Monthly Archives: October 2010

Glem de kriminelle, offentlige skattelister er først og fremst galt

Jeg tror dette nå blir en årlig foreteelse for meg, å skrive om de offentlige skattelistene.  Det blir en årlig foreteelse fordi jeg vil holde en utdatert tanke i live: At ingen har rett til å google lommeboken din. Og det blir en årlig foreteelse fordi jeg ikke tror dette forsvinner med det første.  Stakkars det prinsippet som har både medienes egeninteresse og lesernes nysgjerrighet mot seg.

Og igjen skal mediene unskylde seg med samfunnsnytten, og man må jo trekke en balansegang mellom det ene og det andre, og fy faen så kjedelig og feigt.

Hør nå her: De som legger ut skattelistene gjør noe galt.  Jeg vet ikke hvor farlig det er.  Jeg bryr meg ikke om skattelistene også brukes av innbruddstyver.  Det kommer isåfall i tillegg.  Dette er først og fremst galt.

Og de som kikker på skattelistene, de gjør også noe galt.

Jeg har gjort det selv, i blant.  Jeg er ikke stolt av det.

Hvis du er så fryktelig nysgjerrig på hva noen tjente i fjor kan du vel ringe dem, og spørre, og forklare hvorfor du mener dette er noe du bør vite.  Jeg forteller det gjerne.  Det er det da ikke så farlig?  Men det er jeg som skal ta beslutningen.

Det er på samme måte som jeg skriver om bøkene jeg leser, men jeg vil ikke at Amazon skal tvangspublisere ordreloggen min.  Det er privat.  Det skal være opp til meg.

Klikker du “søk”?  Det sier noe om deg.  Du er i stort selskap, men det er ingen unskyldning.

40′s movies marathon – part 129

The Barkleys of Broadway (1949, USA, Walters)

Here it’s way past the prime of Fred Astaire and Ginger Rogers, but they’re more alive than ever.  It’s the Comden & Green magic.  Featuring Oscar Levant, the gnome-faced mascot of Hollywood musicals.  Watched it all.

The Adventures of Jane (1949, UK, Whiting)

Jane was a comic strip character who had the habit of “accidentally” losing most of her clothes, thus pioneering fanservice. Wikipedia earnestly speculates that Jane’s last name Gay did not necessarily imply that she was a lesbian, as “gay” may possibly[original research?] have had a different meaning[citation required] in 1949.  Watched: 10 minutes.

I Was a Male War Bride (1949, USA, Hawks)

I’m becoming familiar with post-war Berlin as a movie backdrop. Everyone was making a Berlin movie at this time. It seems to work well with everything, from sentimental neo-realist movies to screwball comedies such as this.  Berlin really is the most promising new actor to emerge in the late 1940′s.  Oh, and that airhead Cary Grant is unusually interesting here as well.  Watched it all.

Christopher Columbus (1949, UK, MacDonald)

Columbus was a 15th century visionary who dared to believe – against all “common sense” – that the world was round.  Watched: 6 minutes.  Actually any educated person at the time knew the world was round.  Columbus just thought it was small enough that he could sail around to Asia.  It’s not, and he would have died if there hadn’t just happened to be another continent in the way.  Which, when you think about is, is to be extremely lucky.

Digitale betalingsmodeller: Bare vanskelig, ikke mystisk

Det å tjene penger på digitalt innhold omtales som om det var et av historiens uløste mysterier.  Det store spørsmålet for norske medier i år ser ut til å være om det er “frelse” i iPad, og utifra spørsmålsstillingen følger det jo at det er det selvsagt ikke.  Det finnes jo ingen enkle løsninger.  Det hele er og forblir et uløst mysterie.

Ja bortsett fra at det ikke er uløst da, og ikke så veldig mystisk heller.  Avisene har ikke løst det, det stemmer, men andre har.  Musikkbransjen har f.eks. to lovende inntjeningsmodeller: iTunes-modellen og Spotify-modellen.

Det som kjennetegner modellene som fungerer er at de gjør det enkelt og naturlig å bruke penger.  Friksjonsløs netthandel.  Apple har redusert det til ett museklikk.  Verre er det ikke.

Å realisere denne innsikten er ikke fullt så lett, men det er ikke et mysterie.  Bare vanskelig.  Resten kan man finne ut av ved å eksperimentere.  Vær litt vågale, hopp uti det.

Et alvorligere spørsmål norske medier ikke spør seg er: Finnes det noen norske aviser det er verdt å betale penger for?  Jeg leser ingen papiraviser fast, men jeg blar i de fleste en gang i blant, og jeg er omtrent der er at jeg er villig til å betale litt, men langt mindre enn de faktisk koster.  Ikke fordi det er så totalt utenkelig å bruke penger på nyheter, men fordi de ikke er gode nok.

Og det tror jeg norske medier kommer til å slite med lenger enn den digitale betalingsmodellen.

40′s movies marathon – part 128

Give Us This Day (1949, UK, Dmytryk)

An Italian-American bricklayer has big dreams and works hard, but circumstances go against him, and we watch his hope die, slowly, over the course of decades.  Watched it all.  I don’t know if it is because the other movies of this year were unusually terrible, or because there was something in the air, but the ones that are good, they’re good.  They’re alive – and honest.  Like this one.

She Shoulda Said ‘No’! (1949, USA, Newfield)

The ‘teen-agers refer to it as “tea” or “tomatoes”, but the technical name for this latest threat the police defends our kids against is “marihuana”.   If we were only to scale up to a full-out war, maybe we could eradicate this killer drug once and for all.  Watched: 7 minutes.  I question the use of the theremin in the soundtrack, though.  It makes this horrible, evil, deadliest of drugs sound kind of intriguing.  As does the scenes of frantic dancing.

Pinky (1949) - Jeanne Crain

Pinky (1949, USA, Kazan)

I don’t know.  The concept here, a white girl who’s legally considered colored because of her black grandmother, and comes home to the Dirty South and starts confronting everyone and everything, ending up in one of those righteous courtroom scenes – it’s a little convenient.  The message seems to be that even in a movie about racism, the main character still has to be white.  Then again, it’s only been 9 years since Santa Fe Trail, a movie that openly celebrated slavery(!), so I guess it’s progress.  Watched it all.

40′s movies marathon – part 127

Thieves’ Highway (1949, USA, Dassin)

I love how this movie makes the apple trucking business appear dangerous and exciting. Even the honest guys are hard-nosed entrepeneurs, living right on the edge of broke and always looking for a good deal. This is really a drama about capitalism (for or against according to your bias). Railroad Tycoon the movie – with lots of crooks but no guns, because why would apple truckers carry guns? Watched it all. I also love how everybody’s an immigrant or has immigrant parents, and break into some European language whenever they get angry.

The Winter of Three Hairs (1949, China)

A beggar boy walks hungry in the streets, visions of food dancing before him.  Oh, if only there were some sort of movement or army that could liberate the people and (after a brief transition period) make sure that nobody in China would ever starve again!  Watched: 11 minutes.

The Adventures of Ichabod and Mr Toad (1949, USA)

At last – a Disney movie I don’t like at all!  In fact, it’s awful!  This is wonderful!  I’ve seen so many less-than-classic 40’s Disney movies in this marathon, and sort of liked them all, that I was beginning to wonder what was wrong with me.  And it’s quite fitting that it would arrive in the worst movie year of the decade.  Watched: 9 minutes.

Adam’s Rib (1949, USA, Cukor)

One way a marathon like this warps your perspective is that suddenly you start thinking things like: Another Tracy and Hepburn comedy? That’s so thirties! Watched: 10 minutes.

Joe Abercrombie – Best Served Cold

Joe Abercrombie - Best Served Cold

Revenge stories appeal to me. I guess they appeal to everyone, but it also doesn’t bother me that they appeal to me.  It has to do with believing that Justice is something more than Law.  That it lives in all of us, and is not something we can delegate entirely to legitimate authorities.

Revenge stories also frighten me, because they appeal to raw, destructive anger.  And it frightens me a bit that one of the easiest way to make a popular story is to base it on violent revenge.

A contradiction?  Perhaps.

And it’s a contradiction Joe Abercrombie captures in Best Served Cold.  Just as he in the First Law trilogy served up an epic fantasy premise, in order to undermine it, here he does the same with the vengeance trope.  It starts out, as these stories must, with a Great Crime, and a victim, Monza, the crippled sister of a murdered brother.  And then we follow her as she methodically eliminates every person she blames.

We start out sympathizing.  But as the story progresses, we learn that Monza and her brother, and the people she gathers to avenge him, are themselves among the most evil characters in the story.  And we watch how her ferocity causes ripples of suffering throughout a world already overflowing with causes for revenge.

Abercrombie force-feeds you vengeance until you’re sick of it.  And while he was fumbling about a bit in The First Law, now he knows exactly what he’s doing.  It’s brilliant.  And disturbing.  And just a bit funny.

Nytt essay: Amatørenes inntogsmarsj

Jeg har et essay i Humanist nr 3/2010, hvor jeg tar pulsen på årets store debatt, om hva ny teknologi gjør med oss – og hva vi gjør med teknologien:

Vi er blitt forledet til å tro at alt som er teknologisk mulig er uunngåelig. Men vi må selv ta ansvar for hvordan nettet og nettkulturen skal utvikle seg. Vi må akseptere at teknologien vil fortsette å endre samfunnet på grunnleggende måter, ved å fjerne forutsetninger og begrensninger vi tidligere tok for gitt. Kunsten er å kombinere dette med å være bevisst på hva endringene gjør med oss. Ta ansvar. Tenk selv.

Les resten her.

Etter at jeg skrev dette har to av essayene jeg nevner kommet i lengre bokform: The Shallows av Nicholas Carr, og Cognitive Surplus av Clay Shirky.

For krig, men mot soldater

Jeg respekterer pasifisme.  Pasifisme er tullete, men det er et modig standpunkt.  Du kan ikke ta lett på å erklære deg som pasifist.  Du må på en måte bære hele verdenshistorien på dine skuldre.  Du må våge å påstå at dine idealer var riktige også i møte med Hitler og Sovjetunionen.

Til gjengjeld får du gå rundt med den indre gløden som kommer av å tro kompromissløst på gode idealer.

Det jeg ikke har respekt for er de som ønsker det beste av begge verdener, med både realismen og selvrettferdigheten komplett i behold.

Debatten om norske Afghanistan-soldater handler litt om det.  Den handler om at vi er for krig i abstrakt forstand, men den skal føres i henhold til alle idealer.  Vi ønsker å bidra til “krigslignende operasjoner”, men helst uten mennesker som er i stand til å bruke våpen i kamp.

Du behøver ikke være pasifist for å leve opp til slike idealer.  Men du er nødt til å si: Våre soldater, de skal holdes hjemme, og brukes kun i vår ytterste nød.  For med en gang de sendes i kamp, vannes idealene ut med adrenalin. Moralske gråsoner er en pris vi ikke vil betale.

Tør noen å si dette?  For det vil det stå respekt av.  Fordi du dermed taler norsk forsvarspolitikk midt i mot.  Og fordi du innser at man i blant må si nei til noe godt for å si ja til noe bedre.

Men spar meg for de som er så feige at de vil ha det beste av alt.

Om bloggstøtte og document.no

Fritt Ord gir 2,5 millioner til 16 bloggere. Jeg er lunken til prosjektet, ikke så mye for og ikke så mye mot. Men utdelingen har fått meg til å tenke på hvordan jeg selv ville prioritert hvis jeg skulle dele ut slike midler.

For, ja, jeg synes document.no godt kunne fått støtte. Jeg liker ambisjonene deres. Og jeg liker raseriet deres ovenfor samfunnsdebatten forøvrig. Burn, Akersgata, burn.

Glem de konkrete meningene, de er ikke poenget.

Poenget er at med norsk medievirkelighet har du tre alternativer: Du kan spille med, (være Opplyst om Hva Som Skjer, og delta i debatten på en Saklig Måte), melde deg ut av den i avsky, (som vel jeg for det meste har gjort), eller gå til enslig frontalangrep mot det hele.

Og det er den siste gruppen av smågale, småfanatiske, og veldig veldig vrange mennesker som i blant endrer verden.  Eller iallefall er det de som har det gøy mens de gjør det.

Det er de man burde bygge opp.  Tonen kan ellers gjerne være saklig, det er ikke om å gjøre å være “kontroversiell”.  Men hvis du ikke starter med det utgangspunktet at det er noe alvorlig galt med norsk offentlighet, og hvis du ikke drives av et ønske om å rive ned ting – hva er det egentlig du har å tilføre?

Mitt kriterie ville være å finne noen som ønsker å endre spillereglene, som ikke er fornøyd med rollene andre har definert for dem. Kanskje er det noen av de på denne listen. Men én havnet iallefall utenfor.

40′s movies marathon – part 126

Passport to Pimlico (1949, UK, Cornelius)

A street of much-rationed, much-regulated Londoners discover that they’re technically part of the Duchy of Burgundy, and decide to secede from England.  Watched it all.  What an amazingly libertarian movie this is, especially for the time.  What they’re really doing is creating an economic free zone, free from regulators and moral busybodies.  Suddenly the economy is booming, everyone’s getting involved in local politics, and are generally having a good time.  Of course it doesn’t last, but only because they’re sabotaged by the British government.

Border Incident (1949, USA, Mann)

Most Mexicans who want to work in the US are law-abiding citizens who enter it legally, but there are some who try to cross the border illegally!  Unfortunately they are usually killed by bandits.  Which is a shame, so let’s send the police to protect them.  Watched: 15 minutes.

The Spider and the Fly (1949, UK, Hamer)

I guess any well-worn trope becomes interesting when I haven’t encountered it in a while.  In this case it’s the gentleman thief, who foils the French police in humorous ways, then goes off into World War I to serve his country, because one is after all a patriot.  Watched it all.

Post Office Investigator (1949, USA, Blair)

One trend in the late 40’s was to make movies about all the brave deeds government employees did to keep their country safe: Fighting terrorists, Communists, illegal immigrants, and, in this case .. er, stamp thiefs.  They were really scraping the barrel at this point.  Watched: 3 minutes.