Monthly Archives: August 2009

Menneskene lever ikke av kjendsgjerninger alene

Jeg er fascinert av politisk tenkning i første halvdel av 1900-tallet. Ikke de utopiske motpolene, men alle nyansene innimellom. Fascistiske og kommunistiske ideer utenfor egne rekker. Liberale og demokratiske ideer i sentrum, under press fra begge kanter. Kolonitid og rasisme. Framveksten av massepolitikk. Dette er stadiet før vår egen tid, og den er lik og ulik vår på mange fascinerende måter.

Derfor kjøpte jeg Sigurd Ibsens Politikens Motsætninger fra 1925, i en brukthandel, uten å vite hvem Sigurd Ibsen var, (sønn av Henrik, sentral diplomat fram mot unionsoppløsningen), kun fordi jeg likte tittelen. Ja takk – fortell meg om politikkens motsetninger, sett fra Norge etter første verdenskrig!

Ibsen tegner sitt verdensbilde ved hjelp av motpoler. Makt vs ideal – makten som de harde realiteter politikken opererer med, ideal som drømmenes undervurderte makt. Kapitalisme vs kollektivisme – kapitalismen som en skapende men urettferdig kraft, kollektivismen som bremsekloss og selvmotsigelse. Nytteverdier vs stemningsverdier – materiell nytte mot fengende visjoner.

Verdensbildet er både gjenkjennelig liberaldemokratisk, og fremmed konservativt. For Ibsen er kultur og rettferdighet motsetninger. Høyverdige kulturelle bidrag er ikke mulig uten en økonomisk og intellektuell overklasse som kan sikte høyere enn allmuen. Kultur er viktigere enn at “folkets masse blir en smule bedre inlogert.”

Boken er velskrevet, med mange interessante (dog noe tvilsomme) synspunkter som jeg kommer til å sitere i dagene framover, men først og fremst er den et innblikk i tankelivet til en død verden.

Hemp for Victory

I came across this in my 40′s movies marathon. It’s a 1942 short film that teaches American farmers how to grow hemp, to help the war effort. There are so many things right about this: Getting a contemporary closeup view of a single cog in the war machine of World War 2. The nerdy pleasure of seeing every stage of the process from plant to rope. The machines – oh, the beautiful machines. It always thrills me to see what machines can do without computer technology.

And then there’s this brief image:

At disse attentatsmænd gjerne dræper opad

Men ikke alle anarkister er konsekvente. Der er dem, som vil tvinge ved terrorisme, som ikke tror at kunne forberede den fremtidige menneskehets lykke på virksommere måte end ved at regalere endel nulevende medmennesker med dolkestik, revolverskud eller bomber. Minst av alle burde anarkister ty til vold; men om enkelte av dem gjør det, behøver man ikke derfor at fremstille dem som uhyrer. Det er sandt, at de ringeagter menneskeliv; men heri følger de kun berømmelige forbilleder. Forskjellen er bare den, at disse attentatsmænd gjerne dræper opad, mens de traditionelle magter helst har dræpt nedad, og at anarkistene kun har drevet det til at avlive en détail, mens suveræner, regjeringer og feltherrer ganske annerledes storstilet har besørget det en gros.

- Sigurd Ibsen, Politikens motsætninger

Soothe the wrath and tame the fury

I failed at reviewing George R. R. Martin’s first book in A Song of Ice and Fire, A Game of Thrones, but the review captured honestly how I felt: Wtf?! Half a year later, I’ve rearranged my view of what fantasy literature can do to make room for Martin, and I know what to expect from A Clash of Kings.

It still blows my mind. It’s not that Martin is unusually inventive, that he does new things. It’s that he does what he does perfectly. Every chapter is a finely crafted short story. There’s no padding, nothing dull or irrelevant between the interesting parts. Martin gives us only the interesting parts, and they combine to form a sort of frightening but elegant machine. The overall story is too big to fit into so few pages, (only a 1000), but the rapidly changing viewpoints give the illusion that it does.

There’s no benefit to being good in Martin’s world, but he does not just turn story conventions on their head, and let the bad guys win. He ignores those conventions alltogether, and lets the machine move along by its own hard rules, breaking whoever stands in its way. What keeps it interesting is the characters, who represent various shades of valor, loyalty, ambition, greed, treachery, weakness and cleverness.

Martin has published four out of a projected seven books in the series. It took him 14 years. As I wrote earlier: I don’t care. I’ll gladly wait a decade and a half for the rest.

Echoes

I’ve had a fragment of a tune in my head for 16 years. It began with the intro to the PC game Syndicate, in 1993:

Later I learned where they stole it from:

Gustav Holst – Mars, Bringer of War, 1914-16

Turns out everybody’s stealing from Holst. Listening to The Planets is like listening to a modern movie soundtrack. Did you hear bits of Star Wars in there? This one is more blatant:

Hans Zimmer – Barbarian Horde, 2000

Hans Zimmer churns out all these aggressive and pompous soundtracks for aggressive and pompous Hollywood movies. I think I dislike him more than I like him, but it’s close, and anyone who steals this fragment from Mars has my approval. To me, it’ll always be that tune from Syndicate.

KrF – nå med enda flere verdier

Ny partivurdering i blåbloggen på dagbladet.no: KrF – nå med enda flere verdier.

Flere europeiske land har hatt store kristeligdemokratiske partier på høyresiden, partier som har dominert politikken gjennom årtier. Norge har bare Kristelig Folkeparti. Men forholdene tatt i betraktning har de gjort det bra, med god oppslutning på 90-tallet og to Bondevik-regjeringer. KrF er små, men de er ypperlig plassert.

KrF kaller seg et verdiparti. Ordet “verdi” har en bismak for meg. Mener de at andre ikke har verdier? Saken er vel heller at vi har andre verdier.

Ordet er tåkete. Ingen sier “bekjempelse av fattigdom er et viktig verdispørsmål for meg”. Man sier at det er riktig. Fri abort er riktig fordi det gir kvinner frihet, eller det er galt fordi det er drap, alt etter hvor du står. Å også kalle det et verdispørsmål er overflødig.

Men det ville ikke klinge like bra om KrF kalte seg et parti som er for det som er riktig og er mot det som er galt.

Les resten, og Mihoe og Hjorthen om samme parti.

Dagbladet har forøvrig fått med seg to nye valgbloggere siden sist: Per Aage Pleym Christensen og Fredrik Mellem, begge ypperlige valg.

Den umulige statsministerkandidaten

TV2 har ikke fått med seg at Siv Jensen umulig kan bli statsminister etter valget. Alle sier så, men likefullt sitter hun der i statsministerduell med Jens Stoltenberg.

Og hun gjør det bra. Jeg tror ikke jeg sier ikke det fordi jeg planlegger å stemme FrP. Stemmen min er halvhjertet. Ikke usikker, men basert på et kompromiss mellom saker, hvor formuleringsevnen til partilederen ikke er en bevisst faktor.

Men fra et TV-debatt-perspektiv er det ingen tvil om hvem som er på offensiven her, hvem som fremstår som et friskt alternativ til det samme gamle. Mye av det har med innrammingen å gjøre. TV2 har vært snille mot FrP. De reduserer partifloraen til de to store, og da framstår FrP som det klare alternativet til regjeringen.

Riktignok avholdes TV2′s neste statsministerduell med Erna Solberg, men til den tredje og siste duellen inviterer de “den partilederen som ligger best an på siste meningsmåling”. Altså Siv Jensen. Til tross for at alle vet at hun ikke kan bli statsminister.

Kanskje har “alle” rett. Jeg vet ingen grunn til at de skal ta feil. Men det er noe som ikke klinger helt riktig. Er det så merkelig at det største opposisjonspartiet tar over også statsministerstolen om Stoltenberg-regjeringen må gå? Det er noe med den selvsikre tonen som får meg til å tenke at selv om kommentatorene kanskje har rett, så gjør de noe feil. “Jovisst har FrP vunnet valget, men la oss nå slutte å tøyse: De kan selvsagt ikke få lov til å styre.”

Vi får se.

40′s movies marathon – part 21

Johnny Eager (1942, USA) – Robert Taylor is a gangster on parole, who pretends to be a taxi driver while running his gang in secret. He gets involved with a sociology student who has a thing for bad boys. The gangster movie looked dead there for a while, but this is something new and interesting. The conflict here isn’t between gangsters and the law, but between cynicism and compassion. Watched it all.

Babes on Broadway (1941, USA) – Why do musicals have to be self-refential? When it works it works, but when it doesn’t you’re left wondering why you’re supposed to care about these eager youths who want to “make it big on Broadway”. Go make it big in some other business. Watched: 13 minutes.

Saboteur (1942, USA) – A man is wrongly accused of a crime, escapes, runs all across America, unravels a conspiracy, then confronts the bad guy on top of a national monument. This time the bad guys are American fascists, but they might as well be anarchists. Favourite scene: Robert Cummings trying to convince guests at a party that their hostess is a traitor. Watched it all. IMDB reviewers say this is a “lesser” Hitchcock, a snobbish way of putting it.

The Talk of the Town (1942, USA) – Cary Grant has been innocently convicted of arson, but escapes and seeks help from a friend. There’s a good serious movie in here somewhere, but it’s hidden beneath a lot annoying goofiness that makes me hate every single major character. Watched: 35 minutes.

It’s a screwdriver and it’s .. sonic.

The worst thing that can be said about the new Doctor Who series is that it’s bloody stupid. The Doctor solves most of his problems by stumbling across the equivalent of a red button that says “press here to magically put everything back in order”. Which he does, and everything is put back in order. Hooray.

Time travel paradoxes are solved or ignored in whatever way is most convenient for the plot. In one episode, the Doctor’s sidekick confronts him about this. What about the butterfly effect? He shrugs it off. Who cares? Let’s go and meet Shakespeare!

Stupid.

But he’s right. Who cares? There are worse thing than stupid & fun sci-fi. Stupid & serious sci-fi, for instance, of which there’s plenty in these days of dark and gritty. Watched with the right lack of judgment, Doctor Who is brilliant.

Part of the reason for that is its cheerfulness. The Doctor’s first reaction in any crisis is enthusiasm. It’s not that the problems he faces are small, on the contrary. It’s that he doesn’t brood. He takes in the situation, laughs, and seizes the initiative.

So does the show’s many minor heroes, people who have their world turned upside down, but quickly grasp the new reality, uses their head, and does something clever on their own initiative. Feeling sorry for yourself won’t protect you from the werewolf outside the door. Thinking and acting will. What a wonderful message.