Twitter-arkiv September 2019

<- Tilbake

2019-09-30

RT @forteller: VIKTIG:

Alle må vite at Xtra (med s) er Se og Hør-grenen av RZ.

Hvis du ser noen linke dit, tips dem om hvaslags farlig ha…

2019-09-30

RT @Essensielt_no: Styremedlem i Ytringsfrihetsforbundet vil forby forbrukerboikott. Finn feilen. twitter.com/shurika_hansen…

2019-09-30

RT @ruth_mottram: Found myself apologising for depressing a friend after I summarised latest #IPCC report - but what am I supposed to do?…

2019-09-29

RT @syklemil: I lys av enda en bedrift som ser ut til å gå for Rana Plaza-produksjonsstrategien: Hva er gode steder for gode t-skjorter?

J…

2019-09-29

RT @selsrud: På jobbreise med tog kan en, ja nettopp, jobbe underveis. Godt poeng! @hildechapman @BergHansenAS @MidtboeGjermund https://t.c

2019-09-28

Jeopardy, men i stedet for å formulere svaret som et spørsmål må du formulere det som tittelen til en sutrete kronikk om politisk korrekthet som begynner med ordet “når”.

-> 2019-09-30

“I denne tenkte situasjonen vil FNs klimapanel erklære korstog mot klimaskeptikerne.” “Når klima blir religion.” “Riktig!”

-> 2019-09-30

“Naboen din ender opp i Helvete for å ha gått i blackface, Gud gir hvilken begrunnelse?” “Når politisk korrekthet blir til religion, kan hvem som helst bli synder.”

-> 2019-09-30

(“Feil! I kristen teologi er vi alle syndere. Det riktige svaret er: Når politisk korrekthet blir religion, må man omvende seg kontinuerlig for å holde tritt med de skiftende standardene.")

-> 2019-09-30

“I hvilken situasjon kan vi gi minoriteter skylden for det de selv opplever som rasisme?” “Når egne valg blir til andres rasefordommer”

-> 2019-09-30

“I dette tilfellet er det ‘inte mysigt’ i snickerboa i Småland.” “Sverige: Når utryggheten tar overhånd.” “Hopp fallerej, helt riktig!”

-> 2019-09-30

“I hvilken nødsituasjon kan den forræderske eliten og deres arabiske medsammensvorne importere kvinneundertrykkelse og kjønnslemlestelse til Norge?” “Når politikernes popularitet og innvandrere er viktigere enn folkets frihet” “Riktig!”

2019-09-27

RT @snorrevalen: Et interessant øyeblikk i ukas @aftenpodden oppsummerer dissonansen mellom klimastreikerne vs. oss gæmliser. @TrineEilerts…

2019-09-27

@BardLahn Jepp men armed lifeboat er ikke mitt bilde.

2019-09-27

Tja. Joda? Det er aldri klart for meg konkret hvilke klimaaktivister som truer demokratiet. Det blir gjerne en variant av “vi kan f.eks nevne Jørgen Randers”. Her er det noen flere, men det er ulne greier, pluss det obligatoriske “husk Lenin”-avsnittet. fritanke.no/kommentar/det-…

-> 2019-09-27

Her er det jeg er redd for. En verden av bevæpnete livbåter: demokratiske og liberale for passasjerene, men nådeløse mot alle de som ligger i vannet.

2019-09-27

Foredraget jeg holdt om ytringsfrihet i Lillestrøm ligger nå på YouTube: youtube.com/watch?v=KPDYwp…

2019-09-26

RT @GauteEiterjord: Kva seier dokker, @NRKDebatt, skal me byrja å snakke om tiltak som faktisk kan kutte utslepp og stanse klimakrisa eller…

2019-09-26

RT @selsrud: Her er det vel bare ett fornuftig svar på problemet: Direktetog! Tar dere den ballen, @SJ_AB ? bit.ly/2mTFndO @kristi…

2019-09-25

Dette er 100% det jeg ville sagt om hvordan vi kan forholde oss til klimakrisen uten å bli gale, hvis jeg skrev like godt som @hhavrilesky. thecut.com/amp/2019/09/as…

2019-09-25

RT @eivindtraedal: All klimapolitikk er umulig, og alle miljøvernere gjør ting feil. dagbladet.no/kultur/all-kli…

2019-09-24

RT @jasonhickel: Something significant has happened. Prof Johan Rockström, one of the world’s leading sustainability scientists, has publi…

2019-09-24

RT @beaterast: Jeg skumleste Gretha Thunbergs taler fra før USA-turen. De etter har jeg hørt nylig. Bare en gang nevner hun at noen bør ha…

2019-09-24

Horten i kveld kl 18. twitter.com/BjoernStaerk/s…

2019-09-23

[Mann kommer opp til meg etter ytringsfrihetsforedraget i Bergen]

  • Arbeiderpartiet har et hemmelig politi som samarbeider med Schibsted om å slå ned på varslere
  • Nei det tror jeg nok ikke stemmer
  • Drittsekk

2019-09-23

@MadMullah @vygruppen Chat svarer raskere. Men Togferie på Facebook er kanskje bedre.

2019-09-23

I kveld i Bergen. twitter.com/BjoernStaerk/s…

2019-09-21

Overraskende marxistisk fra DnB. twitter.com/jenskihl/statu…

2019-09-21

Og et beslektet spørsmål: Er de som tjener penger på klimautslipp bevisste på hvor fort dette kan snu, og hvor langt det kan gå i motsatt retning når det først snur? twitter.com/andersskyrud/s…

2019-09-20

RT @seatsixtyone: Positive action. Hope it can be reduced to 0% in due course. twitter.com/ronpatz/status…

2019-09-19

Min kommentar til Eirik Løkkes artikkel om blågrønt samarbeid. vg.no/nyheter/mening…

2019-09-18

RT @PaarupMichelsen: Denne av @anne_jortveit har blitt lest av mange:

energiogklima.no/blogg/vi-ma-la…

2019-09-18

@sp00x Du kan se den på YouTube :) youtu.be/KPDYwp9wQPk

2019-09-18

RT @nieuhetene: Kunstnerisk anerkjennelse for Clemets kronikk:

nieuhetene.no/2019/09/18/kri…

2019-09-18

Men .. Frp-kronikken til @abidraja gir vel kun mening hvis det var starten på en “redde Venstre ved å utfordre lederen og risikere regjeringen”-plan. Hvis det bare var “nei nå skal jeg be Frp skjerpe seg, men obs der brukte jeg et litt for sterkt ord” blir det jo meningsløst.

-> 2019-09-18

@abidraja Hvis det var en “redde Venstre”-plan, må man jo bare satse 100% på at det ikke lenger straffer seg for sentrum-høyre å fornærme Frp. Vet ikke om det stemmer, men eneste måten å finne ut er å kjøre det helt i mål.

2019-09-18

RT @jasonhickel: It is astonishing, when you think about it, that the dominant belief in economics holds that no matter how rich a country…

2019-09-17

Neste mandag kl 19 snakker jeg om ytringsfrihet på Bergen offentlige bibliotek. facebook.com/events/3725509…

2019-09-17

RT @krangeloguro: “Ytringsfrihet annotert bygger også, i mine øyne, på en mer kjøttfull språkfilosofi .. [her] har ytringer alltid kontekst…

2019-09-17

RT @selsrud: CDU går inn for å doble flyskatten innenlands i Tyskland. Fredag 20. sept ventes det en “major climate package” fra den tyske…

2019-09-17

RT @HenrikGudm: Ny regering i Wallonien (Belgien) foreslår bla. moratorium for nye og udvidede veje som led i grøn mobilitetsplan. Den komm…

2019-09-16

RT @nottseter: Kanskje alle valgmedarbeidere bør henge opp denne @xkcd stripen på kontoret? xkcd.com/2030/ twitter.com/pati_gallardo/…

2019-09-16

RT @Kjafsolf: Fantastisk å se så mange i #eufemias en kald septembermorgen, nesten aldri sett en så stor flokk her før. Litt København-fee…

2019-09-16

Jeg skal til Østre Toten folkebibliotek i kveld kl 19 og snakke om grønn lykke og forbruk. Samme på Enebakk bibliotek på onsdag kl 19. (Og Horten neste tirsdag, Det gule huset kl 18.)

2019-09-15

RT @arildhermstad: Gode nyheter fra Tyskland! Insekter er faktisk storpolitikk, og det kreves ekstraordinær innsats mot insektdøden, https:…

2019-09-15

Podcasttips: Factually med Adam Conover. Alle de nyeste episodene er gode.

2019-09-15

RT @WolffElvevold:

2019-09-14

@rokje @DidrikSoderlind Men tipper denne er morsommere.

2019-09-14

Funnet på loppemarked.

2019-09-13

Fin gjennomgang i Morgenbladet av Ytringsfrihet annotert satt opp mot Frank Rossaviks bok. morgenbladet.no/boker/2019/09/…

-> 2019-09-13

Er forøvrig uenig i at det er sosialkonservativt å snakke om normer. Det kommer an på normene!

2019-09-13

@eottosen Men du snakker bare om rettslige sanksjoner, når det mest sannsynligvis er snakk om sosiale. Og det er du ikke alene om, for all del.

2019-09-13

@eottosen Hat generelt er ikke forbudt, og toleranse er i stor grad et sosialt spørsmål. Jeg finner ikke den dimensjonen i artikkelen din. Du skriver som om vi enten tolererer eller forbyr.

-> 2019-09-13

@eottosen Men jeg trekker ikke deg fram som ekstra rotete her. Det du skriver gjenspeiler heller en allmenn forvirring om grensen mellom det sosiale og et juridiske i toleranse og ytringsfrihet.

-> 2019-09-13

@eottosen Et mer relevant oppfølgingsspørsmål ville vært: Vil du fryse ut folk som tenker som meg? Vil du at mediene skal slutte å trykke det jeg skriver? Hvor strenge krav skal du stille til oss, og hvor hard skal fordømmelsen være?

2019-09-12

RT @kakrist: Det er faktisk ikke til å tro. twitter.com/jonasali/statu…

2019-09-12

@larseibo @eottosen Tvert i mot, det er mange lovlige ting vi ikke tåler, dvs bruker sosiale sanksjoner mot. Det er den mer sannsynlige betydningen her. Så ja, dette handler om toleranse, men ikke om ytringsfrihet i juridisk betydning.

2019-09-12

@andersheger Er vel ikke verre enn #takkskatt. En eller annen form for veiprising er en nødvendig del av en god storby, slik skatt er en nødvendig del av et godt samfunn. Riktig å være glad i det, og så får noen andre ta stilling til om det er lurt å si det.

2019-09-12

@WizWoof @vanebo @HFMarthinussen @supercamilla @eottosen Joda, det er bare å lese den nye boka mi om ytringsfrihet. haugenbok.no/Generell-litte…

2019-09-12

@WizWoof @vanebo @HFMarthinussen @supercamilla @eottosen Vel, det er et dumt spørsmål. Spesielt fra en kristen, som ofte er flinke på å navigere nyansene mellom godt og forbudt.

2019-09-12

@vanebo @HFMarthinussen @supercamilla @eottosen Det er akkurat det han spør om i setningen etter den jeg siterte.

2019-09-12

“Vil hun ta fra meg ytringsfriheten?” - @eottosen

Det er litt flaut at dette må gjentas omtrent hver gang ordet “ytringsfrihet” dukker opp i avisa, men det finnes altså en sosial dimensjon her av ting man ikke tåler men heller ikke vil forby. aftenposten.no/meninger/debat…

-> 2019-09-12

Altså, les Ytringsfrihet annotert. Seriøst. Dette er ikke bra nok. Vi kan ikke gå rundt i en permanent tilstand hvor vi bruker ordet ytringsfrihet på en så slurvete måte.

2019-09-11

@segrov Enig. Et fint sted å begynne for Høyre er å lese boka mi, som blant annet er et forsøk på å starte en dialog med den konservative høyresiden.

2019-09-11

@segrov Ikke ignorert: gått direkte til angrep på den. Med andre ord, plassert seg på den grønne aksen. Det som virkelig blir vanskelig er å ignorere aksen, late som om den ikke finnes, eller vifte den borte med noen Equinor-pressemeldinger.

2019-09-11

@segrov Nå svarer du på noe annet. Påstanden min var bare at den grønne aksen (for og mot) blir viktig, og at alle politisk interesserte må sette seg inn i hva som driver disse bevegelsene. Uansett hva man måtte mene om oljeindustrien.

2019-09-11

@segrov Mot hva? Er påstanden din at det ikke finnes noen vridning mot en grønn akse i norsk politikk i årets valg? At de nye stemmene til MDG og FNB handlet om .. noe annet?

2019-09-11

@segrov Bor i Groruddalen, ikke indre Oslo. Tok en stor omreise i land og strand i sommer, men det er kanskje noen bestemte steder du har i tankene? Uansett er det nok virkelighetsfjernt å ønske bort MDG og FNB (eller noe lignende). Den grønne aksen blir viktig i begge retninger.

2019-09-11

Min plan om å holde orden på alle terminalene og kodevinduene jeg har åpne ved å gi de som hører sammen samme farge har støtt på et problem: jeg begynner å gå tom for farger.

2019-09-11

Jeg er med i pastor Markus Kvaviks nye podcast for å snakke om synd og ateisme: podtail.com/no/podcast/sto…

-> 2019-09-17

Og denne uka også, med et lengre intervju: podtail.com/no/podcast/sto…

2019-09-11

Minivalgkommentar/kjøp-boka.

2019-09-10

Og til folk på høyresiden som har lyst til å prøve å forstå hvorfor grønne ideer inspirerer så mange velgere: Jeg skrev Jakten på den grønne lykken med blant annet dere i tankene. twitter.com/astronewth/sta…

2019-09-09

Siden flere av bodene i bygget fikk vannskader under forrige styrtregn, er kveldens klimatiltak, i forkant av ny flomfare i morgen, å bytte ut pappeskene i boden vår med plastbokser. #nyttklima

2019-09-09

Ah, det er sånn det fungerer! twitter.com/DoremusSchafer…

2019-09-07

@RuneSommerli Og det fungerer for mange. Spørsmålet er vel hvilke evner man har mest av: Improvisasjon over stikkord eller skrive + lese innlevende. Veldig høy fallhøyde på den første hvis man ikke får det til.

2019-09-07

RT @andersskyrud: Først slår vi varmerekordene, så slår vi nedbørsrekordene. Er samfunnet egentlig tilpassa at dette bare er et lite steg m…

2019-09-07

@jkBaltzersen Noen gjør det, men det er ganske høy terskel og stor fallhøyde. Selv prøver jeg å skrive en muntlig tekst.

2019-09-07

@BNMeling Antagelig. Samme sjanger.

2019-09-07

De morsomste tekstene å jobbe med er foredrag, fordi de lever og endrer seg over flere år. I dag har jeg fire slike foredrag liggende basert på bøkene mine (om synd, ytringsfrihet, forbruk og grønn lykke) som jeg plukker fram et par ganger i året og forbedrer. Gøy.

-> 2019-09-07

Mitt personlige tips til skribenter som vil holde foredrag: Bruk manus, skrevet med muntlig språk. Det blir ikke like bra som når de beste snakker uten manus, men med et godt manus du kjenner godt kan det bli ganske bra, iallfall ikke dårligere enn teksten.

-> 2019-09-07

Så da består jobben i å lage en god muntlig tekst i ro og mak på forhånd. Hvis du er som meg, er dette mye mye lettere enn å improvisere basert på notater og hukommelse. (Ja, jeg har prøvd.)

-> 2019-09-07

Tips 2: Jeg har manuset på en Kindle med stor skrift. En personlig teleprompter, uten blafring og rot med papir.

2019-09-05

@DidrikSoderlind Men den er bedre på norsk. På engelsk er det bare et dårlig ordspill. På norsk blir det en slags dødsforaktende splatterhumor.

2019-09-05

@DidrikSoderlind Det er ikke mer enn ca et år siden jeg skjønte at den vitsen er ment å være på engelsk.

2019-09-04

RT @EricHolthaus: This terrifying first-hand account of Hurricane #Dorian is literally breathtaking. This is the same man who rode out Typh…

2019-09-04

Noen som har tips? twitter.com/EdvardDa/statu…

2019-09-04

RT @aft_meninger: I sommer gjorde vår familie et eksperiment, skriver Bjørn Stærk: Hvor lett er det å dra på elbilferie i Norge? Slik gikk…

2019-09-04

RT @Oysteib: @BjoernStaerk Søstera mi køyrde Fusa-Italia med Tesla i sommar. Rapporterte om ein strålande tur.

2019-09-04

RT @ThAOSteen: @BjoernStaerk Haha, kommentarfeltet ble som forventet. Hvis du ønsker, så er full statistikk her: docs.google.com/spreadsheets/d…

F…

2019-09-04

Det er faktisk helt tilfeldig at saken min om å dra på elbilferie til bl.a. Sunnmøre kommer på trykk noen få dager etter at Sylvi Listhaug påstod at du ikke kan kjøre elbil fra Oslo til Sunnmøre. aftenposten.no/meninger/kroni…

-> 2019-09-04

Og takk til @ThAOSteen for fortellingen om hans langt mer imponerende elbiltur til Spania.

-> 2019-09-04

@ThAOSteen Den kognitive dissonansen jobber på spreng i kommentarfeltet. Liker-bil-men-hater-elbil-på-trass blir en morsom kombinasjon i årene fremover.

-> 2019-09-04

[kjører bensinbil i flere tiår] [hører om elbiler]

  • Ja, men tenk på hvor mye CO2 som slippes ut i produksjonen da!!

-> 2019-09-04

Ja, selvfølgelig er ikke elbil “bra”. Mange som kjører bil til hverdags i storbyområdene bør selge den og bytte ut med buss, tog, sykkel og delebil. Men gitt at du trenger å kjøpe en ny personbil og ikke har uvanlige behov? Antagelig bør det være en elbil.

-> 2019-09-04

“Men hAr du IKKE HØRT om arbeidsforholdene i GRUVENE I KONGO din miljøfanatikerHYKLER!!”

Jo, altså, viet mye plass til sånt i Jakten på den grønne lykken. Og hvis elbilhatet har gjort deg oppmerksom på den mørke siden av forbrukersamfunnet, så er det da godt for noe.

2019-09-03

RT @forteller: Det burde være mer enn nok til en eksklusjonssak mot leder for Nordre Aker FrP i denne tråden. Men som kjent kan man gjøre o…

2019-09-02

@Lassefredheim @mhagelia @eivindtraedal Med Tesla da? Ser de har noen ladestasjoner der. Men andre biler vil vel slite litt?

2019-09-02

@mhagelia @eivindtraedal Listhaug snakker om 2025. Allerede i dag kommer du deg nesten over alt i Norge med en ikke alt for gammel elbil, unntatt Finnmark.

2019-09-02

@eivindtraedal Haha sendte akkurat avgårde en artikkel om elbilferien vår i sommer som gikk til .. la meg sjekke .. Sunnmøre.

2019-09-01

RT @ShoaibSultan: En av de beste og viktigste tekstene sist uke. dagbladet.no/kultur/ikke-ra…

2019-09-01

RT @forsberg: Klimaendringene er her allerede. Og de stinker. twitter.com/andersjoha/sta…

2019-09-01

Som ateist er det litt stas å få Å sette verden i brann sitert flere ganger i biskop Reinertsens NRK-gudstjeneste (fra 25:30). radio.nrk.no/serie/gudstjen…

-> 2019-09-01

Det underlige er at jeg skrev boka mest for ikke-kristne som lurer på hvordan de skal forholde seg til den kristne arven, men den har slått an best blant nettopp kristne. Ting har endret seg siden Hallesby og Øverland.

-> 2019-09-01

Det er uansett en bok som har ligget i bakgrunnen for alt jeg har skrevet siden, spesielt om miljøspørsmål. Mange sliter med å forstå hvilken retning jeg har beveget meg de siste årene. En del av svaret ligger i arbeidet med denne boka.

<- Tilbake