Monthly Archives: June 2009

Konsekvensanalyse

Det er bare det store antallet bøker jeg har gitt opp nylig som gjør at jeg biter tenna sammen og kommer meg gjennom de hundre første sidene av Stieg Larsson’s Menn som hater kvinner. Det er flatt og dødt, sidevis med tørre beskrivelser av karakterene og deres bakgrunn.

Jeg er glad jeg ikke ga opp. Med introduksjonen av Lisbeth Salander får vi en karakter som lever. Riktignok ikke som menneske, men som en fantasi, en grovt skissert krysning av heltinnen i en kvinnehevnfilm og den snille psykopaten Dexter. Og hva så? Jeg liker begge deler.

Det store krimplottet vandrer lenge i ødemarken, og jeg kjeder meg når det pliktskyldigst skal videreføres. Gi meg mer tvangstatovering av voldtektsmenn! Men plottet tar av det også, og fra og med halvveis er dette god og lesbar krim. Mer, takk.

Jeg kjøpte boken først og fremst fordi den fremprovoserte en interessant reaksjon hos en Aftenposten-skribent, som mente å ane kjønnsforvirring og kapitalistpropaganda. På dette området skuffer Larsson, eller egentlig Aftenposten-skribenten. Det slår meg at Olav Elgvin antagelig hverken leser bøker eller ser film, og derfor har en underlig reaksjon på Larsson’s ikke veldig utradisjonelle krimgrep.

F.eks. er det vanlig (nærmest obligatorisk) i krim at helten tar saken i sine egne hender, uten at det dermed ligger et laissez faire-budskap bak dette. Og når det gjelder Salanders kjønn er det altså et mer interessant spørsmål hvorvidt hun i det hele tatt er et menneske.

For de som likte denne anbefales forøvrig Black Light av Stephen Hunter.

I believe in the Lamb who was crucified, and hung between two thieves

If you take me apart, piece by piece, one of the corner stones is the 1990 album Beyond Belief by the Christian group Petra. For one thing, it introduced me to rock music.

You see, I’m not from around here. I’m a cultural immigrant. The Christian subculture is far stranger than the secular majority realizes. A paralell society. To me, this isn’t just good music, it is the best of the world I left behind when I abandoned the faith. A memory from the Old Country.

In 1990 I expected Jesus to return within the decade. I misheard the title of the next song as the “Last Days“, and it was one of my favourites. The choice was appropriate: The song is about believers who lose their way in the fog, and “never return to the fold”. People like myself.

When I have returned to Petra since, it is partly for nostalgic reasons, but also because their songs were genuinely good, exploring an area of music that was closed to the nonbelievers. I have no nostalgic memories of their earlier material, but it too is good.

This is the world I lived in, and left:

All the King’s horses and all the King’s men
Gonna ride down from heaven from where they’ve been
All the King’s horses and all the King’s men
Gonna put this world back together again

40′s movies marathon – part 13


Ball of Fire (1941, USA) – Gary Cooper is a word nerd who heads out into the streets of New York to learn current slang for the dictionary he and his seven bachelor roommates are working on. Instead he finds a nightclub singer (skin as white as snow, lips as red as blood) on the run from the police. Barbara Stanwyck’s jazz number is my favourite musical scene in the marathon so far, (watch to the end!) Another thing that stands out is the sheer nerdiness of the movie. The climax hinges on a room full of lovable dorks outwitting crooks with their knowledge of ancient history. Watched it all.

Turned Out Nice Again (1941, UK) – Oh, the wacky things that occur at a textile factory. Inferior yarn quality, clumsy technicians, it’s a laugh. Watched: 5 minutes.

The Little Foxes (1941, USA) – As members of a wealthy family in the post-Civil War South, Bette Davis and her brothers scheme against each other for ownership of a cotton mill. This is a dark movie, made more so by the contrast between the few good people in the family and their heartless relatives. The family’s happy and subservient black servants adds to the dissonance, but, this being 1941, that may have been unintentional. Also contains the marathon’s first genuine teenage rebellion. Watched it all.

Men far, hva har du tenkt å gjøre i morgen, da?

Jeg er en gretten bokleser for tiden. Etter En nødvendig død har jeg lagt bort Richard Sennett’s The Craftsman, fordi han begår de vanlige journalist-tabbene om Linux og Wikipedia, Jack Vance’s The Demon Princes, fordi jeg vet han kan bedre enn uinspirert Batman in space, og nå kom jeg bare 60 sider i Thomas Hylland Eriksen’s Storeulvsyndromet før jeg begynte å bla.

I dette tilfellet skilles bok og leser uten stor bitterhet. Emnet er interessant: Hvordan kan mennesker i verdens rike samfunn finne lykken, og slutte å syte?

Men jeg har vært gjennom dette før, tenkt ca de samme tankene. Og da gjenstår det bare å irritere seg over filleting, som at Eriksen tror at nydarwinisme er en moralfilosofi som forteller oss at vi skal la genenes interesser bestemme, og de forventede sparkene mot kapitalisme og forbrukersamfunn.

Dette er ikke dermed feil bok for alle. Men jeg konkluderte på dette området for noen år siden, ca på følgende måte: Velstand gjør oss ikke lykkelige, men det legger til rette for at du selv kan velge lykke. Dette krever selvinnsikt, bl.a. kjennskap til hedoniske tredemøller og relative lykkebegreper, som Eriksen tar opp, og vilje til utforskning, til å prøve og feile med sitt eget liv.

Dermed er også erfaringene jeg gjør lite verdifulle for andre, fordi de er knyttet til mine evner og egenskaper. Det nærmeste jeg kommer er å anbefale stoikeren Epictetus, (hos Eriksen ikke engang nevnt), men ikke alle er egnet til å få noe ut av ham.

Men hva så? Din lykke, ditt ansvar.

Metal, screaming in Lightning

.. because once in a while some bloody stupid hair metal is exactly what you need. I mean: Bloody! Stupid! Hair!(?) Metal!

.. because all music should have such basslines.

.. because slightly out of tune can be slightly better.

Valgkamp 2009 – Kulturpolitikk

Kulturpolitikken min kan best beskrives som apatisk. Jeg bryr meg ikke om å bevare meningsbærende aviser og statlig kringkasting, og jeg tror at om man bare stoppet de fleste kultursubsidier og solgte NRK, så ville det vokse fram noe spennende etterpå. Etterhvert. Kanskje.

Jeg orker ikke være sterkt mot heller. Dette handler mest om at jeg lever i en annen kulturell verden. TV’en kastet jeg for et par år siden, avisene blar jeg gjennom tilfeldig når jeg finner dem. Kulturpolitikernes såkalte mangfold inkluderer sjelden den kulturen jeg bryr meg om. Jeg forventer heller ikke noe annet, men hykleriet provoserer, og gjør at jeg lander på et noe aggressivt skuldertrekk: Fjern pengene, privatiser alt, og se hva som skjer. Eller la være, hvis statskringkasting og statsopera er så forbannet viktig for dere.

Høyre og Venstre ønsker begge en fortsatt sterk statlig tilstedeværelse i kulturlivet.

Fremskrittspartiet ønsker å dele opp og privatisere NRK, og generelt redusere statlig kultursatsning. Samtidig snakker de ullent om “norsk kulturarv” og behovet for en norsk kulturkanon, og de antyder et skifte i statlig fokus fra elitekultur til folkekultur. Skal staten bli bokanmelder? Og hvorfor subsidiere det som er populært i utgangspunktet? Men det peker i riktig retning.

I dette spørsmålet lander jeg altså på:


Tidligere i denne serien: Uaktuelle partier, miljøvern, samferdsel og narkotika.

40′s movies marathon – part 12

The Wolf Man (1941, USA) – The thing I hate about these old horror movies is the part where the policemen and/or the dull hero and heroine look for rational explanations for those Mysterious Wounds on the victim’s neck. It goes on forever, as if that’s what the audience wants to see. No, it’s monsters, gypsies, and dramatic fog. Watched: 22 minutes. (Now compare this to a real masterpiece, The Devil and Daniel Webster, which never rationalizes, and is unreal from beginning to end.)

That Hamilton Woman (1941, UK) – Vivien Leigh plays Holly Golightly, a low-born beauty who becomes the lover of Lord Nelson. This is one of my favourite romantic dramas so far, full of perfect scenes, for which equal credit goes to Leigh, Laurence Olivier, and the script. True to its time, the movie emphasizes the similarities between Napoleon and Hitler, and ends on a spectacularly patriotic note. Watched it all.

Gasbags (1941, UK) – The comedy group’s name, The Crazy Gang, isn’t promising, but this is actually very funny. A couple of no-good soldiers get accidentally lifted off by airship to Germany, (which they think is Ireland), along with their fish & chips store. Favourite line: A German soldier picks up a poster that fell off their store. Another asks, “what does it say?” “Fish is good for you.” “Well, it’s more English lies!” In another scene, the soldiers interpret their beating by concentration camp guards as an initiation ceremony, and proceed to beat up each other. Watched it all.

Jeg smakte på navnet. Kaja Bye.

Vi fikk utdelt signerte Jan Mehlum-bøker på jobben før påske. Når noen strekker seg så langt for å anbefale en forfatter til meg så takker jeg alltid ja – sterke bokanbefalinger er alltid verdt å følge. Men etter min forrige norsk krimbok, Jo Nesbø’s Hodejegerne, åpnet jeg En nødvendig død uten forventninger. Det fortjener den heller ikke.

Vi møter en av landets mange enslige snushaner med hund og sympatisk Defekt, (i dette tilfellet lett stamming), og en av landets mange vellykkete forretningsmenn med pen fasade og mørke hemmeligheter. Altså ikke mørke hemmeligheter, han er bare slem mot kona. Politiet bryr seg ikke, men det gjør advokat Svend Foyn.

Det er noe uambisiøst over denne typen krim, med disse forbannet hverdagslige problemene. Det skal være så virkelighetsnært, og dermed blir det også kjedelig. Virkelighetsnært med en bitte liten edge i form av Syrlige Observasjoner:

Damene som trippet rundt i vestibylen var som klippet ut av en amerikansk advokatserie. En norsk utgave av Ally McBeal serverte kaffe mens jeg ventet. Hun var minst like anorektisk som originalen.

Å herregud. Jeg skal skrive en spenningsroman: “Monsteret kom mot oss. Det så ut som monsteret i Alien. Har du sett Alien? Akkurat sånn.”

Etter 50 sider går jeg over til å skumlese. Der har vi mordet ja, så noen forviklinger som trekker hovedpersonen dypere inn i spillet, og til slutt den lille twisten. Sånn. Ferdig. Neste. (Btw, om kollegaen som kjøpte inn Mehlum skulle lese dette: Kan jeg få velge neste år?)

Valgkamp 2009 – Narkotika

Den dagen våre etterkommere skal dømme oss, og det skal de, slik vi dømmer våre forfedre, så er det narkotikakrigen de vil ta oss på. Vi setter folk i fengsel for å selge ufarlige stoffer. Vi tvinger de som er avhengige av farlige stoffer til å leve på kanten av stupet, med dyre, urene stoffer og dårlige hjelpetilbud. Vi har skapt en gigantisk undergrunnsøkonomi som fyller storskurkenes bankkontoer med penger og fengslene våre med småskurker.

Narkotikakrigen er muligens den største forbrytelsen i Norge, Europa og USA i dag.

Den er også ikke et tema i valgkampen. Man diskuterer småjusteringer. Litt mer av dette, eller mindre av dette. La oss prøve strengere straffer, dere, kanskje det hjelper?

Ungdomspartiene tenker nytt. Unge Venstre har kommet lengst, med et klart prinsipp om at avhengighet er en sykdom og bør behandles deretter. FpU går i samme retning. Unge Høyre er tydeligvis mer i tenkeboksen, dog i riktig tenkeboks.

Men hva hjelper det? Generasjoner av unge har ledd av narkotikakrigen – men videreført den når de fikk makt selv. En dag må det snu, men når?

Dette handler om å hjelpe misbrukerne av farlige stoffer, men også om frihet til å bruke de ufarlige. Jeg er heldig: Mine rusmidler er kaffe og alkohol. Hadde disse blitt innført i dag ville det vært på resept eller gatehjørne.

Ingen partier vil i dag stoppe hykleriet. I dette spørsmålet lander jeg derfor på følgende politiske ikke-gruppering: