Play-to-earn
En kategori av blokkjeder som legger opp til at du belønnes for å spille et spill, for eksempel ved at spillingen din bygger opp NFT-er som du siden kan selge med gevinst. Det mest kjente - og per april 2022 kanskje det eneste viktige - eksemplet er Axie Infinity.
Det grunnleggende dilemmaet med play-to-earn er at hvis alle spillerne forventer å få noe økonomisk ut av spillingen, blir spilløkonomien en Ponzi-svindel, det vil si at eksisterende spillere bare kan hente ut sin gevinst så lenge stadig nye spillere er er villig til å investere i spillet.
Det eneste stabile grunnlaget for play-to-earn vil være spill hvor noen spiller for moro skyld, og er villig til å bruke mer penger enn de tjener, mens andre spiller for å tjene penger. Da blir dette bare en variant av gold farming. Men det er ikke slik evangelistene selger play-to-earn. De snakker om at nå skal du endelig få belønning for all tiden du bruker på spill. Reddit-grunnleggeren og Axie Infinity-investoren Alexis Ohanian har uttalt at “90 percent of people will not play a game unless they are being properly valued for that time”.
Men dette bryter både med poenget med spill, som for de fleste er er at de ikke er en jobb, og er da altså i tillegg økonomisk umulig. Du kan neppe designe et spill som 90% av spillerne tjener penger på.
Tankerekken som fører til play-to-earn ser ut til å være den samme som med andre kryptoprosjekter: “Her har vi en teknologi det er mye blest om. Hvordan kan jeg bruke denne til å tjene penger?” Dermed ender man opp med absurde “spill”-prosjekter som Gripnr, hvor karakterene i tradisjonelle rollespill skal være NFT-er på en blokkjede. Hvorfor? Gjør det spillet gøyere? Har noen etterspurt muligheten til å lagre karakteren sin på blokkjeden? Neppe.