: - Det er flaut at så mange melder seg inn i klimadebatten uten å ha noe annet å melde enn at de har glemt demokratihist…
RT @thorbjarnebore: " Deres enkle handlinger viser bedre enn oppropet hva som er kjernen i denne demokratiske krisen: At de som vil bli ram…
RT @Klungtveit: Etter Christchurch er det rart det ikke har blitt internasjonal oppmerksomhet rundt at den norske staten finansierer en ege…
RT @MDGLillehammer: Vi må helt klart fly mindre! Og kanskje det ikke er et så stort tap? Å reise med tog tar lenger tid, men gir flere oppl…
Om amerikanske klisjeer og å vende ryggen til Resett. m.facebook.com/story.php?stor…
@ThomasFuglseth @MojketsHejje Det var det lillebroren min kalte meg før han lærte å snakke ordentlig.
Det som gjør politiske konflikter så spennende er at vendepunktene gjør seg synlige ved at noen blir overmodige. De gjør noe som alltid har fungert og så en dag.. fungerer det ikke lenger. Og du vet aldri hvem før det skjer.
RT @adamconover: I was a guest on StarTalk and I think NGT has done great things for science communication. But the accusations are serious…
RT @jenskihl: Korleis snakke med dei vaksne om klimaendringane?
Det kjem stadig råd om korleis ein skal snakke med barna om ditt og datt.…
RT @kjetilba: I dag samles regjeringen til budsjettkonferanse. DNs hilsen på lederplass er at 2020-budsjettet må bli et klimabudsjett. 🌍 ht…
RT @astronewth: @BjoernStaerk Jeg skal toge til Køben i nær fremtid, og ser nå på bestillingsmuligheter. Såvidt jeg kan se, sliter happyrai…
RT @Naturvern: Det er sjelden glamorøst å sitte på toget. Men så kommer de likevel, de store øyeblikkene. Varm og god reiseskildring fra @B…
RT @andersskyrud: Med håpløse motforslag så mener jeg for eksempel når miljøbevegelsen sier at man må fly mye mindre, så sier ‘ha på seg dr…
RT @Peters_Glen: Meanwhile, in climate-leader Norway⤵️
“Norwegian oil production is on the cusp of a second expansionary phase. Output is…
@fribonde Hvis du vet hvem de er vet du også at dette er folk som demonstrerer for å få oppmerksomhet om en sak. Vi har sett det hundre ganger før.
@fribonde Men hva i all verden er det du tror de konkret har tenkt å gjøre? Og gjetter jeg riktig at du ikke ante hvem de var før fredag?
@fribonde Altså. Dette er en bevegelse som har ulovlige demonstrasjoner. De kommer til å stenge noen veier, som i London. Hadde du hørt om dem før fredag?
RT @thorbjarnebore: “Det trengs innovasjon i togbransjen. Et annet spennende svensk initiativ er å sette opp chartertog for lange reiser, s…
@fribonde Javel. Finnes det noen tekster hvor de utdyper dette revolusjonære budskapet?
RT @NoctuaMinervae: Problemet med kulturoppropet for klimastreiken er at det sporer av fra barnas krav om at politikerne må handle, ikke at…
@fribonde Det de beskriver er ideene bak sivil ulydighet, en gammel aksjonsform som brukes av folk som støtter demokrati og ikke-vold.
@fribonde Og ikke-voldelig, som det også står klart. Det er åpenbart fredelig sivil ulydighet de beskriver her.
@archnerdian Jepp. Men jeg tror det kommer. Inntil videre må man være litt pioner.
@Gronsleth @Aftenposten Takk!
For et par år siden spurte jeg hva som skulle til for at den norske høyresiden skulle delta i klimadebatten. Viser seg at vinklingen alle ventet på “Aha! Noen kulturfolk har skrevet under på et opprop som jeg kan velge å tolke autoritært! På tide med demokratikronikk!”
Her et av dagens femti eksempler: aftenposten.no/meninger/debat…
Men seriøst: Det er klart det kan gå galt når bevegelser maner til sinne og opprør. Når kritikere ikke ser forskjell på sivil ulydighet og autoritær vold er det flaut. Men en fin regel for folk som vil aksjonere er å passe på å ikke ende opp som den radikale høyresiden.
Greit å være sint og redd. Men det må være noe konstruktivt i bunnen som driver deg. Håp og glede. Hvis du en dag våkner opp og oppdager at du har brukt de siste par årene på ingenting annet enn å mate folks forargelse, er du på feil vei.
Jeg har skrevet litt om å reise på togeventyr. aftenposten.no/meninger/kroni…
Har blitt tipset om at man kan kjøpe togbilletter på tvers av Europa på happyrail.com. Har noen prøvd?
RT @olavtorvund: @suburbida @sykkeldama @BjoernStaerk @nsb_no Kjøp interrailbillett og installere appen “Rail Planner Eurail/Interrail”. N…
RT @eivindtraedal: Norge - landet der ungdommen tigger om at de voksne tar ansvar for deres framtid, og voksne folk svarer med å forsøke dr…
RT @suburbida: Fikk lyst på togferie nå, men håper også planlegging og billettkjøp kan bli enklere aftenposten.no/meninger/kroni… @BjoernStaerk @n…
RT @EricHolthaus: I mean, a million kids in more than 100 countries took to the streets to demand a future where they can simply exist – w…
RT @ellievhall: I spent a good part of 2 years reporting on ISIS internet and how the group uses social media — in 2019 it’s mind-boggling…
@annesik Men hvis man skal begrunne sivil ulydighet i et demokrati, ender man jo opp med en variant av dette. Det holder ikke å si “vi er uenige med politikerne”. Det må være noe viktigere på spill.
@kydra @annesik Jepp. “I strid med folkeviljen” er jeg uenig med. I strid med allmennhetens interesser er bedre. Og ettertidens, og mennesker i andre land.
@annesik @kydra Det betyr vel i praksis den typen protester vi har sett fra Extinction Rebellion i andre land: Ulovlige, plagsomme, men ikke-voldelige.
RT @DalaiLama: We may sometimes feel that we can’t do much as individuals, but humanity is made up of individuals; we can make a difference…
RT @Peters_Glen: Hvor mye mer CO2 kan verden slippe ut?
Vi kan slippe ut 1170 milliarder tonn CO₂ fram til null utslipp for 66% sannsynlig…
@annesik Det står ingenting her av typen “vi er folk flest”. Det ville vært en dum løgn. Men sier du at sivil ulydighet i et demokrati alltid er antidemokratisk? Demokrati er flertallstyre, og det finnes ingen legitime ulovlige aksjonsformer mot en demokratisk beslutning?
[høyt utdannet person kikker opp fra bok om politisk historie] “Hva? Fredelig sivil ulydighet som et aksjonsmiddel for folk som tror på demokrati og ikke-vold men likevel mener at noe er alvorlig galt? Aldri hørt om. Veldig urovekkende, i grunn.” twitter.com/kristinclemet/…
RT @MikeHudema: THOSE DOTS ARE STUDENTS! Thousands out in Milan.
Young people are rising in 2052 places in 123 countries on every contine…
RT @BenediktePH: Hei, #hlm19, hvor mange flere millioner kroner tenker dere at det er rimelig at Hege Stohaug og bloggprosjektet hennes ska…
RT @lifelearner47: Oh boy, look what happened in Lisbon, Portugal. #FridaysForFuture #ClimateStrike
RT @Ross_Greer: Glasgow’s young people fighting for climate justice 💚🌍 #ClimateStrike #FridaysForFuture #SchoolStrike4Climate https://t.co/…
RT @AdEn87517312: #FridaysForFuture #Wien
RT @JakopDalunde: Så fantastiskt att se detta idag. #FridaysForFuture
RT @Maribel_Mb8: #FridaysForFuture FIRENZE C’È
RT @fridaysforfutu1:
RT @GretaThunberg: Way, way over 10000 students out in rain in Stockholm today. School striking for the climate! #FridayForFuture #SchoolsS…
RT @MattiasRust: Obekväm fråga…
RT @thomasnhale: #schoolstrike outside 10 Downing St right now #fridaysforfuture #schoolstrike4climate
RT @orjanr: Det här är så jävla fint och livsviktigt. Blir tårögd.
RT @SorenHave: Gandalf på Christiansborg Slotsplads. 🌳💚👏🙏
RT @estoknes: Full action now in Oslo #NorwegianParliament These hundred+pupils are my heroes #climatestrikes #FridaysForFuture @GretaThun…
Wow. twitter.com/periferien_/st…
RT @rahmstorf: #Fridays4Future #FridaysForFuture Potsdam sammelt sich!
RT @Ross_Greer: Hey @VonnSand!
RT @alisonproud: So many Scottish young people on #ClimateStrike #FridaysForFuture at the Scottish Parliament in Edinburgh! @GretaThunberg…
RT @Simon_C_Moore: #ClimateStrike Innsbruck
RT @GP_Kassel: #FridaysForFuture in #Kassel
RT @FYEG: #SchoolStrikeForClimate in Istanbul, Turkey, organised by 11y old @AtlasSarrafoglu.
#ClimateStrike #FridaysForFuture https://t.…
RT @Greenpeace: We’re striking in at least 8 places in the Philippines!! We demand climate justice for our communities — having an average…
RT @gignv44: Les étudiant⋅es de #Nantes sont « plus chauds, plus chauds que le climat ! » 🌡️🌎 La température monte dans le cortège ! Rejoig…
RT @NamugerwaLeah: Government has blocked our #ClimateStrike for tomorrow yet we wrote to them in time & followed all procedures. In Uganda…
RT @jrockstrom: Is this the Tipping Point? Young people rising in >120 nations in >2000 places. Probably largest rising in Human History #F…
RT @SorenHave: Børnene kan fra scenen foreslå ideer til hvad man selv kan gøre for at bremse klimaforandringerne, og de første 3 forslag er…
RT @Leoparddrengen: #skolestrejkeforklimaet #FridaysForFuture #christiansborg
RT @felixsperling: Berlin ist voll #fridaysforfuture
RT @wellywoodanna: Many many many on this protest #ClimateChange #climatestrike #wellington
RT @MikeHudema: Hong Kong students joining the global #climatestrike.
The youth are rising to demand urgent action on the growing #climate…
RT @j_gunjan: Delhi students demanding stop to climate change for their future #SchoolStrikeForClimate #FridaysForFurture @LetMeBreathe_In…
RT @JoeriThijs: Thousands of #youthforclimate and adults for #Strike4Climate in Gent, Belgium. Warming up for a big one in Brussels this af…
RT @fornama: Youth striking for climate in VERONA, Italy #FridaysForFuture
RT @stevebaynes: It’s an ocean of students! Let the march begin in #Helsinki, #Finland 💪
#ClimateStrike #FridaysForFuture #SchoolClimateSt…
RT @attimoliver: #FridaysForFuture from Brescia, Italy.
RT @doro_nussbruch: #FridaysForFuture in Bonn! Change the system not the climate 🌍
RT @JackVajda: Czech Republic, city Ostrava is joining the force!! #FridaysForFuture #ClimateStrike #Greenpeace
RT @Greenpeace: We just got these pictures and videos in from Vanuatu! The #ClimateStrike has spread - students will not be silenced. #Fri…
RT @Greenpeace: 25,000 school strikers and counting in Sydney!! We are the real deal and we are here to have our voices heard! #Fridays4Fut…
“These strikes are happening today – from Washington DC to Moscow, Tromsø to Invercargill, Beirut to Jerusalem, and Shanghai to Mumbai – because politicians have failed us.” amp.theguardian.com/commentisfree/…
RT @Jumpsteady: Köln 9:22. #FridaysforFuture @GretaThunberg #ParentsForFuture
RT @sigvei: Dette er viktig bakgrunn. bellingcat.com/news/rest-of-w…
RT @TidsskriftetP: Samfunnspakten er brutt: Les støtteoppropet for #Klimastreik og @ExtinctionR_NO sin opprørserklæring som @KarlOveKnausga…
RT @mohamabd86: Tråd. twitter.com/WajahatAli/sta…
Jeg husker ikke helt hva det var vi ville oppnå med å gi oppmerksomhet, penger og makt til nettidioter med et oppheng i islam, men kanskje det er på tide å prøve noe annet.
Tror bare jeg skal resirkulere denne jeg. morgenbladet.no/aktuelt/2017/0…
RT @sannekarin: Har du hørt noe lignende fra en professor i geologi noen gang? Det har i alle fall ikke jeg. Hør her: «om Norge skal følge…
Neste uke blir travel. Først ut, Litteraturhus Lillehammer på tirsdag for debatt om fly og klima: facebook.com/events/2553178…
Så Brumunddal bibliotek på onsdag for å holde foredrag om forbruk og grønn lykke: facebook.com/events/2499183…
Og på torsdag Oppsal bibliotek i Oslo (som heldigvis er rett borti veien) for bokbad om Jakten på den grønne lykken: facebook.com/events/4236983…
“Et aktuelt konsept er et nattog fra Stockholm med vogner til Berlin, München og Brussel, som vil få avgang fra Malmö seint på kvelden. Et ettermiddagstog fra Oslo vil da gi effektiv omstigning til dette nattoget og styrke dets trafikkgrunnlag.” m.samferdsel.toi.no/hjem/tid-for-a…
RT @jenskihl: I dag skule du lese denne fine, urolege og lågmælte hyllesten til elevane som streikar for klimaet, signert @HansKMjelva. htt…
RT @robbie_andrew: IEA’s 2019 Oil Report points to a 30-40% increase in oil prodn in Norway over the next five years as the Johan Sverdrup…
RT @BoingBoing: One company bought all the retail outlets for glasses, used that to force sales of all the eyewear companies and jacked up…
RT @bjornerikthon: Vi varsler rekordstort overtredelsesgebyr mot Tolldirektoratet for å ha samlet inn data uten hjemmel, og fortsatt med de…
@andersskyrud Fortsatt tyd til å bly med på moroa!
@eivindtraedal Vy so serious?
Men.. Hvordan skal en stakkars nordmann med uperfekt v-uttale si Vy på engelsk da? “You can order tickets at vy.no” “Why dot no?” “No.. vee why” “What?”
RT @forteller: Vi må snakke om flyving
Ifølge @lessig er det 4 krefter som påvirker våre valg: Lover, normer, markeder, infrastruktur
Inf…
@Torminator The train line is shut down due to the Swedish-backed insurgency in the lower Mjøsa region.
@sverreskogsrud Jepp. Finnes ingen enkle løsninger her og jeg skal ikke fortelle andre hva de bør gjøre. Men et fint sted å starte er å heve terskelen for å velge fly når det finnes alternativer. Og kreve bedre alternativer fra politikerne, som nattog til kontinentet.
RT @MSoldic: @BjoernStaerk Skremmende animasjon. Men den er fra juni 2018. Uansett: skulle ikke forundre meg om denne tvilsomme rekorden er…
@sverreskogsrud Fly, selvfølgelig. Hva gjør du?
RT @aljadinge: Varje dag pumpar världens alla flighter ut 2,6 miljoner ton CO2, varav en stor del rakt ut i stratosfären, där det orsakar d…
Forøvrig er det viktig for meg som klimaevangelist at absolutt alle pusser tennene sine. Det ville gjøre meg trist, frustrert og rett og slett sint om noen nektet å føye seg og sluttet å pusse tennene sine i protest mot klimasaken. twitter.com/lars_akerhaug/…
I anledning tidenes travleste flydøgn passer det fint at jeg skal til Litteraturhus Lillehammer neste tirsdag kl 19 for en debatt om vi bør slutte å fly. twitter.com/flightradar24/…
Det eneste kjipe med å besøke Lillehammer er at det er så kronglete å komme seg dit fra Oslo.
@VesleNusse @andersheger @mirski75 @geirls @ryffer Når grammatikkelitens storinkvisitor føler seg husvarm, bør klisjépolitiet smi mens språkliket er varmt.
@andersheger @VesleNusse @mirski75 @geirls @ryffer Feigt, Anders! Du valgte rett og har ingenting å legge deg flat for. Stå opp mot grammatikkeliten!
RT @KjetilHanssen: Slik så man i 1929 for seg Oslo i fremtiden. Grand hotell til venstre, Stortinget til høyre. Trafikken i tre etasjer. Tu…
Min nye gubbeplan: Tenke mindre på hvordan jeg kan bruke det lille jeg har lært til å hjelpe verden ut av hølet min generasjon har kjørt det inn i, og mer på hvordan jeg skal holde meg oppdatert på de unges popkultur. twitter.com/Minervanett/st…
Alle bør ha en plan for sin egen gubbeframtid. Alle alternativene er latterlige. Men noen av dem er mer latterlige enn de andre.
RT @bilfritt: Oslo sentrum får dobbelt så mange gågater, og en rekke gater skal bli som Torggata er i dag. nrk.no/ostlandssendin…
RT @Athornor: Merk at på 100$/kWh så er batterier så billige at de kan offgridde store deler av europeiske husholdninger på helt realistisk…
RT @GeorgeMonbiot: It’s not hard to see why the rich people at the top of this chart might want to shift the blame to people at the bottom,…
RT @TidsskriftetP: Å ta #Oljefondet ut av oljeutvinning er et steg i riktig retning, men det lover ikke godt for verken regjering eller kli…
RT @TrulsGulowsen: Wow! The Norwegian Government finally dares to do it; will #divest from upstream oil and gas companies to diversify and…
RT @eivindtraedal: Folk som går rett fra politikk til PR (eller til og med kombinerer det!) som Odd og Sigbjørn har gjort, er i grunn noe a…
RT @anna_kvam: «Fattigdomslykke» er et spesielt dårlig begrep og ødelegger for en diskusjon om redusert forbruk. Skriver om hvorfor: https:…
RT @JonBjartnes: @BjoernStaerk Mye uvisst om framtidig etterspørsel etter olje. Men ett er sikkert: Jo nærmere vi kommer sluttdatoen for st…
@andersheger Takk! Har startet jobben med en trykket annotert utgave nå, med nytt etterord som utdyper kommentarene.
@jaxroam Altså, olje og kull har nesten ingenting med hverandre å gjøre. Og det finnes ikke ett globalt gassmarked, men mange regionale.
“Jeg vet det kan se ut som en dødsmarsj til helvete, men jeg har tro på at jeg kan peke disse to ferske utviklerne i riktig retning.” twitter.com/PeterLucier/st…
@jaxroam Men hvem er “vi”? Norsk olje har uansett ingen betydning for kullutfasing. Gass kan ha det, kanskje, hvis vi er veldig heldige med det som skjer i Europa.
@Knipetang Det er del en av selvmotsigelsen i artikkelen. At verden trenger norsk og olje og gass. Om det stemmer blir neste spørsmål, men først må vi jo finne ut hva argumentet faktisk er.
@Knipetang Dermed har det noe å si om vi slutter å produsere den. Den kan ikke lett erstattes.
@Knipetang Motsetningen ligger i sitatet. I samme avsnitt, til og med. Men jeg skjønner jo hva de prøvde å si: At det neppe har noe å si, men at hvis det har det vet vi ikke om det er bra. Og da fremstår det jo straks litt feigere, i lys av omfanget av krisen.
@Knipetang Da er det jo heller ikke noe argument for å beholde den norske oljenæringen.
Oljebransjens største PR-seier må være å få norske avisredaktører til å tro på to motstridende ideer samtidig: At vi ikke kan fase ut oljenæringen fordi verden trenger norsk olje og at olja vår er så lett å erstatte at det ikke har noe å si om vi gjør det. aftenposten.no/meninger/leder…
Det de egentlig mener er nok: Utfasing har kanskje ikke noe å si, men hvis det har det vet vi ikke sikkert at dette er bra. Og da høres det jo straks feigere ut.
Forøvrig, det eneste negative med å ha familie i Skottland er å høre om den katastrofale, uplanlagte utfasingen av oljebransjen i Aberdeen. En dødsspiral som trekker med seg alt.
Jeg skjønner at nordmenn ikke ønsker å starte utfasingen før vi må. Men det som virkelig burde skremme oss er om den starter likevel helt plutselig, og at vi får panikk og føkker opp.
@rokje Skal gjøre!
@rokje Ytringsfrihet annotert er ute om ca en uke. Send meg en melding hvis du vil kjøpe den signert, ellers finner du den hos bokhandlerne.
@rokje Spennende modell!
Da er jeg i gang med å lage en trykket annotert utgave av Ytringsfrihet. Originalteksten + sinte kommentarer i margen + nytt etterord. Foreløpig tittel: Ytringsfrihet annotert. Dato: Før sommeren? Forlag: Eget. Forhåndsbestilling: Send meg en melding.
Hvorfor selvpublisert? Fordi forlaget forståelig nok syntes det ble for smalt. Og fordi det har blitt lett og ikke veldig dyrt å gjøre det profft. Kommer antagelig til å bruke tjenestene til bokarbeid.no
“Men da er det jo ingen som leser den.” Det er det neppe noen som gjør uansett. Å gi ut bok er litt som å holde en intimkonsert for 50 bekjente. De største pengesummene du vil se er om du eventuelt får et stipend (Fritt ord, NFFO) eller blir kjøpt inn av bibliotekene.
“Men anmelderne vil ikke ta den seriøst.” Anmelderne nevner den neppe uansett. Og det har lite å si for salget om de gjør det. Hvor ofte løper du til bokhandelen etter å ha lest en avisanmeldelse?
Du får mye bra fra et forlag. Humanist er flinke og vi er på bølgelengde, og i tillegg skaffer de meg betalte foredragsoppdrag. Send bokideen din til dem. Det er ikke dumt å gi ut på forlag. Du får forskuddsbetalt for 1/3 av opplaget, de tar risikoen.
Resultatet blir i begge tilfeller sannsynligvis det samme: Bittelitt penger, mye arbeid, lite oppmerksomhet, og en stor haug med usolgte eksemplarer. Alt ut over det er flaks.
“Men men .. dette er jo forferdelig. Hvorfor gidder folk å skrive bøker?” De som ikke har gjort det før: Fordi de tror på forfatterglamoren. De som har gjort det før: Fordi det er gøy og man kanskje kan tjene inn noe av lønna man tapte på å ta permisjon fra pengejobben.
Heh. Da har jeg sikret meg et fint forlagsnavn: Krangel og uro forlag.
@larsTudor @HaakonRiekeles @nilaug @sigvei @AkselSterri Mitt syn: Jeg blander meg ikke inn i dine flyvalg. Men jeg tror det er et godt bidrag til de radikale endringene vi trenger å heve terskelen for flyreiser. Utforske og støtte alternativer der de finnes.
@HaakonRiekeles @nilaug @sigvei @AkselSterri La meg foreslå et annet rammeverk: Kulturell og politisk endring. Individuelle handlinger har verdi også som eksperimentering og signalsending. Famling og forvirring er greit.
@HaakonRiekeles @nilaug @sigvei Begge deler er litt feil tilnærming til den typen radikale endringer som må til. Det konservatisme derimot kunne sagt mye om er verdiene man styrer etter.
@nilaug @sigvei @HaakonRiekeles Sant. Poenget var vel heller at artikkelen illustrerer hvorfor en slags grønn konservatisme kunne vært verdifullt for å svare på slike spørsmål.
RT @BjoernStaerk: Jeg skriver om hvorfor grønn vekst kanskje er umulig, og hva i all verden vi skal gjøre hvis vi ikke får det til. https:/…
RT @BjoernStaerk: Er du en erfaren programmerer og har lyst til å jobbe i et helt ansatteid konsulentselskap? Ta kontakt.
@sigvei Jeg gjorde et slags forsøk i slutten av Jakten på den grønne lykken. Konklusjonen ble at det er et dødt spor, men jeg ønsker velkommen alle forsøk på å vise at jeg tar feil.
RT @kristianaas: @GeirH @eivindtraedal Gbg-København har min 200 km/t hele veien, bortsett fra nær byene der toget uansett skal stoppe. Tro…
Feigt. twitter.com/kjetilba/statu…
RT @GauteEiterjord: Svarer Hogne Hognsets innlegg i Dagbladet i dag: dagbladet.no/kultur/en-feil…
RT @mohamabd86: Exactly. Det samme sa @arendalsuka til meg og mange andre i et epost-svar. De mente at “ikke var klar over” ytringene på so…
Det er jo litt nedslående å tenke på personlige klimatiltak som måles i kilo, når Equinor feirer oljefunn som måles i millioner av tonn CO2. twitter.com/Naturvern/stat…
@ErDet_ Takk! Skal ha innspillene i bakhodet når jeg lager den trykte annoterte utgaven.
Miniprosjekt fase 2.
Fase 1: twitter.com/BjoernStaerk/s…
@CathrineBarth Takk! Selger den også signert.
RT @DavidNessle: Få saker fascinerar mig så mycket som orörda rum från det förflutna. Att träda in i dem är det närmaste vi kommer att färd…
Hyggelig omtale av Jakten på den grønne lykken av Gunn Hild Lem i Prosa.
@mariusholm Når jeg sier ufrivillig mener jeg at økonomien får krise uten vekst.
@mariusholm @kewilikew Ja, gradvis. Vekstbehovet setter parametrene vi må holde oss innenfor.
@mariusholm Det vil jo være fint. Men jeg tenker det ville være enda finere om dette var valgfritt. At vi kunne si: Nå skal vi sikte mot bærekraft i stedet for vekst i noen tiår.
@kewilikew @mariusholm Nei ikke egentlig. Men vekst forutsetter vel at vi gidder å jobbe som nå. Vil du gjøre det kun for slike verdier?
@mariusholm Vekst er økt økonomisk aktivitet, og er knyttet til men ikke identisk med å ha et godt liv i et godt samfunn. Det er ikke et mål i seg selv for deg og meg, men det er det for systemet slik det er.
@mariusholm Nettopp. Jeg gjør det selv. Så hva skjer med veksten? Problemet er at veksten ikke er frivillig. Det er vekst eller krise.
@mariusholm Altså kunst, kultur, digitale ting osv? Vi vil altså 1) bli stadig rikere, 2) ikke bruke den ekstra velstanden på økt materielt forbruk, og 3) gidde å jobbe hardt for å få råd til alt dette. For meg høres det absurd ut, og også litt trist.
@kewilikew @mariusholm Ja, gjennom at den dressen tilføres ikke-materiell verdi av noe slag. Og det er det jeg sliter med å se for meg i stor skala, over lang tid. At de gode dressene osv i år alltid vil kunne være mer verdt enn i fjor, uten å øke det materielle fotavtrykket.
@kewilikew @mariusholm ..og at vi er villig til å jobbe hardt for å betale for dette, i stedet for å bare klare oss med fjorårets og jobbe mindre. Veksten kan jo stoppe fra begge sider: Kollidere med en vegg, eller at vi ikke gidder mer.
@mariusholm Men hva kommer veksten i form av? Sirkulærøkonomi bryter jo med den formen for forbruk veksten bygger på i dag. Apple-kursen faller når folk kjøper litt færre telefoner.
@mariusholm Julian Simon formulerte argumentet om at tilnærmet uendelig materiell vekst er mulig, fordi vi vil bli stadig flinkere til å utnytte naturressursene, i boka The Ultimate Resource.
@mariusholm “vi tåler noe materiell vekst” – ja, opp til et punkt. Og så må det materielle fotavtrykket slutte å vokse, ikke sant?
RT @dimmerwahr: The forever war. The forever fonts. The forever jacket design.
@mariusholm Men ikke mer og mer i det uendelige. Er det Julian Simon-argumentet du tenker på her?
@mariusholm Ikke evig. Det er bare plass til x turister i Venezia, y bomullsmarker i Usbekistan osv.
@mariusholm Altså kan ikke det materielle forbruket vokse evig. Veksten må bli ikke-materiell. Men er noe sånt mulig og meningsfullt? Det er dette jeg beskrev som Venezia-problemet i artikkelen.
RT @marterum: @BjoernStaerk “Grønn vekst, smart vekst, velg hva du vil så lenge du velger vekst” @KateRaworth er enig med du: https://t.co/…
@mariusholm Forsiktige reguleringer, ja, som ikke er tilstrekkelig for klimagasser. Og inntil vi faktisk ser klare tegn til (klima-)grønn vekst, er det vel lurt å ikke være skråsikker på at det faktisk vil komme.
@mariusholm Og jeg vil jo si at det teoretiske argumentet mot evig vekst (at velstandsøkning ender opp i en eller annen form for materielt forbruk, vs noe digitalt e.l.) er ganske sterkt. Så er spørsmålet mer om dette er noe vi behøver å forholde oss til noe. Og det tyder jo alt på at vi må.
Jeg skriver om hvorfor grønn vekst kanskje er umulig, og hva i all verden vi skal gjøre hvis vi ikke får det til. aftenposten.no/meninger/kroni…
Les også denne anmeldelsen jeg hadde i går om Ove Jakobsens nye bok om økologisk økonomi og anarkisme. morgenbladet.no/boker/2019/03/…
@mariusholm Jeg er enig for energi isolert sett. Der er spørsmålet mer om grønn vekst kan skje fort nok - og også der er det grunn til å være skeptisk. Men jeg er mindre optimistisk for miljøspørsmål generelt, dvs det materielle fotavtrykket vårt.
@mariusholm En grei løsning ville være å si at vi ikke krever vekst lenger. Det viktigste er å løse miljøproblene. Så sier vi ja takk til vekst hvis vi får det også. Men det kan ikke være premisset lenger.
@mariusholm Det du bør spørre om da er egentlig: Hvis vi får stoppet utslippene, samme hva som må til, vil vi fortsatt ha økonomisk vekst? Bare en annen måte å stille samme spørsmål på.
RT @TrulsGulowsen: Tankevekker fra @BjoernStaerk: Kan vi egentlig tro på en fortsatt vekstøkonomi som ikke setter et stadig større økologis…
RT @thorbjarnebore: “Hva kommer etter den vekstbaserte kapitalismen?» Alt fra økologiske økonomer som ser for seg en vekstløs steady-state-…
RT @TaleHaukbjork: Klimastreik i K-town 💚💚💚