Twitter-arkiv April 2020

<- Tilbake

2020-04-30

RT @Hans_Vang:

2020-04-30

Jepp, kanskje den eneste gode tingen vi kan få ut av koronakrisen er å gjøre valgfritt hjemmekontor til den nye normalen. Lurt på alle måter, også som distriktspolitikk: harvestmagazine.no/pan/konfliktfr…

2020-04-30

RT @andersskyrud: Min kritiske lesning av denne: Jeg synes det er rart at forfatterne insisterer på en fortolkning av at egne data er i mot…

2020-04-30

RT @DrEmmaFrans: De uppmärksammade fallen av ”återinfektion” bland personer i Sydkorea som tidigare haft covid-19 anses ha varit falska pos…

2020-04-28

RT @davidgraeber: Boredom is an industrial phenomenon. At least as we know it. The key to boredom is you’re doing something meaningless & r…

2020-04-28

@eivindtraedal Den slags elitisme spiller nok bra med akademiker og venstre twitter, men vanlige folk i det hjertelandet vil ha en olje fond sjef som de føler lytter til problemene deres.

2020-04-27

RT @lc_lars: Sykler du om vinteren? En PhD student trenger hjelp til en undersøkelse for FOU-prosjektet Bevegelse. Svar på undersøkelsen he…

2020-04-27

Korona vs klimakrisen: Færre standpunkter som både er riktige og tilfredsstillende, og få oppsider ved tiltakene av type “nå skaper vi et bedre samfunn”. Terningkast 1.

-> 2020-04-27

Tidshorisonten min har gått ned til ca en uke. Når folk snakker om ting de vil gjøre utenfor hjemmet lenger frem i tid enn det, høres det ut som “snart kommer det nok selvkjørende biler på markedet!” Tja. Kanskje? Ok.

2020-04-27

RT @andersskyrud: I starten av pandemien sa de folk fra et bredt folkehelsefelt at media ikke måtte stirre seg blind på dødstallene fra den…

2020-04-26

@LarsRolstad @TrollkrittIda Ah men du kan jo ikke bare gå én side, de er helt forskjellige. Ta iallfall turen innom gangveien mellom Ellingsrud og Haugerud, en av de få nesten bilfrie turrutene i dalen.

2020-04-26

@Real_Hologram Ja

2020-04-26

RT @ned_potter: Cows make milk. They milk themselves.

Other cows check the milk (for free).

Cows - get this - PAY THE FARMER to take the…

2020-04-26

Funnet i bokgruven: The Utopia of Rules: On Technology, Stupidity, and the Secret Joys of Bureaucracy, av David Graeber bokgruven.no/web/statuses/1…

2020-04-25

RT @tophepahle: Kanke forvente at ting virker når de tross alt er rimelige.

Mvh oss i Clash Ohlson

2020-04-25

@JensTrondsen Det handler om dobbeltbeskatning? Det høres jo mer ut som at de snakker om at det er juridisk komplekst.

2020-04-25

Flere enn oss som leter etter ny barnehage nå som alt er hjemmekontor? Burde vært en byttetjeneste for sånt. “Har plass for ettåring nær Ullevål stadion, søker plass mellom Tveita og Trosterud.”

-> 2020-04-29

Oppsiden er at dette er en perfekt unskyldning for en to timers sykkeltur på noen av Oslos fineste sykkelveier. (Bortsett fra Løren - wtf?!)

-> 2020-04-29

Ekstra gøy fordi ettåringen elsker å sitte i sykkelsetet og se på verden. Så mye at han mange ganger om dagen peker på hjelmen sin for å foreslå ny tur.

-> 2020-04-29

Trenger vel en sykkelvogn også, men virker som det er dagens mest intense opplevelse for ham å sitte i setet og følge med på alt vi passerer. Etter turen blir han bare sittende i flere minutter og stirre ut i lufta, helt zen.

2020-04-25

RT @rethinkingnorge: Hvor kommer pengene fra? rethinkeconomics.no/2020/04/25/hvo…

2020-04-25

@JensTrondsen Svarene på siden du linket til nevner ikke dobbeltbeskatning, men at det er juridisk enklere.

2020-04-25

@JensTrondsen Ja det høres jo nesten sånn ut. Selvsagt skal man betale skatt. Hvis selve forretningsmodellen forutsetter skattefritak, er det noe galt med forretningsmodellen.

2020-04-25

@JensTrondsen Med andre ord er det umulig å drive et vellykket hedgefond uten å gjøre noe galt? Det teller jo ikke akkurat til Tangens forsvar.

2020-04-24

@JensTrondsen Jeg tror han vet hva han gjør når han arrangerer slike ting. På samme måte som jeg ikke tror han plasserte pengene sine i skatteparadis ved en feiltagelse.

2020-04-24

I næringslivet forøvrig er forresten faglig påfyll den kjedelige delen av programmet som rettferdiggjør ovenfor skattemyndighetene å sende avdelingen til Barcelona e.l. twitter.com/3ivin6/status/…

2020-04-24

@JensTrondsen Fordi korrupsjon av natur er vanskelig å dokumentere. Derfor man normalt har strenge regler for hva man kan motta av gaver, selv om det ikke kan bevises at gaven ville ført til en gjenytelse.

2020-04-24

@JensTrondsen Uskyldsprinsippet har ingenting med korrupsjonsbekjempelse å gjøre. Du vil gjøre det nesten umulig å bekjempe korrupsjon, og alt dette vil du ofre for å .. oppnå hva da?

2020-04-24

@JensTrondsen Det har ingen verdi for samfunnet å la tvilen komme milliardærer og politikere til gode når det kommer til korrupsjon. Like lite som det har verdi for Civita, Minerva, Høyre osv å opptre som forsvarsadvokater og lete etter formildende omstendigheter.

2020-04-24

@JensTrondsen Det er et klassisk element i korrupsjon å spandere på mektige personer, som så bruker makten sin i din favør. At årsakssammenhengen ikke kan dokumenteres er nettopp hvorfor dette er så effektivt, og et argument for å være forsiktig med hva man takker ja til.

2020-04-24

RT @andersskyrud: Skatteparadiser er ett av de fremste eksemplene på noe som ikke er forbudt ved lov, men som er så umoralsk at dersom du b…

2020-04-24

@JensTrondsen Du gjør dette til noe man “er” eller ikke er. Korrupsjon er en handling og et system og har grader av alvorlighet. Og siden dette er handlinger av en natur som ofte ikke lar seg dokumentere er det ikke noe sterkt skille mellom hva som fremstår korrupt og hva som “faktisk” er det.

2020-04-24

@JensTrondsen Ja der satte du meg på plass gitt. Ønsker Vestby Høyre lykke til med kampsaken “det fremstår kanskje korrupt at milliardær inviterer makteliten på alle festers mor og deretter får prestisjejobb, men kan du bevise at noen har brutt loven?”

2020-04-24

@JensTrondsen Nei, det korrupte.

2020-04-24

Det er vel en slags selvskading å bruke av sin troverdighet på å forsvare noe som fremstår så absurd utenfor ens egen sirkel av relativt formuende og mektige venner. Men er det ideologisk prinsipp eller identifisering med miljøet som gjør at man ikke motstår fristelsen? twitter.com/Zealuu/status/…

2020-04-23

RT @KarenSkjoldager: History doesn’t repeat itself, but it does rhyme…

[lånt fra @SorenPoder ]

2020-04-23

RT @Zealuu: Innså at det faktisk bare er to år siden (2018 føles som ti år siden) en milliardærarving bestilte seg jobb i Innovasjon Norge,…

2020-04-22

RT @KarlreMarks: We ran all the scenarios and, according to the experts, the future will:

2020-04-22

RT @grygaard: Slutt å bruke begrepet Stocholm syndrom! twitter.com/sezmohammed/st…

2020-04-22

RT @Prebens: Fersk FHI-rapport: I beste fall får nordmenn vaksine høsten 2021. I verste fall tar det mange år. aftenposten.no/article/ap-2Gx…

2020-04-21

RT @Prebens: Ny risiko- og responsrapport om covid-19-epidemien fhi.no/nyheter/2020/n…

2020-04-21

@TrollkrittIda Halden er Østfolds kanskje eneste fine by (host), og iallfall verdt et dagsbesøk med gåtur opp festningen og iskrem på brygga.

2020-04-21

@hennif Så klart.

2020-04-20

@hennif Fish & chips

2020-04-20

RT @jonasali: Hvordan denne saken ender uten at Tangen, Regjeringsadvokaten og mange flere mister jobben sin kan jeg ikke skjønne.

Men jeg…

2020-04-20

@sigvei Jepp de har gapt over for mye. Det er så vanskelig å oppnå det viktigste målet her at det er veldig rart å sikte enda høyere og gjøre det mye vanskeligere for seg selv. Mye som skurrer i dette prosjektet.

-> 2020-04-20

@sigvei Og når en kunde ber om noe dumt i et IT-prosjekt, er det ekspertenes jobb å svare nei, det der bør dere ikke gjøre (alt. “utsett til fase 2?"). Jo flinkere folk du har, desto klarere sier de nei. Dårlig tegn at ingen sa nei.

2020-04-20

RT @idaaa: Jeg håper vi får vite mer om hvor stor andel myndighetene faktisk har forventet å nå med Smittestopp-appen, og en tydeliggjøring…

2020-04-20

vs nrk.no/norge/norges-b… twitter.com/aral/status/12…

2020-04-20

Det beste med hjemmekontor: Konserter på TV’en i bakgrunnen. youtube.com/watch?v=jRjrzp…

2020-04-20

@halkva Forhandleren i Oslo har noen modeller inne, så kortere ventetid + du kan prøve. Selv kjøpte jeg brukt.

2020-04-19

@jonasali Sykkeltyverier og enklere behov. Vi syklet rundt på drittsykler i Utrecht en måned, dro på flere timer lange turer i området. Savnet aldri gir eller håndbrems. Men selv en stygg bysykkel er finere enn det meste annet da.

2020-04-19

Rakk akkurat å kjøpe ny sykkel før alt stoppet opp, en fin brukt Pilen. Valgte den fordi de har rykte på seg for å lage solide sykler som krever lite vedlikehold. Veldig fornøyd så langt. Behagelig og stødig bysykkel som jeg satser på kan vare noen tiår.

-> 2020-04-19

Sist jeg kjøpte sykkel lurte jeg meg selv til å kjøpe en hybrid som du “også kan sykle utenfor byen med”, med veldig mange gir. Bare tull. De åtte girene på den nye er bra nok for bakkene i Oslo og den fungerer helt fint på grusveiene i marka. Pluss jeg kan sitte oppreist.

-> 2020-04-19

Forresten, en av de fineste og tryggeste lange sykkelturene i Oslo starter i Tvetenveien. Ta av på gangveien gjennom Haugerud, og fortsett så langt nord du gidder forbi Trosterud, Lindeberg osv.

2020-04-18

@muligensMattis Hjemmekontor er enda billigere.

2020-04-18

RT @jasonhickel: This is remarkable: 170 Dutch academics put together a 5-point manifesto for economic change after the C19 crisis, buildin…

2020-04-18

RT @andersskyrud: Min innstendige bønn til både media og andre som er interesserte i dette er: overse det. Bare ignorer det. Det gir kanskj…

2020-04-18

RT @jonasali: At de offentlige ansatte på denne lista beholder jobbene sine etter en påspandert heisatur med privatfly og luksuskonferanse…

2020-04-18

RT @M_B_Petersen: DANSKERNE SLÆKKER PÅ ADFÆRDEN

Siden 13. marts har HOPE-projektet indsamlet data om adfærden under #covid19dk-krisen. Sid…

2020-04-18

RT @traviskorte:

2020-04-18

RT @paprbckparadise: onedollar

2020-04-17

RT @beaterast: Ser mange skriver “bruker du FB-appen så må du jo kunne ta i bruk den nye appen?” Til det er det bare en ting å svare: Slett…

2020-04-17

@kmfag Jepp, så lenge du tar med at jeg har installert dette selv og mener at de fleste andre bør gjøre det også, til tross for innvendinger mot en del av valgene de har tatt.

2020-04-16

RT @Secdefence: Har lastet ned #smittestopp fra @Folkehelseinst

Har jeg tvilt? Ja, men hensikten her er større enn meg selv og den kan bi…

2020-04-16

@pal_pollo @mohamabd86 For: Kan kanskje hjelpe med å åpne samfunnet raskere uten å miste kontroll over koronasmitten. Mot: Vanskelig å være trygg på at den ikke kan misbrukes, så vurder å la være hvis det er noe ved ditt liv eller jobb som gjør deg til et mål.

2020-04-16

@mohamabd86 Ja. De har tatt noen valg som jeg tror undergraver målet, men nå er det nå denne løsningen vi har, så vi får bare prøve og håpe. (Men kommer den for alle i dag? Var snakk om pilot i noen kommuner?)

2020-04-16

RT @BenjAlvarez1: This is how Angela Merkel explained the effect of a higher #covid19 infection rate on the country’s health system.

This…

2020-04-16

RT @LindaGaarder: Velferdsstatens sprekker, som er dypere i koronaens tid, nydelig skrevet, og ord på det mange føler i https://t.co/PZKMan

2020-04-15

@A_Marst @forteller En litt foruroligende ting i den rapporten er at de har få automatiske tester og lite scripting av Azure-miljøet.

2020-04-15

@A_Marst @forteller Pluss drift av systemet og forvaltning av backend og intern løsning. Og ledelse. Ikke uhørt med ti folk på lang sikt.

2020-04-15

@A_Marst @forteller Så for meg at deler av teamet blir værende hele appens levetid. Så da er det mange i noen måneder, og noen få i et par år? Men bare spekulerer nå.

2020-04-15

@forteller Kanskje 20-40 årsverk, avhengig av andel innleide? Antar dette er budsjettet for hele prosjektet, og den skal vel leve et par år. Backendteam, frontend, drift, ledelse, test.

-> 2020-04-15

@forteller En grunn til at de ikke ville åpne koden var frykt for at angripere ville finne feilene først. En vei rundt dette ville vært å betale enda flere folk for å studere koden. Igjen, forutsatt at det er riktig å lage selv og at dette er veldig viktig.

-> 2020-04-15

@forteller Jo, og så har de vel folk som lager intern frontend for myndighetene.

2020-04-15

@forteller Ja det er et problem. Men gitt valget om å lage selv bør de bruke så mye penger de trenger.

2020-04-15

@forteller Hvis appen er så viktig som den er ment å være, er det bra å bruke penger. Er mer skeptisk til de andre valgene som er tatt her, som å lage en egen norsk app i det hele tatt.

2020-04-15

RT @LA6AKA: Hey folkens, jeg har en idé!

Når 17. mai kommer, hva om vi står på hver vår balkong og vinker, mens kongefamilien går i tog…

2020-04-15

RT @cwdaniels: Feeling a little weirded out by how prescient this advice is from @jasonfried and @dhh in their book, “Remote.” #WorkFromHom…

2020-04-15

Jeg kommer til å installere Smittestopp. Men jeg må bare gjenta at

  1. det er vanskelig å oppnå målet med en slik app selv under de beste omstendigheter
  2. det er mange detaljer her som gjør meg usikker på vurderingsevnen til de som jobber med dette twitter.com/hallny/status/…

2020-04-15

RT @Muralgranskaren: ”Hwisst är Thet Trefligt att Hafwa HERrans Nådh, men ett Warmt Mål Mat någhon Gång Ibland Skullhe inte heller wara Fel…

2020-04-15

Funnet i bokgruven: Lapin Hullu av Lieselotte Pantenburg, 1943, enda en reiseskildring fra NS-forlaget Blix. bokgruven.no/@bjornstark/10…

2020-04-14

RT @ThAOSteen: Her er en fin oversikt over den norske appen fra Simula/FHI vs den europeiske standarden: (via @12Bly )

Lest resten her: h…

2020-04-14

@erdet_ Sant. Så den riktige lærdommen er at det er mange som ser muligheter i slike kriser, ofte for å gjøre fæle eller dumme ting. Da er det ekstra dumt å sitte og tenke at jaja alt blir som før.

2020-04-14

Dette med at det store mønsteret i historien er at ingenting endrer seg etter kriser er en typisk dum smart ting å si. aftenposten.no/viten/i/dO1j2q…

-> 2020-04-14

Selvsagt endret ting seg pga finanskrisen og 22. juli-angrepet. Bare ikke for alle og ikke på en måte som som er lett å oppsummere ennå. Og koronakrisen er en mye større hendelse.

-> 2020-04-14

Ja det er en klisje at kriser er en mulighet. Men ting kommer til å endre på seg på godt og ondt. Hvis du vil være med på å påvirke retningen, må du våge å se etter muligheter.

2020-04-14

@virrvarr Eller den behøver ikke å utføres åtte timer hver dag, fem dager i uka.

2020-04-14

RT @angie_rasmussen: No. There is no data supporting that these “reactivations” are much more than unreliable test results and/or fluctuati…

2020-04-13

“To me, the real problems aren’t around privacy and security. The efficacy of any app-based contact tracing is still unproven. A “contact” from the point of view of an app isn’t the same as an epidemiological contact.” schneier.com/blog/archives/…

2020-04-13

RT @ObsoleteDogma: This story about COVID-19 patients who seem like they’re doing okay, but still have what, by normal standards, are distr…

2020-04-13

RT @syklemil: @hkristiania @Orjas62 Jeg er bekymret for at utdanningsinstitusjoner bruker ekstremistiske rasistblogger som kilder og gir de…

2020-04-13

RT @opsahle: Dette er interessant og potensielt viktig: Høy vs lav eksponering til viruset kan bety en stor forskjell i hvor alvorlig syk m…

2020-04-13

RT @Prebens: Fin oppsummering av utfordringen: Koronafortellingene | Kristian Gundersen aftenposten.no/article/ap-BRK…

2020-04-12

RT @benadida: 1/ Last night, I spent some quality time with the Apple docs on the new contact tracing protocol and APIs they and Google are…

2020-04-12

@ofseleg @Zicon Tror jeg så et par av de i kommentarfeltet da jeg skrev noe om Russland en gang.

2020-04-12

RT @grimmoggru: Motorveibruer, luftetårn, gressørkener og enorme tunnelmunninger. Herlig urbant:)

2020-04-11

RT @Unni_Gopinathan: Denne ubrukelige studien publisert av @NEJM arkiverer jeg i mappen “Kan hentes frem til diskusjoner der noen kaster in…

2020-04-11

Foreløpig rapport om smittestoppappen: regjeringen.no/no/dokumenter/… Oversatt til norsk: Grei status for en kjapt utviklet middels viktig app. Mindre beroligende for en viktig app med unike sikkerhetsutfordringer.

-> 2020-04-11

Det man bør frykte er ikke bare skadene ved angrep. Det kan jo veies litt mot nytten. Faren er også at eventuelle sikkerhetsproblemer vil skremme brukerne slik at det blir vanskeligere å nå målet med appen - som er vanskelig nok selv under de beste omstendigheter.

-> 2020-04-11

En liten ting jeg legger merke til er at mye av Azure-oppsettet ikke er scriptet. Jeg satte opp mitt første Azure-miljø i fjor og selv da scriptet jeg alt som ikke var eksperimentering. Tok lenger tid, men neste gang går det raskere. Har teamet relevant erfaring?

-> 2020-04-11

Står også at det er “få automatiserte tester”. Det skurrer. En erfaren utvikler setter opp sånt uten å tenke over det. Selv om noen står bak ryggen din og maser.

-> 2020-04-11

Andre har påpekt at posisjonsdata lagres ukryptert lokalt, og at hver mobil får en permanent ID som utveksles med andre mobiler. Høres urovekkende ut, men jeg kan ikke nok til å si hvor risikabelt det er eller om det er mulig å gjøre på en trygg måte.

-> 2020-04-11

Et tegn på dyktige fagfolk er iallfall at de sier nei når du ber dem om å gjøre noe dumt, som å ta snarveier for å bli fort ferdig, eller å sette ambisjonsnivået farlig høyt (GPS-data for forskningshensyn) for noe som i utgangspunktet er veldig vanskelig å få til.

-> 2020-04-11

Da svarer man “nei” eller “trenger mer tid” eller “trenger flere ressurser”. Ikke “jaja, jeg får skrive litt færre tester da”.

-> 2020-04-11

Altså, jeg kommer ikke til å advare mot å installere dette, og appen har vel oddsen mot seg uansett hvordan den lages. Skulle bare ønske jeg kunne føle meg trygg på at dette lages på den beste måten av de dyktigste folka.

2020-04-11

RT @BentSofus: 1/1 Jakten på “slack” i helsevesenet burde være del av en større diskusjon. Her er my take. Det finnes en majoritet i den no…

2020-04-11

@ulrikft @BentSofus @Unni_Gopinathan Spørs fra hvilket perspektiv du ser det. Fra organisasjonens perspektiv er det “ineffektivt” at folk sitter og har tid til overs.

2020-04-11

@BentSofus @Unni_Gopinathan Boka Slack av Tom DeMarco er god om dette. Får frem hvor viktig det er for en organisasjon å ha rikelig med tid til overs. Stemmer iallfall godt for IT-bransjen.

2020-04-11

RT @moxie: First look at Apple/Google contact tracing framework:

  1. Once a day, your device derives a new key (“daily tracing key”).

  2. I…

2020-04-10

RT @sigvei: Dette er den løsningen Simula hevdet at var umulig å implementere theverge.com/platform/amp/2…

2020-04-10

Det som er ekstra trist med at nettet har blitt overtatt av en håndfull giganter er at de ikke en gang er spesielt flinke og nyskapende. Sosiale medier? Nyskapningen skjer i fødiverset (Mastodon++) ikke på Twitter og Facebook.

-> 2020-04-10

Streaming? Enten må du vite nøyaktig hva du vil se/høre, eller la algoritmene velge. HBO husker ikke en gang seriene jeg ser på. Spotify kan ikke foreslå noe å starte med av Bach. Piratøkosystemet lå foran dette for femten år siden.

-> 2020-04-10

Airbnb? Prøv å filtrer på steder som er småbarnsvennlige eller har elbillader.

-> 2020-04-10

Tror problemet er standardiseringen og feigheten som følger med størrelse og sentralisering. Og at løsningen er å regulere deler av det disse som gjør som offentlig infrastruktur med åpne standarder.

2020-04-10

RT @ulriken1: STORMENS UTVECKLING om koronalandskampen. «Va är det för jävvla voyeuristisk snuffunderholdning i NRK?». Hør hør! https://t.c

2020-04-10

Funnet i bokgruven: Orient, av Georg Wasmuth Sejersted, 1942. bokgruven.no/web/statuses/1…

-> 2020-04-10

Denne biografien av Sejersted, som presenterer ham som en midtøstenekspert, er veldig snill, for å si det sånn: nbl.snl.no/Georg_Wasmuth_…

2020-04-09

RT @andersskyrud: Forskning på covid-19: Mange nordmenn føler tydeligvis at pandemien snart er over, men epidemien er fortsatt i en tidlig…

2020-04-09

@espenandersen @EspenAntonsen Jo. Gigantene kjøper seg ut av demokratisk kontroll og ansvar og opphever de gode markedsmekanismene. Det er også helt unødvendig - du påpeker jo selv at det er snakk om en nettverkseffekt her, altså at man blir gigant fordi man ble stor før alle andre.

2020-04-09

@EspenAntonsen @espenandersen Ja klart det er vanskelig. Problemet er stort nok til at det er verdt å gjøre et forsøk.

2020-04-09

@espenandersen @EspenAntonsen At Hotels også er ille er da ikke en grunn for å ikke gjøre noe med Arirbnb-problemet.

2020-04-09

@espenandersen @EspenAntonsen Finn er store i Norge, Airbnb er et internasjonalt monopol. Ingen selskaper bør være så store. Igjen lurer jeg på hvilke økonomisk ståsted du forsvarer et slikt selskap fra.

2020-04-09

@espenandersen @EspenAntonsen Som du selv påpekte bekjemper man monopoler med regulering. Nå er jo sjelden monopoler billige, men du bekjemper dem sjelden med rene prismekanismer.

2020-04-09

@EspenAntonsen @espenandersen Hotellbooking er ikke så mye bedre, men har mer konkurranse. Tror en del av løsningen er åpne platformer. Spør deg selv, hva nøyaktig er det du trenger Airbnb og Hotels til? Dette er en variant av epost-vs-Facebook-problemet.

2020-04-09

@espenandersen @EspenAntonsen Hvorfor skal det ha lavere kostnader, og for hvem?

2020-04-09

@EspenAntonsen @espenandersen Fordelene er ikke store nok til å rettferdiggjøre et monopol som skal ta en cut av alle korttidsleietransaksjoner i verden. Det burde være unødvendig å påpeke dette.

2020-04-09

@EspenAntonsen @espenandersen Vi leide leiligheter utenlands før også. Og du får lite hjelp fra Airbnb i en konflikt, så tiltroen må du finne uansett. Alt de gjør riktig, kan gjøres uten å skape et monopol.

2020-04-09

@espenandersen Jeg kan terminologien og teorien. Det er bare rart å se noen forsvare et gryende monopol med markedsøkonomiske argumenter.

2020-04-09

@espenandersen Målet er et mangfold av mindre selskaper. Et av midlene kan være en åpen teknologistandard for utveksling/formidling av korttidsleie. Mer som e-post, mindre som Facebook.

2020-04-09

@espenandersen Kommunisme i betydningen “det finnes én sentral organisasjon som kontrollerer en hel bransje, og det er svært lite du kan gjøre med det hvis du vil endre på noe.”

2020-04-09

@espenandersen Ordet “realitet” har en rar betydning her. Det er jo fullt mulig å tenke seg andre og bedre løsninger på dette, både fra et økonomisk, politisk og teknologisk ståsted. At de har vunnet innenfor en kontekst betyr ikke at konteksten er uunngåelig og evig.

2020-04-09

@espenandersen Vi snakker om ett stort selskap som skal ta en cut av alle korttidsleietransaksjoner i verden og ikke kan holdes ansvarlig av hverken utleiere, kunder eller lokalmiljøer. Eller på økonomspråket: noe i grenselandet mellom det verste av kapitalisme og sovjetkommunisme.

2020-04-09

@espenandersen At de er ett stort selskap, som er så store at de ikke behøver å bry seg om effekten de har på stedene de opererer. Jeg vil ha desentralisering, små selskaper og gjerne på åpne platformer.

2020-04-08

RT @andersskyrud: Dette er veldig interessante resultater fra Danmark. Den første serologiske undersøkelsen i et større utvalg som jeg har…

2020-04-08

@LtGlahn Tenker ikke på konkurs, men på at utleiere/kunder utforsker alternativer. Utleiesiden av markedet har jo kollapset, og er ikke gitt at man gjør likt som før når det kommer i gang igjen.

2020-04-08

@pkej Ja men det er litt opp til oss og til myndighetene også da.

2020-04-08

Hvordan selskapet jeg jobber i, Vivende, møter koronakrisen så langt: Vi har satt opp et solidaritetsfond som kompenserer de som har fått mindre å gjøre. vivende.no/vivende-star-s…

-> 2020-04-08

Heldigvis er ikke IT-bransjen hardt rammet ennå, men det er fint å se hvor kjapt et lite ansatteid selskap kan røre på seg. Hos oss ligger mye risiko på de ansatte, men jeg tror kombinasjonen av full ansattkontroll og godt offentlig sikkerhetsnett gjør det til en robust modell.

2020-04-08

@martior Ja jeg tror jo ikke de går under. Men sjokket de og utleierne deres har fått kan jo åpne døra for å prøve andre platformer. Har ikke mye tro på det, da, bare et lite håp.

2020-04-08

En annen mulighet jeg håper på er at Airbnb får seg en knekk. Korttidsutleie av leiligheter er kjempefint, men det må ta hensyn til hva som er bra for området det skjer i, og mer av inntektene bør ende opp lokalt og spredt, ikke samles i ett stort og ondt selskap.

-> 2020-04-08

Her er ett mulig alternativ: fairbnb.coop @Fairbnb_coop Noen som vet om andre?

2020-04-08

RT @muira_mccammon: I’ve been circling back to @FrankPasquale’s “Two Narratives of Platform Capitalism” (2016) lately, in part because I’m…

2020-04-08

RT @suilee: This is alarming. World’s first systematic examination of antibody levels in patients who had recovered from Covid-19 found nea…

2020-04-08

RT @Prebens: Fredag trodde smittevernekspertene 1000 kunne havne i respirator. Mandag var vurderingen en helt annen. https://t.co/1pRIuwGu

2020-04-07

RT @4Day_Week: At the core of our society there is a fundamental truth: there are certain types of work which enable our economy to functio…

2020-04-07

@Jernkjeve Ja ikke sant? Sett fra ståstedet til en som både har råd til og ønsker å bruke penger på leilighet i Oslo sentrum må jo hele problemet fremstå som litt søkt.

2020-04-07

@mathiasfischer Hive

2020-04-07

@Jernkjeve Ja. Til gjengjeld sparer du 1-2 timer jobbreise flere dager i uken og kan bo der du helst vil bo, til en mye lavere pris enn nær storbyen. Å takke nei til en så enorm gevinst bør i det minste være et valg arbeidstakeren selv tar.

2020-04-07

@Jernkjeve Også en læringssak. Gevinsten ved å få det til for de som ser verdien av det er enorm.

2020-04-07

@Jernkjeve Hei, det er du som mener alle primært skal jobbe på samme sted. Det jeg sier er at alle arbeidsplasser vil og bør legge til rette for et mangfold. Forskjellen på “alle kontorer bør ha kaffemaskin” og “alle ansatte skal drikke kaffe”.

2020-04-07

@Jernkjeve Boligprisveksten kommer at at jobbmarkedet i mange bransjer kun finnes i storbyene. Jobbmarkedet er i storbyene fordi normen er felleskontor. Ond sirkel.

2020-04-07

@Jernkjeve Nei jeg kjenner mange som liker åpne landskap og mange som hater det. Samme med felles kontor vs hjemmekontor. Mangfold gjør alle glade og er for hjemmekontor også lønnsomt.

2020-04-07

@Jernkjeve Optimalt for hvem, når prisen er stressende åpne landskaper, lange jobbreiser, eksplosiv boligprisvekst? Men igjen, de som ikke får det til kan gå tilbake etterpå. Og vil slite i konkurranse med de som får det til.

2020-04-07

@Jernkjeve Fordi det er nytt. Man må lære å jobbe sånn. Og det er akkurat det alle nå er tvunget til å gjøre i tiden fremover. De få som faktisk ikke får det til vil selvfølgelig måtte gå tilbake til slik det var etterpå.

2020-04-07

@Jernkjeve Nesten alle kontorbransjer, ja, men ikke for alle ansatte. På samme måte som alle kontorer bør ha kaffemaskiner, men ikke alle ansatte drikker kaffe. De få unntakene vil oppdage det over månedene som kommer.

2020-04-07

@Jernkjeve Tror du blander “fungerer for meg og noen andre” med “best for alle”. Alle har ulike behov og det finnes jo også forskning på at åpne landskap er destruktivt. Valgfrihet og variasjon er det beste.

2020-04-07

@Jernkjeve Det har noen ulemper og mange fordeler. Mye handler om å lære å jobbe sånn. Og med tanke på at man har klart å innføre åpne landskap over alt, som er destruktivt og kun har økonomiske årsaker, tror jeg dette blir lettere. Enda mer penger å spare, og alle blir glade.

2020-04-07

@Jernkjeve Men det er dette alle lærer nå, at man kan ha gode team som sitter adskilt. Dette bør bli en ny norm, noe arbeidstagere i slike yrker forventer at de kan be om.

2020-04-07

@martior Jepp! Selv liker jeg by, men småby ville vært helt greit altså. Skole og barnehage borti gata, kort vandretur til sentrum osv.

2020-04-07

@Jernkjeve Derfor må det være valgfritt. Mange ønsker dette, og har ønsket det lenge. For meg har det tatt årevis å finne kunder jeg kan jobbe for som ikke bryr seg om hvor jeg sitter.

2020-04-07

Hva danskene gjør nå. Norge neste? twitter.com/BennyEngelbrec…

2020-04-07

Mens vi venter bør vi utforske dørene som har åpnet på gløtt nå. Som dette med hjemmekontor. @lagenost hadde et bra intervju om grønn distriktspolitikk som jeg glemte å linke til før alt stoppet opp: soundcloud.com/gronnungdom/gr…

-> 2020-04-07

Et poeng der var at å flytte statlige arbeidsplasser ut fra byen ikke behøver å bety at man flytter en stor avdeling fra Oslo til en annen by. Det kan være så enkelt som at hver og en sitter og jobber hvor de vil. Så kan du bo på det stedet du liker best.

-> 2020-04-07

Da jeg hørte det tenkte jeg at det var smart men vanskelig å få til. Et par uker senere sitter alle kontorarbeidere hjemme på ubestemt tid. Den døra må dyttes opp enda mer.

-> 2020-04-07

Altså, hjemmekontor handler ikke bare om at du kan sitte i leiligheten din i Oslo og gjøre jobben du ellers gjør i sentrum. Det handler om at du kan ta med deg en jobb som bare finnes i storbyen og utføre den i småbyer og på bygda. Hvis du vil.

-> 2020-04-07

Tenk hva det ville gjort med boligprisene f.eks. Prisene i Oslo er sinnsyke ikke fordi hver eneste bydel er så jævla fin å bo i, men fordi alle vil være i nærheten av jobben sin. Tenk om du slapp det. Hvor ville du flyttet da?

-> 2020-04-07

Min drømmefremtid for kontorarbeidere: Du bor akkurat der du vil, og kan jobbe hjemmefra eller dele kontorplass i nærheten. Drar inn til en storby et stykke unna for møter og innedag en dag eller to i uka.

-> 2020-04-07

Tenk hva dette vil gjøre økonomien til folk og til småbyer og distriktskommuner. Alt dette er mulig nå. Kanskje skjer det av seg selv, men det ville hjulpet med et ekstra dytt fra ledelsen i næringslivet og det offentlige som sier at nå er dette den nye normen.

2020-04-06

Blir mer av dette fremover tror jeg. twitter.com/Ross_Greer/sta…

2020-04-06

@Jernkjeve Ikke akkurat feil, det bare slo meg at kronikken er et forsøk på å assosiere Civita med alt som er godt, i en situasjon hvor ideologien deres fremstår som en blanding av irrelevant og en del av problemet.

2020-04-06

Det interessant her er posisjoneringen: “Ja hei, dere vet det næringslivet som nå holdes i live av staten og ville vært i enda større krise om politikerne hadde lyttet mer til oss liberalere? Det er viktig at dere fortsetter å tro at de ønsker det samme som oss.” twitter.com/forsberg/statu…

-> 2020-04-06

Samme her: aftenposten.no/meninger/komme… “Ja hei, dere vet alt det gode i samfunnet som gjør at vi foreløpig klarer oss greit, alt det som undergraves av reformene vi ønsker? Ja nå bare går jeg stille og rolig og plasserer tankesmien min midt blant alle de gode tingene, jeg.”

2020-04-06

Jeg har jobbet med komplekse offentlige IT-systemer. Det er ikke lett å kaste seg rundt og få dem til å gjøre noe nytt på kort tid. Her er hvordan NAV-utviklerne gikk fram for å få det til. twitter.com/jskjerpe/statu…

2020-04-06

RT @Unni_Gopinathan: Nylig publisert nyhetsartikkel i BMJ om tall fra Kina antydet høy andel asymptomatiske pas. Nedenfor strålende tråd: f…

2020-04-06

RT @JonBjartnes: #denfølelsen Å bli forbikjørt på raddis-skalaen av Financial Times: “Policies until recently considered eccentric, such as…

2020-04-06

Hvorfor du bør lytte til sikkerhetseksperter før du lager noe som er ment å bli eller plutselig viser seg å være viktig IT-infrastruktur: citizenlab.ca/2020/04/move-f…

2020-04-06

RT @CT_Bergstrom: 1. A short thread about best and worst case models of coronavirus.

I’ve talked about how the @UW_IHME model strikes me a…

2020-04-06

Interessant om korona fra et immunologisk perspektiv: harvestmagazine.no/artikkel/immun…

2020-04-05

RT @andersskyrud: Syns denne fra @BjoernStaerk var god. Også god presisering om at når folk snakker om hvor strenge tiltak “økonomien” tåle…

2020-04-05

RT @bryggerisjefen: Koronakrisen må møtes med et nybegynnersinn, ikke utdatert kunnskap eller fersk skråsikkerhet @BjoernStaerk @aft_mening…

2020-04-05

“La oss bruke fem minutter på å vise medfølelse med en gruppe som er blitt rammet av koronakrisen: De som går rundt og mener ting om alt som skjer.” aftenposten.no/meninger/kroni…

2020-04-05

@DagfinnNordbo Det er forskjell på et kjapt sjokk og en lang krise som avslører lokale og globale svakheter og tvinger folk til å leve radikalt annerledes over lang tid.

2020-04-05

RT @collindonnell: This text adventure I’m making is really coming along.

2020-04-05

RT @jasonhickel: There is a bitter irony to the fact that we have all been convinced to use the word “growth” to describe what is ultimatel…

2020-04-05

RT @tomgauld: ‘The Seven Types of Literary Conflict’ (my cartoon for yesterday’s Guardian) #writing p.s. New book here: https://t.co/8aNdW

2020-04-05

RT @ToneFinstad: Dagbladet fortsetter i dag å lage artikkel basert på et manipulert bilde. Se @forteller sin video som viser at bilde er ma…

2020-04-05

RT @andersheger: @PatSharpX @olabost @chicarianne @amstray @krusedUlrik @CSpange @delveien OK, da har vi det. Sånn. Avstanden mellom skilte…

2020-04-05

RT @GidMK: Also, STOP TOUCHING YOUR MASK

If there’s any hope of masks providing protection, you can’t touch the front https://t.co/d7uDMU1

2020-04-05

RT @engagedpractx: It’s an important question, does anybody know more about this?? Happy to be proved wrong! #COVIDー19 https://t.co/Os4n08

2020-04-05

Funnet i bokgruven: En kvinnes eventyr i Asia (Eastern Visas) av Audrey Harris, 1942. bokgruven.no/web/statuses/1…

-> 2020-04-05

Har i det siste stort sett bare lest gamle reiseskildringer jeg har funnet brukt. Nesten alle gitt ut under krigen. Får meg til å lure på om det ble gitt ut ekstra mange reiseskildringer da, og var det myndighetene eller interesse fra leserne som var årsaken?

2020-04-04

RT @LinnStalsberg: Kan alle som deler bilde av folk som står/går tett på #grunerløkka huske at slike bilder tas m linse og folk «trykkes» s…

2020-04-04

RT @doctorow: During a 2007 trip to NYC, while taking long walks from one indie bookstore to the next, lugging increasingly heavy bags of p…

2020-04-04

RT @OdaRygh: Eller du passa på deg selv og barna dine og er bekymret og har måttet erstatte alle rutiner du har og serr mennesker er ikke l…

2020-04-04

RT @HamishH1931: Final two paragraphs of ARUNDHATI ROY’s FT essay today. It’s what we choose

2020-04-03

RT @andersskyrud: Antistoff-testene er ikke den umiddelbare redningen som mange ser ut til å tro. Årsaken er paradoksalt nok at vi har “for…

2020-04-03

RT @AntonioCasilli: If you are using Zoom for recurring meetings, here is yet another piece of bad news: a 1980 tool used to guess sequenti…

2020-04-03

RT @LtGlahn: @BjoernStaerk Denne appen her er kontroversiel og blir grundig gransket fra dag 0, garantert!

Kan ikke sammenlignes med elen…

2020-04-02

@andersskyrud + grei karma at helsefolk blir IT-eksperter.

2020-04-02

@andersskyrud Helsedataene dine blir ikke samlet inn av mobilen din. Kritikken handler mest om tillit til appen, sekundært om selve datalagringen (fordi det kanskje er unødig).

2020-04-02

@Thomas_Kjosnes Jeg fraråder ingen å bruke den, men det gjør meg stresset at de har tatt et så risikabelt valg. Det øker faren for at det ender galt. Og akkurat nå er det beste tidspunktet å rette opp i dette.

2020-04-02

RT @jonwesselaas: VG ba meg om å oppsummere min kritikk av “korona-appen” i et eget innlegg. (Jeg fant på overskriften helt selv ;-) )

htt…

2020-04-02

RT @svaar: @Prebens Genuint spørsmål: EU har sluppet kildekode til akkurat en slik mobilsporings-app, 8 land tar den i bruk straks - hvorfo…

2020-04-02

@Thomas_Kjosnes Ja, og argumentene deres er feil men meningsfulle. “Øh, vil du at folk skal dø?” er både feil og meningsløst. Men en slags karma, da, etter alle IT-folkene som de siste ukene har blitt helseeksperter.

2020-04-02

@Thomas_Kjosnes Bare nysgjerrig, jobber du med dette selv?

2020-04-02

@Thomas_Kjosnes “Hei, se på den fine respiratoren jeg bygger for dere!” “Men, den er feil konstruert? Her er et par ting du bør endre på så det blir riktig.” “Øh men jeg er jo nesten ferdig. Vil du heller at tusenvis skal dø eller??”

2020-04-02

@Thomas_Kjosnes Det er tryggest (og fullt mulig!) å lage en god løsning slik at den ikke kollapser i en sikkerhetsskandale som gjør at ingen vil bruke den.

2020-04-02

RT @mortengulden: Den viktige debatten som man må tørre å ta.

vg.no/nyheter/innenr…

2020-04-02

I og for seg riktig av @simula_research å frykte feil i en kjapt utviklet app. Men det er ikke et argument mot å åpne koden men for å bruke mer penger på å finne feilene i den åpne koden. Eller bruke noe som finnes fra før. Lukket kode i en løsning som dette er oppsiktsvekkende. twitter.com/KristianMedK/s…

2020-04-02

RT @oovrebo: @BjoernStaerk Trenger Norge å utvikle en egen app? politico.eu/article/europe…

2020-04-02

RT @trhauge: @BjoernStaerk Kan vel også legge til at Heartbleed, som de refererer til, ikke på noen måte er sammenlignbart med det man vil…

2020-04-02

Bekymret over at @Folkehelseinst og Simula ikke vil åpne kildekoden til smittesporingsappen sin. Må nesten spørre: Er denne appen veldig viktig? I så fall bør de gjøre det riktig. Hvis ikke bør de kanskje ikke gjøre det i det hele tatt.

-> 2020-04-02

Simula er bekymret fordi angripere kan lese den åpne kildekoden og påpeker at også mye åpen kode har feil som ingen oppdager. simula.no/news/digital-s… Ja, fordi de fleste slike prosjekter er avhengig av frivillige med blandet motivasjon.

-> 2020-04-02

Her kan man gjøre mer: Leie inn uavhengige folk til å sitte og lete etter feil i appen så lenge den er i bruk. Gi pengepremier til frivillige som finner noe. Be hele IT-miljøet i Norge om hjelp.

-> 2020-04-02

FHI vil utnevne en uavhengig ekspertgruppe til å evaluere koden: twitter.com/Folkehelseinst… Ja, selvfølgelig. Men det er altså den åpne koden de bør evaluere.

-> 2020-04-02

Dette handler ikke bare om å finne feil, men om hvor ødeleggende det vil være om det oppstår mistillit og konspirasjonsteorier rundt en overvåkningsapp alle skal bruke.

-> 2020-04-02

Simula skriver også at selv åpen kildekode ikke kan hindre staten i å misbruke dataene. Det er isåfall et ankepunkt mot hele løsningen og jeg håper at noen som kan mer om dette enn meg følger opp dette. Det er uansett ikke et argument mot åpen kode, men mot hele appen.

-> 2020-04-02

Jeg skjønner at Simula har lite tid. Lag appen først, da. Hent inn folk som leter etter svakheter med mål om at koden snart kan åpnes, og la dem fortsette til den legges ned. Ja det blir dyrt. Men hvis det ikke er verdt å gjøre dette ordentlig, hvorfor gjøre det i det hele tatt?

-> 2020-04-02

Gode poenger her: nrkbeta.no/2020/04/02/adv… Som hvorfor skal alt lagres i en sentral database? Det øker jo skadepotensialet dramatisk.

-> 2020-04-02

Fire måneder senere: “Oi, dette gikk galt, men hvem kunne forutsett det?” Alle. Alle forutså det.

2020-04-01

@siljelb Skotske slott: Dunnottar og Braemar.

2020-04-01

RT @JeremyKonyndyk: I’m seeing a lot of people uncritically retweeting this report that implies China hid ~40k COVID deaths in Wuhan.

If t…

2020-04-01

RT @andersskyrud: Jeg er uenig med forfatterne av dette innlegget om at det er mulig å vite dette så sikkert nå. 1/ nrk.no/ytring/strenge…

2020-04-01

RT @AdamJKucharski: A common criticism of population-based epidemic models is that they don’t account for individual-level variation in tra…

2020-04-01

RT @viesundal: (Tråd) Akutt lungesviktsyndrom (ARDS) og kvifor Lærdal-pumpa ikkje er god nok som respirator: I #COVID19-pandemien trengs re…

2020-04-01

RT @heydonworks: Extraordinary how many people are paid to write columns in papers basically just saying “why should I care?” every week.

2020-04-01

RT @KSteigen: @BjoernStaerk Det er klart, det er alltid noen gode grunner til å sette i gang en pandemi. Likevel enig med innsenderen her:…

2020-04-01

@KSteigen Ja-siden hadde noen gode argumenter synes jeg. Men regjeringen er åpenbart ikke i stand til å gjennomføre dette på en god måte.

2020-04-01

Enig. Begynner å angre på at jeg stemte ja til koronapandemien. Foreslår at også regjeringen nå svelger stoltheten sin og avslutter pandemien før den gjør mer skade.

2020-04-01

Koronakrisen viser hvordan et sosialdemokratisk sikkerhetsnett ikke bare hjelper folk men også økonomien. Jeg bruker mindre penger nå av frykt for året som kommer, men jeg ville brukt mye mindre hvis jeg trodde jeg stod mer på egne bein som i USA eller UK.

2020-04-01

RT @SaysPhilippe: @abgran @BjoernStaerk dn.no/teknologi/koro…

2020-04-01

RT @SaysPhilippe: Til tross for mange velmenende råd om å bruke Zoom her inne tror jeg at jeg fortsetter med å bruke Teams, altså. https://…

2020-04-01

@KristianVea Ikke umiddelbart, men kanskje på sikt? Fra vårt perspektiv: Vi struper inn på pengebruken for å ha større buffer i tilfelle vi mister inntekt + har familie med utsatte yrker i land med dårlig velferdsnett. Men når bufferet er stort nok kan vi bruke mer igjen.

-> 2020-04-01

@KristianVea Sier ikke at det gir mening å prøve å øke etterspørselen. Men det gir vel heller ikke mening å gjøre grep som vil redusere den.

2020-04-01

Fantastisk start på årets utvidete bilpåskeferie til Lofoten, med nesten tomme veier nordover fra Oslo.

2020-04-01

RT @GidMK: Everyone’s confused about masks and #COVID19, so I wrote a lot of words on all the evidence and what it means for the general pu…

2020-04-01

@KristianVea Fordi det forsterker problemet gjennom å redusere kjøpekraften til de som har jobb. Dugnaden handler ikke om å få tak i “nok penger” men om at vi alle må gjøre vårt for å forsinke smitten og holde samfunnet i gang.

2020-04-01

RT @alix_thoeming: Nature is amazing ❤️

<- Tilbake