Twitter-arkiv Mars 2020

<- Tilbake

2020-03-31

RT @MortenMyksvoll: Kan altfor lite om dette, men denne artikkelen er interessant om Erna Solbergs store nyheit i dag. https://t.co/poLOdJ

2020-03-31

RT @CT_Bergstrom: Thread covering from this morning’s @sfiscience flash workshop on #COVID19 and how we emerge from our current lockdown wi…

2020-03-31

RT @dhh: What pains me about Zoom being such sleazeballs when it comes to both security and privacy is just how unnecessary it is. They hav…

2020-03-31

RT @anna_kvam: TRÅD: Leser at enkelte mener studenter sutrer om dagen. Vel, la meg dra dere gjennom noen helt reelle, og vanlige livssituas…

2020-03-31

RT @NorAndreas: twitter.com/Norskoljeoggas…

2020-03-31

RT @kjetilhope: Pilatus vasket sine hender, Jesus ba Thomas stikke fingrene i såret sitt, hvem var det beste forbildet?

2020-03-31

RT @Mathbarra: Denne var underlig, og det forblir uklart for meg hva de egentlig mener.

Forfatterne argumenter for at #corona-epidemien vi…

2020-03-31

RT @leorahorwitzmd: After a week on #COVID19 service, I have some non-clinical reflections for #hospitalists. This is NOT your regular ward…

2020-03-31

RT @andersskyrud: Jeg synes denne lederen fra The Lancet (som ellers er det mest interessante tidsskriftet innen medisin blant de “store, t…

2020-03-31

RT @TrollkrittIda: Mer om åffer #våronna blir vrien i år.

2020-03-30

RT @DoremusSchafer: Spikeren på hodet. vg.no/nyheter/mening…

2020-03-30

RT @beaterast: Blogg: Ta det med ro, ingenting er under kontroll

beatesrasteplass.wordpress.com/2020/03/30/var…

2020-03-30

RT @sigvei: Med mindre kilden publiseres, vil de toneangivende miljøene innenfor it og sikkerhet anbefale folk å la være å installere appen…

2020-03-30

RT @jenheemstra: You might have heard about the new test that can detect #COVID19 in 5 min. And, you’ve almost definitely heard about the t…

2020-03-30

RT @GidMK: My new piece in @ScienceAlert - why herd immunity won’t save us from #COVID19 #coronavirusaustralia

sciencealert.com/why-herd-immun…

2020-03-30

RT @DidrikSoderlind: Johan Galtung synes nazipamfletter er gode kilder til (((hvem))) som styrer media, og påstår at jødene redigerer Wikip…

2020-03-30

RT @opsahle: Som del av en dugnad 3D-printer jeg ansiktsskjermer til helsepersonell. Leverte i dag første ladning - til min fastlege. Og fi…

2020-03-29

@opsahle @jarlela @jonwesselaas @ThAOSteen @Prebens Ja det er gjennomtenkt.

2020-03-29

Jepp. Dette er den ene tingen jeg faktisk kan noe om. Legg ut kildekoden. Hvis du tror du ser en god grunn til å holde den hemmelig, tar du antagelig feil. twitter.com/jonwesselaas/s…

2020-03-29

RT @NoahHaber: Intervening in misinformation right now is brutally hard work, but I wanted to share something a bit personal about why we d…

2020-03-29

RT @PeterHuggler: Min underviser, sagde på første dag af jurastudiet: “Når folk forsøger at gøre menneskeliv op i penge, skal modsvaret vær…

2020-03-29

RT @jburnmurdoch: Thread

Here’s the problem with per-capita stats for coronavirus: • Switzerland has seen ~same pace of outbreak as everyw…

2020-03-29

RT @kennwhite: This thread is stunning. The lead French investigator and team behind that non-randomized chloroquine paper has a history of…

2020-03-29

RT @hildabast: Phew! Covid-19 vaccine on fast track in Oxford, hoping to beat the usual 12-18 mths. They’re running steps in parallel, recr…

2020-03-29

RT @Ingunnme: Oslo universitetssykehus undersøker hvordan koronaviruset sprer seg i Norge og inviterer alle til å delta. Kom igjen! Det er…

2020-03-29

RT @PeterKolchinsky: If you are hearing about #covid19 “reinfections” in Asia, I can offer you my take as a virologist. The best explanatio…

2020-03-28

RT @pallaskatt: En av de artigste tingene med å ha to land er alle de klin like debattene der folk roper opp om hvor TYPISK NORSK og hvor T…

2020-03-28

RT @andersskyrud: Vennligst delta i forskning. Det er ikke så mange som blir med i sånne studier som du tror, så jeg håper du tar deg tid.…

2020-03-28

RT @TidsskriftetP: - Verden må tenke nytt om hvordan økonomien skal fungere, dersom den skal jobbe for oss, ikke mot oss i denne krisen. Da…

2020-03-28

RT @Prebens: Epidemisk dilemma. Det er ingen enkle løsninger i kampen mot koronaepidemien. Alle strategier er eksperimenter som har store o…

2020-03-27

RT @normannstoylen: @CSpange Her er eksempel på ansiktsmasker produsert av private, disse er på vei til Legevakten i Oslo. https://t.co/Cy1

2020-03-27

@perbl Hysj, jeg prøver å presse opp prisen.

2020-03-27

Dagens personlige trolley-dilemma: Brettspillet Pandemic er utsolgt og jeg burde derfor kunne tjene store penger på å selge min utgave. Men den ligger hos foreldrene mine. Er det en økonomikommentator tilstede som kan hjelpe meg med en kost-nytte-beregning?

2020-03-27

RT @hankchizljaw: Happy Friday, everyone 👋

Some of you are at the end of a hard first week of home-schooling, so you might be looking for…

2020-03-27

RT @PeterMartin_PCM: So you’re going crazy under lockdown?

I know the feeling. I’ve been in Beijing for the last two months. My housemate…

2020-03-27

@JegErBareVetle @andersskyrud Jepp. Ikke minst fordi dette er så inngripende. Nødvendig for tilliten til løsningen og myndighetene generelt at hvem som helst kan analysere koden.

2020-03-27

RT @mlipsitch: Tonight #DeborahBirx stated that models anticipating large-scale transmission of COVID-19 do not match reality on the ground…

2020-03-27

RT @AdamJKucharski: “The ability of SARS-CoV-2 to effectively spread globally, including in warm and humid climates, suggests that seasonal…

2020-03-27

RT @AdamJKucharski: Recent estimates (including our analysis led by @timwrussell: eurosurveillance.org/content/10.280…) have suggested 0.5–1% of COVID-1…

2020-03-27

RT @BallouxFrancois: #COVID19 seasonality remains a big unknown. As long as there no immunity in the population, even reduced transmission…

2020-03-26

RT @dhh: “Our business model is to provide a paid service to users who need additional features on top of the FREE version, and does not re…

2020-03-26

RT @andersskyrud: Kanskje det viktigste og beste som har blitt skrevet hittil, syns jeg. Jeg skjønner at ekte epidemiologisk vitenskap kan…

2020-03-26

RT @statsepi: COVID-19 won’t be about maverick thinkers and radical new ideas, or dilettante academics dabbling outside their CV. It’s abou…

2020-03-25

RT @Prebens: I går kom risikovurderingen til @Folkehelseinst fhi.no/publ/2020/covi… I dag kom risikovurderingen til @ECDC_EU https://t.co/

2020-03-25

Nå har det gått så langt at DN har sluttet å vise kronekursen, og begynte å vise .. koronakursen.

..

..

Og ellers er mentalhelsen fortsatt stabil.

2020-03-25

RT @DanHopp: Still can’t believe they ran this column

2020-03-25

RT @OzKitsch: When homeward bound in crowded train With Influenza near Just smoke a pipe - a GBD And clear the atmosphere

Pic: @smh 191…

2020-03-25

RT @trvrb: A thread on #SARSCoV2 mutations and what they might mean for the #COVID19 vaccination and immunity, in which I predict it will t…

2020-03-24

RT @OdaRygh: Spalta mi i DT er avsluttet. Jeg tar nå mot frierier fra mediehus og/eller andre. Ord selges.

2020-03-24

@mohamabd86 Jeg vet ikke helt jeg. Jeg skulle gjerne sett dette utdypet i en kronikk.

2020-03-24

RT @CT_Bergstrom: 1. I suppose because I’m an evolutionary biology who has worked on emerging infectious diseases for 20 years, a number o…

2020-03-24

RT @Zealuu: Kanskje er Jobs bok en bedre analogi, for i dette tilfellet belønnes neppe den blinde troen - og det er nesten helt sikkert at…

2020-03-24

Det er jo en slags abrahamsprøve dette, for de troende. “Ja hei, Abraham, det er meg, Økonomien. Du har adlydt meg trofast i mange år. Nå skal du ta de gamle og kronisk syke i familien din, legge dem på et alter og ofre dem for min skyld.”

-> 2020-03-24

Eller kanskje omvendt: “Hei, Økonomien, det er meg, din trofaste tjener. Jeg hører at du sliter litt for tiden? Jeg bare lurte på om du kanskje tror det ville hjulpet om jeg ofrer et familiemedlem til deg? I så fall er det bare å si fra, altså.”

2020-03-24

RT @KathrineHarstad: På kønnet. twitter.com/twitrarn/statu…

2020-03-24

RT @CostaSamaras: Think tank folks who aren’t public health experts: you really don’t have to offer up a contrarian take on the pandemic to…

2020-03-24

RT @Craig_A_Spencer: Thank you everyone for your incredible messages of support and encouragement.♥️

Many of you asked what it was like in…

2020-03-23

RT @kaveh_rashidi: Kan alle uten relevant utdannelse og kompetanse slutte å uttale seg om medisinske og epidemiologiske problemstillinger?…

2020-03-23

RT @notjessewalker: Your morning image.

2020-03-23

@tyb_garbage Nei

2020-03-23

RT @audunlysbakken: Uansett hva man måtte mene om konklusjonen: Dette er tydelig kommunikasjon om hvordan helsemyndighetene tenker, slik åp…

2020-03-23

@DoremusSchafer @espenteigen Men man må ha sympati med folk som har satset så hardt på å løse alle problemer med én bestemt modell, og havner i en situasjon hvor den modellen er ubrukelig.

2020-03-23

RT @ruth_mottram: Now the tourists have stopped coming, a whole bunch of apartments are appearing for long-term rent (presumably previously…

2020-03-23

RT @FilterNyheter: Optimisme i Danmark, innstramminger i New Zealand: filternyheter.no/23-mars-korona…

2020-03-22

RT @yasmin_khan: This is too real

2020-03-22

RT @Prebens: Meld fra dersom du tror du har koronasmitte så hjelper du @folkehelseinst å få oversikt helsenorge.no/koronavirus/ko… #covid19

2020-03-22

RT @kakape: Hard to believe that it is a month ago today that I wrote this thread. Feels like yesterday but also like eons ago. Looking bac…

2020-03-22

RT @johnharris1969: Sunday Times today. Oh God, no

2020-03-22

RT @monaeltahawy: Pay attention to what regimes do under cover of #CoronavirusPandemic #USA twitter.com/timkmak/status…

2020-03-22

RT @GidMK: So, everyone has been making graphs of the number of cases of #COVID19 and #coronavirus

You know, they look a little like this…

2020-03-22

Funnet i bokgruven: Vi var i Sovjet, av Lise Lindbæk m.fl. 1951. bokgruven.no/@bjornstark/10…

-> 2020-03-22

Forøvrig er bokgruven.no en tilnærmet koronafri sone for tiden. Den er åpen for alle som vil snakke om ting de leser. For min del går det mest i gamle reiseskildringer.

2020-03-22

RT @GidMK: So, everyone’s freaked out by those viral articles written by a tech guy arguing that there are hundreds of thousands/millions o…

2020-03-21

RT @statsepi: We are in the midst of reviewing this pre-print, and I’m frankly flabbergasted to see it published virtually unchanged in a j…

2020-03-21

RT @AdamJKucharski: Average social contacts in Wuhan declined from 15 per day to 2 after COVID-19 control measures went in. Reproduction nu…

2020-03-21

RT @KimVesto: En tråd om vetenskapen kring att stänga skolor för att minska smittspridning av coronaviruset!

Mycket prat om coronaviruset…

2020-03-21

“Although most cases are mild or even entirely asymptomatic, the recent outbreak indicates that severe DKE-19 primarily affects men ages 24–36 working in tech” medium.com/@noahhaber/fla…

2020-03-21

RT @Oslokommune: @LinnStalsberg Vi har ingen forbud mot ferdsel. Men rådet nå er å holde seg til sitt lokalmiljø, og unngå unødvendige æren…

2020-03-21

Funnet i bokgruven: På reise i Norge - fra Christiania til Vadsø i 1854-55, av Frederick Metcalfe. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-21

RT @ellyhowse: Please don’t share or ‘like’ tweets by famous people who claim that disease epidemiology & modelling is ‘simple maths’. This…

2020-03-21

RT @VegarKulset: «Covid-19 er dødelig for et relativt stort antall mennesker i alle aldre hvis den forblir ubehandlet.»

«Intensivbehandlin…

2020-03-21

RT @GidMK: Just finished modeling the coronavirus spread based on cases thus far and according to my detailed model with beautiful consiste…

2020-03-21

Jeg er ambivalent til stoisk filosofi, fordi den fører til apati i møte med problemer vi faktisk kan løse politisk. Men akkurat i år må vi ha iallfall sånn 50% Epiktet innabords for å takle alt som skjer nå som vi ikke kan påvirke.

-> 2020-03-21

Altså, vi må våge å tenke like stort som krisen for å redusere skaden. Men det er veldig mye som forsvinner nå - drømmer, planer, eiendeler, trygghet - som vi bare må la gå fra oss uten å klage unødig.

-> 2020-03-21

Tror også at mye av det som kommer av meninger om epidemibekjempelse fra ikkeeksperter handler om å gjenvinne en følelse av kontroll gjennom å angripe problemet på det øverste nivået, i stedet for å holde seg til det nivået man eventuelt kan noe om og kan gjøre noe med.

2020-03-21

@mikkelickski Du spør som om vi har noe valg. Det er både en god og en dårlig ting, og det er ingen måte å hindre det på. Vi må bare gjøre det beste ut av det.

2020-03-21

Tror en av følgene av koronaepidemien blir å gjenåpne det politiske mulighetsrommet. I alle retninger, gode og dårlige. Farvel til There Is No Alternative.

2020-03-21

RT @andreabagnato: In Italy it’s been now ten days of nationwide restrictions - the first country in the world to do so. I want to summaris…

2020-03-20

RT @adamconover: In a time when certainty is in short supply, it was beyond reassuring to have Dr. @ashishkjha of Harvard Global Health ans…

2020-03-20

RT @HoemIversen: Det er tid for BRAKKESYKEBINGO!

2020-03-20

Ikke uventet har min favorittkunnskapsformidler Adam Conover et bra koronaintervju: earwolf.com/episode/the-tr…

-> 2020-03-20

Amerikansk kontekst men tror mye er relevant her også, så som at de neste ukene vil gi kunnskap som gjør det mulig å legge en plan for de neste 18 månedene. Og at ingenting vil bli som normalt i denne perioden.

2020-03-20

@hitthebutton @palodegard Enig om innsyn generelt. Men jeg tror ikke du har grunnlag for å si at å offentliggjøre kildekoden vil redusere leveransetiden for denne konkrete endringen.

2020-03-20

@hitthebutton @palodegard Jeg kjenner ikke NAVs system men har jobbet med diverse store offentlige IT-systemer. Finner det ikke vanskelig å tro at flaskehalsen er kompleksiteten i løsningen, ikke mangel på ferske øyne som leser kode.

-> 2020-03-20

@hitthebutton @palodegard Ref The Mythical Man-Month: cs.drexel.edu/~yfcai/CS451/R…

2020-03-20

RT @NAChristakis: Let’s talk about what happens if you get COVID19 and recover. Are you immune to the disease? How long does the immunity l…

2020-03-20

RT @JeremyKonyndyk: As US nears a week of quasi-shutdown and the economy continues to tank, the obvious question is: how long can this last…

2020-03-19

RT @andersskyrud: Jeg har skrevet en analyse om pandemien for @FilterNyheter, der jeg tar opp noe av det som har blitt mest diskutert de si…

2020-03-19

RT @kiheger: Vurderer å lese høyt fra balkongen noen av mine beste tweets.

2020-03-19

RT @OdaRygh: Forlaget mitt har minnet meg på at jeg faktisk har skrevet ei bok om krisetider, og at den fremdeles er til salgs og at jeg bu…

2020-03-19

RT @AlexSteffen: As someone who has spent essentially my entire adult life on what one friend calls “the apocalypse beat” (I’m a climate fu…

2020-03-19

Dette er nok gode råd for alle som er heldige nok til å kunne jobbe nå. Ikke krev for mye av deg selv. Tenk langsiktig. twitter.com/ProfAishaAhmad…

2020-03-19

RT @Unni_Gopinathan: Har lest. Minst en av disse er en inspirerende fagperson jeg har stor respekt for.

Vi har en alvorlig situasjon,det e…

2020-03-19

RT @ProfAishaAhmad: Academic peeps: I’ve lived through many disasters. Here is my advice on “productivity”. First, play the long game. Your…

2020-03-19

RT @trvrb: I’ve been mulling over the @MRC_Outbreak modeling report on #COVID19 mitigation and suppression strategies since it was posted o…

2020-03-18

Som regel gjelder det å holde kjeft.

2020-03-18

RT @andokl: Denne er god aftenposten.no/meninger/debat…

2020-03-18

RT @andersskyrud: Det er litt å bli motløs av Debatten i går, men jeg blir enda mer motløs når jeg ser tweetsa @Prebens får i etterkant. De…

2020-03-18

Hjemmebarnehagekontor uke 2. Sitter og lurer på om Afrika sendte brevet tilbake til månen eller til Mikkel Rev. Mentaltilstand ellers akseptabel.

2020-03-18

RT @JennyENicholson: If you MUST leave your home for supplies, please be courteous and wear an eccentric outfit to signal which genre of ap…

2020-03-17

RT @andersskyrud: Nå har jeg endelig lest denne, så takk til de som har sendt meg den. Dette er sjølsagt folk med enormt mye mer erfaring i…

2020-03-17

@SigneBSoelberg Neida, vi har bare ikke gått langt nok i latskapen. I bygget vårt har vi knapper med sensor som du ikke trenger å trykke på.

2020-03-17

RT @Scarfolk: Here is the latest advice. scarfolk.blogspot.com

2020-03-17

RT @PJYstehede: Siden universiteter, høgskoler og biblioteker er stengt og mange jobber hjemmefra, sitter de fleste uten tilgang på viktig…

2020-03-17

RT @KnutOlavAmas: Virusepidemien setter norsk kulturliv og offentlighet i en svært vanskelig situasjon. Stiftelsen Fritt Ord ønsker derfor…

2020-03-17

RT @alexebarker: Please read this Imperial College study in full if you can. It’s an overwhelmingly powerful account of what we all face ov…

2020-03-17

RT @sebduchene: theconversation.com/the-coronaviru…

  • No evidence of new strains. SARS-CoV-2 evolves much slower than flu.
  • Population age structure o…

2020-03-17

RT @mollytolsky: Pro-tip for couples suddenly working from home together: Get yourselves an imaginary coworker to blame things on. In our a…

2020-03-17

@andersheger @DoremusSchafer Alle som jobber i forlagsbransjen vet vel at boksølet renner inn. Målet er å hindre det i å renne ut igjen også.

-> 2020-03-17

@andersheger @DoremusSchafer Og hvor kommer boksølet fra? Boksvin.

2020-03-17

@DoremusSchafer Alle henger seg opp i “boksvin” , ingen berømmer “korontenestrategi”. Typisk.

2020-03-16

Vår foreløpige korontenestrategi er å avslutte dagen med boksvin og teite filmer. I går Gremlins, i dag Fletch. Det viktigste er å unngå å begynne å synge på balkongen.

2020-03-16

RT @alexwickham: NEW: The UK only realised “in the last few days” that attempts to “mitigate” the coronavirus pandemic would not work, and…

2020-03-16

En mulig oppklaring av hva britene driver med (ikke flokkimmunitet), og hva kritikken de får går ut på (overdreven frykt for behavioral fatigue). twitter.com/edyong209/stat…

2020-03-16

RT @JarleHeitmann: Hvem har rett? Sverige, Finland og Storbritannia har ihvertfall en annen tenking enn den i Norge. Eller er det bare fore…

2020-03-16

@andersskyrud Usikker. Sliter med å vurdere hva som ligger bak ulike påstander.

2020-03-16

@andersskyrud Min forståelse av kritikken var ikke at de har resignert, men bruker spekulative modeller som kommer utenfra epidemiologien?

2020-03-16

@jaxroam @andersskyrud Jeg mener autoritetene du bygger på for det du skriver nå. Det er mange meninger som flyter rundt, og jeg er mest interessert i de som har nok formell, relevant kompetanse til å kjenne begrensningene for sin egen kunnskap.

2020-03-16

@jaxroam @andersskyrud Hvilke kvalifikasjoner eller autoriteter støtter du deg på her?

2020-03-16

@andersskyrud Har de valgt samme måte å håndtere på, og hva er den måten sånn egentlig? Sliter med å forstå hva som er faglig uenighet og hva som er politikk og dumskap i alt dette.

2020-03-16

RT @andersskyrud: Jeg er ikke så glad i den idioterklæringa av den britiske (og svenske!) håndteringa av pandemien. De har noen av verdens…

2020-03-15

RT @JeremyKonyndyk: This from @BillHanage is the piece I’ve been waiting to see debunking the apparent UK strategy. I defer to him on the e…

2020-03-15

RT @virrvarr: Kjære alle som har hjemmekontor og stengt barnehage i morgen: Jeg har laget en ny, gratis #brillebjørn-bok til deg og spilt d…

2020-03-15

RT @Mathbarra: Til alle som følger #corona-tallene til feks. VG: vær svært varsomme med å trekke noen konklusjoner om tidstrender fremover.…

2020-03-15

RT @Prebens: @tweetingtony @JonLaake De mer robuste indikatorene er jo sykehusinnleggelser, intensivinnleggelser og død.

2020-03-15

RT @andersskyrud: Årsaken til at de enkleste epidemiske modellene ofte overestimerer det endelige antallet sjuke er fordi de antar “random…

2020-03-15

@Zicon @NorAndreas Stress med familie i Storbritannia nå. Har hørt så mange fortellinger om nedskjæringer i helsevesen og sikkerhetsnettet ellers. Og så dette eksperimentet på toppen.

2020-03-15

RT @olgaloblova: I wrote my dissertation on why experts (epistemic communities) sometimes fail to turn their well-founded advice into polic…

2020-03-15

RT @DrEmmaFrans: Lancet publicerar en lägesrapport från Italien. Bland de döda är åldern en tydlig riskfaktor, men också manligt kön. Vikti…

2020-03-15

Funnet i bokgruven: Transasia av Max Reisch, 1939. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-14

RT @BallouxFrancois: I should be qualified to comment on the covid-19 pandemic. I’m a computational/system biologist working on infectious…

2020-03-14

Spørsmål til de som kan dette: Ligger Sveriges koronaplan egentlig ganske nær den britiske? Er det en reell faglig uenighet som gjør at land velger ulikt om hva som skal stenges eller er det ikke-faglige faktorer (eller andre fag) som avgjør? twitter.com/AgnesWold/stat…

2020-03-14

Dette har vært uka hvor ting endrer seg fra time til time. Har en vond følelse av at tiden fremover vil handle mer om å vente tålmodig mens dårlige nyheter tikker inn.

2020-03-14

RT @ExumAM: I see a lot of parents sharing the stay-at-home schedules they have set up for their kids. @NatalieGExum and I have three kids…

2020-03-14

RT @gerrycanavan: When Philip K. Dick was quarantined he wrote 147 novels, only 89 of which were published and only 26 of which were word f…

2020-03-14

RT @jasonhickel: It feels a bit like we in the UK are the non-intervention control group of a giant clinical trial to which we have not con…

2020-03-14

RT @mattzarb: Irish TV doing a much better job of interrogating what the government’s strategy means than UK journalists https://t.co/qXz1F

2020-03-14

@periferien_ @Jernkjeve Helsevesenet i UK har i motsetning til i Norge vært gjennom en lang periode med austerity. Det samme med velferdsordninger generelt. Har beveget seg flere steg nærmere USA.

2020-03-14

@Jernkjeve @periferien_ Tilstrekkelig medisinsk hjelp er nøkkelbegrepet der. Bedre å bomme på riktig side av kapasiteten tror jeg.

2020-03-14

@periferien_ Ja for meg virker det smartere å kanskje overreagere først og så roe ned. Det er også noe med det å gjøre bruk av folks krisemodus. Det blir jo ikke panikk når man erklærer krise, annet enn på børsen. Det blir samhold og fokus.

2020-03-14

RT @SFAckley: As someone who did an ID epidemiology dissertation, I’ve largely stayed away from commenting on #COVID19. I don’t feel I have…

2020-03-14

Ukas nyord: Koronakroner.

2020-03-13

@soilandreyes En i Manchester skal på ferie til Spania om et par dager.

2020-03-13

Ut fra det kona hører fra familie og venner i Storbritannia er de minst en uke bak oss i å ta pandemien på alvor. Dette blir trist.

-> 2020-03-14

Interessant spekulasjon om hva den britiske koronaplanen er: twitter.com/iandonald_psyc… For meg høres det overmodig ut å planlegge noe så ukontrollerbart. Men jeg kan jo ingenting om dette.

2020-03-13

RT @beaterast:

2020-03-12

Som en introvert som liker familien min og har sykling som eneste utendørsglede føler jeg at jeg ikke er nødt til å ofre så mye i ukene eller månedene som kommer.

2020-03-12

RT @shaun_vids: imo, the best sort of economic system is one so fragile that we need to pretend a pandemic isn’t happening to avoid frighte…

2020-03-12

RT @Oysteib: -Kva irriterer du deg over i dag då, Øystein? -Jo, i dag irriterer eg meg over dei der “hø hø, no er alle nordmenn koronaekspe…

2020-03-12

RT @FilterNyheter: I denne tråden vil vi løpende oppdatere gjennom dagen hvilke konkrete korona-tiltak med betydning for vanlige innbyggere…

2020-03-12

RT @EuropeansPod: Europeans often think of colonialism as something that brought roads and railways to the countries we colonised. We did a…

2020-03-12

RT @opsahle: La oss lære av andre: Kina stengte ned Wuhan idet de passerte 444 diagnostiserte, og det ga resultater. Viktig å forstå: Det r…

2020-03-12

RT @benphillips76: ❤️❤️❤️ To beat #Covid19, listen to this Italian grandma.

2020-03-12

RT @JonasSchroder: Vi har kørt varer ud til butikkerne hele natten. Vores leverandører er klar - fødevareforsyningen her i landet er på pla…

2020-03-12

RT @mattlundy33: Airbnb hosts are freaking out right now. In a Facebook group for Toronto hosts, one said: “I quit my full time job to do […

2020-03-12

Kanskje på tide å lese Antifragile igjen og se om den har holdt seg, i lys av alt som har skjedd i tiåret siden (inkludert forfatterens twittergalskap). Jeg tenker iallfall mye nå på hvor unødvendig skjør jakten på 100% effektivitet har gjort økonomien.

-> 2020-03-12

“Hei, jeg har en idé til et økonomisk system som gjennom å koble alt sammen med alt vil maksimere vår utnyttelse av tid, mennesker og ressurser!” “Hva skjer hvis vi må roe ned mens vi løser en uventet krise da?” “Haha ja da kollapser alt. Så det må vi unngå.”

2020-03-12

Interessant artikkel om overreaksjoner i starten av kriser som en normal og ikke veldig farlig refleks som gjør en bedre egnet til å håndtere de virkelig store problemene når de kommer. psandman.com/col/teachable.… twitter.com/M_B_Petersen/s…

2020-03-12

RT @EmoPhilips: as if we needed more bad news

2020-03-12

RT @martior: Jeg har begynt å samle en liste over digitale sammarbeidsverktøy for hjemmekontor. Tips til andre verktøy som ikke krever serv…

2020-03-11

RT @Ruter: Reiseråd: Hvis du har mulighet, reis utenom rushtid eller ta hjemmekontor. Vurder sykkel og gange for å gjøre plass til de som m…

2020-03-11

RT @opsahle: Update 10th March. Many new cases confirmed in Norway since yesterday, exponential growth confirmed. New on the graph: Growth…

2020-03-11

RT @faktisk_no: Et kjedebrev fra en «italiensk lege» har fått stor spredning, og inneholder potensielt skadelig feilinformasjon om koronavi…

2020-03-11

RT @_cingraham: Oh wow: leaked emails suggest Norwegian Cruise Lines is using coronavirus misinformation to persuade customers not to cance…

2020-03-11

@kjetilhope Meningen med levingen

2020-03-11

RT @billmckibben: Basic point about coronavirus: biology is real Basic point about climate crisis: physics is real You can’t spin them, you…

2020-03-11

RT @T_Inglesby: This thread is about why we will need social distancing measures in the US, what the goals of them are, and the need to rej…

2020-03-10

RT @AgnesWold: Nu tycks det dessvärre som vi har fått inhemsk spridning av corona-viruset eftersom det dykt upp fall i Stockholm och i Kung…

2020-03-10

RT @dhh: A lot of people are about to witness the bubble bursting on “magic only happens when we’re in a room together” for themselves. Enj…

2020-03-10

RT @andersskyrud: Det virker som at den mest populære meninga man kan ha nå er at vi burde kjøre på med langt kraftigere tiltak mot koronav…

2020-03-10

RT @FryRsquared: It’s an extraordinary coincidence. But for me, the most powerful bit of the original tv prog was this:

This is our 2018…

2020-03-10

Funnet i bokgruven: When Christians First Met Muslims - A Sourcebook of the Earliest Syriac Writings on Islam, av Michael Philip Penn, 2015. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-10

RT @thisdiegolopez: It’s been brought to my attention not every single human being has had the privilege of watching this phenomenal German…

2020-03-10

RT @DidrikSoderlind: “Takk” til dem som kommer ilende til for å forsvare Lena Andreassen, og dermed beviser poenget mitt. Bagatelliseringen…

2020-03-10

Filmtips, Amazon Prime: Den fine og uhøytidelige musikkfilmen 24 Hour Party People fra 2002. Joy Division, Happy Mondays og Steve Coogan.

2020-03-09

RT @juliaoftoronto: Covid-19 hit during cold/flu season.

Wondering if you might have the virus?

This chart on #covid19 v. cold v. flu i…

2020-03-09

RT @opsahle: Oppdatert graf med tallene for 9. mars. Nytt land lagt inn: Tyskland. Gode nyheter for Norge: Trendlinjen siden dag 4 er blit…

2020-03-09

Å satse tungt på norsk olje fremover er enten dumt eller galt. Hvis oljeprisen er høy, er det galt, fordi det betyr at den norske olja er vanskelig å erstatte. Hvis den er lav, er det dumt.

2020-03-09

RT @MagnusVieSundal: 1/ Her kjem ei lita tråd om olje.

Brutalt på arabiske børsar i dag. Kuwait stoppa etter 10% nedgong. Ligg an til bety…

2020-03-08

@SigneBSoelberg Komme til orde vil jeg anbefale da. Skrev litt kritisk om den men den er egentlig veldig interessant. agendamagasin.no/kommentarer/yt…

2020-03-08

RT @andersskyrud: Flere som ber om at mer drakoniske tiltak settes inn nå med henvisning til denne. Jeg sitter ikke på fasiten, men hvis ma…

2020-03-08

RT @opsahle: Smittespredning vokser normalt eksponensielt. Mange forstår ikke hva dette innebærer, og tenker at dagens smittetall er ubetyd…

2020-03-08

RT @TrudeBasso: Jeg er lege, men overhodet ingen ekspert. Derfor:

-“Ditt og mitt ansvar er å være oppdatert med riktig informasjon fra rik…

2020-03-08

@OdaRygh Mye er vel for å henge med på boligprisstigningen. Føler i blant at vi alle deltar i et sadistisk eksperiment hvor vi presser hverandre til å jobbe så mye som mulig bare for å kunne overby hverandre.

2020-03-08

@OdaRygh Ca 60-80% (+skriving) for meg, mindre for kona. Vi er privilegerte, men jeg sliter med å forstå en arbeidsmoral som gjør begge foreldre i full jobb til ideal.

2020-03-08

@OdaRygh Hørte om en nylig som er hjemmeværende far med fire barn, fordi kona tjener nok og han egentlig ikke likte jobben sin. Høres ganske ålreit ut. Tror mange overvurderer hvor mange spennende jobber det egentlig finnes der ute vs “må dessverre pga boliglånet”.

2020-03-08

RT @peaktransit: i was inspired https://t.co/Xh6iUuIQhO

2020-03-07

RT @RachelDonadio: Just to clarify, Italy is POISED TO put the entire Lombardy region and 11 provinces on total lockdown. Other credible…

2020-03-07

RT @CT_Bergstrom: 1. A very short thread on the power of data graphics and scientific communication.

Roughly a week ago, some very smart p…

2020-03-07

RT @doctorow: The web is unusably beshitted and encrufted with popups, interstitials, rolldowns, nagware, paywalls, autoplaying video, ads…

2020-03-07

RT @ealmonn: Den gangen det var svung over en beklagelse, og man selvsagt rykket det inn i avisen også 😍

2020-03-07

RT @Peters_Glen: The coronavirus has achieved something that flight shame couldn’t: stopping people from flying!

In an extensive spread, I…

2020-03-06

RT @skromla: «Jeg regner med å overleve, jeg er ikke i risikogruppa for korona-død» er sånn ca det ensomste noen kan si. Vedkommende har in…

2020-03-06

RT @doctorow: Club of Rome founder Frits Böttcher was the Netherlands' leading climate denier. He died in 2008. Investigative journalists c…

2020-03-06

RT @beaterast: Teåd som peker på en logisk brist i tilrettelegging. Vi sier det er umulig når funksjonshemmede ber om det. Når ellers frisk…

2020-03-06

RT @DrSimEvans: Apparently there are many people who are still worrying about the carbon footprint of streaming video on Netflix…

If this…

2020-03-06

RT @aarebrotsverk: «I kveld er det lov å være naziiii». Foto: Fra russetoget i Stavanger, 1933. Via Holocaustsenteret og bokprosjektet «Nor…

2020-03-06

RT @TidsskriftetP: OECD har kuttet anslaget for økonomisk vekst i 2020 fra 2,9 % til 2,4 % pga. koronaviruset. Er det ikke helt i tråd med…

2020-03-06

Funnet i bokgruven: Til fots til Bergen anno 1821, av Christopher Hansteen, 1859. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-06

RT @BjoernStaerk: Spire har en kampanje om teknologi, og jeg har bidratt med en tekst om hvordan store systemendringer kan starte med at du…

2020-03-05

RT @3ivin6: Denne informative tråden har tatt norsk husdyr- og kjøttentusiasttwitter med storm, stort sett med det jeg mener er den feilakt…

2020-03-05

@eskil_sivertsen Jeg sier ikke at vurderingen er feil men at den ikke kan brukes på konkrete debatter slik du gjorde. Som med terror: “Terrorister søker mål” er riktig. “I morgen samles titusener i gatene. Det vil være et perfekt terrormål” er ubrukelig og destruktivt.

2020-03-05

@eskil_sivertsen Ja, og en stor folkemengde er et eksempel på et terrormål. Men det er meningsløst og destruktivt å advare på et så tynt grunnlag.

2020-03-05

@eskil_sivertsen E-tjenesten mener Russland bruker klimahysterigruppa? Artikkelen du linket til har i det minste en kobling til russiske interesser. Din kronikk var som å si: I morgen er det et arrangement med titusenvis av deltagere. Det ville vært et perfekt mål for terrorister.

2020-03-05

RT @maggiekb1:

2020-03-05

@jonasaa @forsberg @eivindtraedal Nei til skamordskam

2020-03-05

@forsberg @eivindtraedal Nei til coronaskam

2020-03-05

Spire har en kampanje om teknologi, og jeg har bidratt med en tekst om hvordan store systemendringer kan starte med at du og jeg tør å gå foran og leve litt annerledes. overvekst.spireorg.no/systemendringe…

2020-03-05

@eskil_sivertsen Å advare mot russisk påvirkning uten bevis er også destruktivt. Du flytter debatten på et støyende metanivå hvor 99% er spekulasjoner. Polarisering er også destruktivt, men er ofte uunngåelig og er i det minste knyttet til den faktiske konflikten.

2020-03-05

RT @geirls: Rettet denne for dere.

2020-03-05

@eskil_sivertsen Potensielt. Men en bevisløs frykt for utenlandsk påvirkning ødelegger muligheten for debatt.

  • Jeg er sint fordi..
  • App app app pass så så ikke russerne manipulerer sinnet ditt for å øke splittelsen i befolkningen
  • Men jeg vil snakke om dette?
  • Men ikke sånn. Russerne vet du.

2020-03-05

@eskil_sivertsen Fint å skille mellom debatt og drittkasting, men modellen du har av hvordan man ender opp der er for enkel. Og å blande inn frykten for russerne er bensin på bålet. Polariseringen i gruppene gjenspeiler dype motsetninger som faktisk finnes, de russiske trollene er halvt busemann.

2020-03-04

RT @UsmanBaghi: Prøver meg i norsk presse om volden mot muslimer i Delhi - men enten for ikke fokus eller for lang tekst ifølge desken - de…

2020-03-04

RT @syklemil: @vjnepse Streamingtjenester er ikke avhengig av fossil energi. Det er noe ooga-booga-journalistikk som prøver å skremme folk…

2020-03-04

Funnet i bokgruven: Ungen, av Oskar Braaten, 1911. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-03

RT @forteller: Hei!

Er du styremedlem i et OBOS-borettslag og enig i at vi heller burde ruste opp kollektivsystemet enn å bruke 40 milliar…

2020-03-03

@virrvarr @OdaRygh Og så utgifter til regnskapssystem, men det må man kanskje ha med ENK også? Har iallfall ikke angret på AS.

2020-03-03

De to nesten umulige oppgavene:

  • Snakke om etnisitet uten å omformulere de fjorten ordene
  • Snakke om flyktninger uten å lage assosiasjoner til De helliges leir twitter.com/eivindtraedal/…

-> 2020-03-03

Men altså, Rustad er og forblir den eneste i det miljøet med en slags kreativ og visjonær formuleringsevne. Alle andre: - Snufs, Greta Thunberg er så streng. Rustad: - Et besatt monster med profetiske evner som fører en armada av fattige mot et forsvarsløst Europa!

2020-03-03

RT @ulriken1: .@obosdaniel har hentet opp transport- og byutviklingstankegods fra 60-tallet i sin argumentasjon for ny E18. https://t.co/Us

2020-03-02

Funnet i bokgruven: Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad, 1976. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-02

RT @forteller: Det står ikke at de vil gjøre Norge til et patriotisk fyrtårn, men at partiet må velge å være “et fyrtårn for patriotiske ve…

2020-03-02

@NorAndreas Vi er i omtrent den situasjonen og svaret er både og. Det er fint å ha valgmuligheten.

2020-03-02

RT @OysteinHeggdal: Jeg har skrevet alt for langt om hvorfor vi ikke direkte kan regne metan om til CO2-ekvivalenter og hvilke konsekvenser…

2020-03-01

RT @CT_Bergstrom: 1. The novel #coronavirus #COVID19 is here in the US and circulating in the community. It can feel scary, and the pace of…

2020-03-01

RT @Knutsdotter82: Eit kypriotisk fyrtårn

2020-03-01

Funnet i bokgruven: Morsom pappa, fra Christopher Hansteens Til fots til Bergen Anno 1821. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-03-01

RT @syklemil: @StoriSimen Føles litt som å være med i en sånn mecha / godzilla-film, bortsett fra at gigantiske undersjøiske monstre så er…

2020-03-01

Kom til Mastodon og fødiverset. For eksempel snabelen.no, min egen bokgruven.no eller en av de utallige andre små og uavhengige instansene som ingen kan kjøpe og overta. twitter.com/joshshepperd/s…

2020-03-01

I bokgruven: Bilder og bokfunn fra Deichman-loppemarkedet, hvor det i går var kø for å komme til køen for å komme inn. bokgruven.no/web/statuses/1…

<- Tilbake